Előadó: | Dopeman |
---|---|
Album: | Nesztek Live |
Megjelenés: | 1999 |
Hossz: | Keressük! |
Szövegírók: |
Oglizán András (Ogli G) Pityinger László (Dopeman) Váradi József (Tyson) Pityinger László Váradi József Oglizán András |
László Viktor Pityinger Péter (Kicsi Dope) |
|
Kiadó: | Magneoton |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Dope:
A biztos úrnál van tudod a hatalom,
Ez neki baszdmeg, nagyszerű alkalom
Arra, hogy azzal visszaéljen,
Az egész országtól védelmi pénzt szedjen.
Mert a zsaruk igen, a legkomolyabb bűnözők,
Nekik fizetnek és lehúznak egy védtelen nőt
A forgalomban, mint az anyám meg a húgom,
A visszaéléseket igazán unom.
Ha szükség volna rájuk soha nincsenek ott,
De az igazoltatásnál kemények a disznók.
Ha cuccot találnak nálad, elveszik és eladják,
Vagy ők is nagyon beszívnak.
Vannak fajinak, de az nagyon ritka,
Legtöbbször a zsaruknak kibaszott búza szaga.
Van ezt mondja neked, Dopeman és a TKO,
Három igazi funky-maffiózó.
Refr. Biztos úr, ó biztos úr,
Neked egy golyó majd lyukat fúr
A fejedbe, tudod hat láb mélyen,
Benne fekszel a sírgödörben.
Tyson:
Tudom, tudom, hé biztos úr,
A rabló vagy a pandúr, ki lett az úr?
Csak mer' kullogsz utánunk de nem kapsz el senkit,
Ezen a szinten te nem érsz el semmit.
Szemtől-szembe, nálad nem ez a stílus,
Értelmetlen hajsza, habiszti virtus.
A nagyhalak tudod, mindig tovább úsznak,
Az eredeti kanyik tiszta pénzt húznak.
Rádobod magad de miénk a horog,
Hogy kanyhalók vagyunk, ez családi dolog.
Tré az ideged, hogy rendőr lettél,
Tysonnál a tűzre rossz fát tettél.
Nem értem mi az amit rendnek hívtok,
Folyik a gang-bang, ti fánkot zabáltok.
Robban a bomba te agyatlan tróger,
Valaki mást kergessél a pénzem meg
tedd el!
Refr.
Ogly: Begyűjtés folyik az éjszakában,
Bumm-Bumm-Bumm, hisz ez egy rendőr állat.
Minden ok nélkül bevisznek téged,
Egy-két pofon kiséretében.
Ha jegyzik a neved az alvilágban,
Fél évre bebasznak a Markó utcába.
Vamzer vagy féreg és a vádalkut kéred,
Plasztik bombák szanaszét tépnek.
Belőttek egy kamut, külföldiek voltak,
És 2 hétig razziáznak veszett egér módra.
Ha adsz neki zsebpénzt, tuti, hogy tovább lépsz,
Cserébe te csak csukott szemet kérsz.
Szennyes lét a fakabát, mindig zsebre vágja,
Megütöd a bokád, Ogli G ezt várja.
Előfordul az is, hogy nagyot hibáznak,
Perceken belül tudod el lesz sikálva.
Refr.
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM