dalszöveg, előadó kereső
Dalszöveg, előadó kereső
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Tartalom
Muzsikás dalszövegei
A temető kapu
Addig megyek
Baj, baj, baj
Betyárnóta
Bodonkúti hajnali
Bogár Imre
Csúfolók
Édesanyám rózsafája
Ej, csillag, csillag
Ej, de széles
Én az éjjel nem aludtam egy órát
Én csak azt csodálom
Három piros kendőt veszek
Kádár Kata balladája
Kit virágot rózsám adott
Madocsai szőlőőrző
Mérai lassú csárdás és szapora
Mikor mentem hazafelé
Ne szeressél kettőt, hármat
Porondos víz martján
Rabnóta - Nem Arról Hajnallik (Prisoners' Song - The Light Does Not Appear)
Régen volt, soká lesz
S ehol én elmenek
Szállj el madár
Hírek
Hírek

TUDÓSÍTÁS AZ A38-RÓL: betekintés az Aurevoir. zenekar életébe

A mai magyar popkultúra közönsége, zene és szöveg kapcsolata

A Hajógyár-projektről

 

A Hajógyár a popkultúra kikötője. A Petőfi Kulturális Ügynökség célja, hogy teret adjon a művészet, a kultúra minden szereplőjének önálló vagy akár fúziós projektek megvalósításához is. És az is, amiről a ma este szólt: könnyen elérhető formában fókuszáltan, izgalmas formátumok által minél több emberhez eljuttassák a könnyűzenei tartalmakat.

 

A Hajógyár a Petőfi Kulturális Ügynökség kezdeményezése, melynek pódiumestjei az A38-as hajón kerülnek megrendezésre, havi több alkalommal. Fashion show és zene, tánc és zene párhuzamai, a kultúra számos területe reflektorfénybe kerül ezeken az intim hangulatú esteken az A38 hajó gyomrában. 


Ezek között kettő olyan van, amelyen kifejezetten a zene és a szöveg kapcsolatára összpontosít (Zene X Szöveg címmel).


Hazai dalszerzőket és szövegírókat kérnek fel a részvételre. Velük moderátor beszélget a pályájukról, az alkotói folyamatról, zenetörténelmi összefüggésekről is – ahogyan ezt majd látjuk is az alábbiakban. Természetesen a meghívott zenész nem csak mesél, hanem mini koncertet is ad. A Hajógyár projektje egyértelműen hiánypótló a hazai könnyűzenében, a magyar popkultúrában.


Ezen az estén az Aurevoir. két tagja volt jelen az eseményen


A beszélgetést a Hajógyár képviseletében Erdős Zsófi moderálta. Agócs Márton énekes-gitáros ír buzukin is játszik – ez utóbbit hozta a hajóra. Fejér Mihók szintén énekes, emellett mandolinon zenél – ez utóbbi volt nála a Zene X Szöveg névre hallgató sorozat október 4-i estéjén is. A nyolcfős zenekar 2015-ben indult Zsámbék környékéről és magát az ethno-beat műfajába sorolja. Ez meg is felel a valóságnak.

 

Képzeljük el, hogy ül a színpadon egy fiatalkori Gallagher-ekbe oltott John Lennon-utánzat és zenésztársa, aki hozzá képest átlagos fiatal magyar srácnak tűnik az egyetem padjaiból. És 

 

azzal kezdik a Hajógyár szervezésében megvalósuló, pódiumbeszélgetésre épülő, zenés blokkokkal fűszerezett estét, hogy bemutatják a zenész-magyar kéziszótárt. 

 

Azért, mert a közönség nagy része nem zenész – ez látszik a kézfeltartások számából is. 

 

A közönséget művelni… kell?

 

Az Aurevoir. két tagja olyan szavak és kifejezések jelentését magyarázta el, amelyeket a vélhetően művelt közönség nagy része pontosan ért a szótár nélkül is. 

 

A két zenész kissé erőltetetten vicces formában mondta el a kifejezések jelentését, amelyre őszinte vagy sem – olykor felcsendülő nevetés volt a válasz a hallgatóság részéről. 

 

Márton és Mihók úgy beszéltek, mintha már évtizedek óta a pályán lévő zenészek lennének. Náluk jobban senki sem ért a hazai zeneiparhoz és annak kulisszatitkaihoz, s ebbe a világba most hajlandóak beavatni a közönséget is. Őszintén sértőnek éreztem, hogy azt feltételezik: ilyesmit el kell magyarázni.

 

Így ír dalszövegeket az Aurevoir. két énekese

 

Agócs Márton elmesélte, hogy két olyan élethelyzet van, amikor leginkább ihletett állapotban lebeg: utazás közben és félálomban. Ekkor előveszi a telefonját és a Jegyzetek appba írja a dalszöveg-kezdeményeket, fontosabb gondolatokat.

 

– Higgyétek el, hogy a Jegyzetek app sokkal jobb, mint az Instagram – mondta Márton. 

 

Beszédes és bíztató sorok egy fiatal zenész, egy fiatal felnőtt szájából generációjára nézve.

 

Mihók számára gyakorta a környezetváltozás jelent inspirációt. És ő is rendszeresen használja a Jegyzeteket a telefonján. 


 

Aurevoir. dalszövegeket itt találsz.






