Előadó: | Animal Cannibals |
---|---|
Album: | Nincs határ |
Megjelenés: | 2005 |
Hossz: | 3:34 |
Szövegírók: |
Qka MC (Koller László) Ricsipí (Dósa Richárd) Dósa Richárd Koller László |
Qka MC (Koller László) Ricsipí (