 

Megszületett a Deák-rét lemez – ez a háttere

 

A Deák-rét című, legutóbbi nagylemezük készítésekor mindkettejük telefonjában közel száz jegyzet volt, amelyekből aztán megszületett az új anyag. A munka januárban vette kezdetét. Elmondásuk szerint akkor még nem voltak igazán motiváltak. Lefoglalták azonban áprilisra a stúdiót és ez munkára sarkallta őket. Így három és fél hónap alatt össze is rakták a lemezt. Augusztus 18-án felléptek a Budapest Parkban – ezt a napot tűzték ki a lemezbemutató dátumaként. És mindennel elkészültek, a közönség pedig láthatóan elégedett az anyaggal, melyet – a költővel egyeztetve – Kemény István Kálvin-rétje után szabadon – Deák-rét címre kereszteltek. 

 

– Aki nem hallotta a Deák-rét lemezt, menjen ki a teremből – hangzott el a mondat, amely után másodszor gondoltam arra, hogy vajon miért kell elidegeníteni az újakat, az érdeklődőket a zenekartól.





 

Hogyan dönti el a két énekes, hogy ki énekli az adott szöveget?

 

– Az énekli a dalt, aki a szövegét írta. Kezdetben még igen gyakran, most már kevésbé szólunk bele egymás dalszövegeibe. Tiszteletben tartjuk a másikat, pláne ha a dal a szerelemről szól, és tudjuk, hogy mennyire sokat jelent a zenésztársunknak – részletezte Agócs Márton.

 

– Ha bulisabb dalt írunk, lazábban vesszük és könnyebben mondjuk el a véleményünket egymás dalszövegeiről – folytatta Fejér Mihók.

 

Az ethno-beat, mint műfaj

 

– Nálunk koncepció, h káosz legyen. Rengeteg műfajt építünk be a zenénkbe – folytatta Márton, aki azt is elmondta, hogy a hatvanas évek és a beatkorszak óriási hatással volt rájuk. És hogy nagy rajongója a KEX zenekarnak, amelyet műfaja egyik legjobbjának tart a hazai zenei palettán.

 

– Sok középkori és reneszánsz zenét hallgatok, amelyek inspirálnak. Tény, hogy ezt sokkal nehezebb átadni a közönségnek, mint a beat-et, de igazán különlegessé teszi az Aurevoir. zenéjét – folytatta gondolatait Mihók az inspiráció és a zenei hatások kapcsán.






 

Erőteljes népzenei hatás a dalokban

 

A fentiek mellett az erőteljes népzenei hatás is markánsan megjelenik a dalokban, erre pedig ráerősít – ahogyan ez a hajón is történt – a háttérvetítés is. A kivetítőn népzenei motívumok úsztak, amelyek kiváló közeget teremtettek a mandolinon és buzukin játszó zenészeknek, akik több kisebb, zenés blokkal is gazdagították az estét.

 

Pilinszky verseinek dalszövegbe ültetése komolyságot is visz a dalaikba 

 

Márton volt az, aki a verseket elsőként átültette az Aurevoir. dalszövegeibe. A versrészletek pedig remekül illeszkednek a népdal-átdolgozások és a saját szerzemények elegyébe. 

 

– Megmutatják azt is, hogy egészséges arányban van jelen a zenekarban a humor és a komolyság – folytatta Agócs.

 

Mitől lesz jó a refrén és melyik a legjobb Aurevoir.-strófa?

 

– Attól lesz jó a refrén, hogy nem mi írjuk, hanem Liam Gallagher – nevetett fel Márton.

 

Mindkét zenész véleménye az, hogy a dalszöveg első sorának jobbnak kell lennie, mint az utolsónak, s szerintük az Egyedül című daluk refrénje a legjobb.


 

Szíved add ha igazán elhiszed hogy a némaságban ez a pár szó tied

Milyen szelíd, milyen csendes az ég, a zsebébe rejteget a mindenség

 

– Akkor jó a refrén, ha az emberben jó érzéseket kelt. Igazán bevált recept nincs – folytatta Mihók.



 

Az idő-faktor kevésbé lényeges a jó dalszöveg megírása szempontjából

 

A zenészek szerint nem az a lényeg, hogy mennyire sokáig dolgoznak egy-egy szövegen. Példaként említették, hogy a Ha tegnap még nem ment jól szövegét, amely 45 perc alatt íródott, míg az Örvény című szerzeményen másfél hónapig dolgoztak.

 

Az Aurevoir. zenés blokkjai az A38-on a Zene X Szöveg estjén

 

Többek között játszották az Esthajnalt, a Ha tegnap még nem ment jól-t, a Majd a másikon című szerzeményt, a Várlak-ot és utolsóként a Mocsár című dal is elhangzott.

 

A zenekar további eseményei 2022-ben

 

Az Aurevoir. jelenleg vidéken turnézik a Deák-rét lemez dalaival. December 28-án pedig az A38 hajón zárják az évet egy nagykoncert keretében.

 

A mai magyar popkultúra közönsége – az Aurevoir közönsége

 

Napjainkban a mai magyar könnyűzene a megújulását, egészen új korszakát éljük. Annak minden gyerek-betegségével együtt. A megújulás folyamatában a zenészek részéről a konstans fejlődési ív is megmutatkozik. Újgenerációs, friss, tökéletesen a mai kor fiataljaira reflektáló zenei irányok bontakoznak ki a hazai popkultúrában. Ezzel együtt pedig felnő egy olyan generáció is, amely – egyre inkább – értő füllel hallgat majd zenét. Ahogy a zenészek és muzsikájuk fejlődik, úgy válik a közönség is egyre igényesebb zenehallgatóvá. Egymást generáló és szükségszerá popkulturális folyamatokról van szó.

 




 

 

 


 

Fotók: Aurevoir. hivatalos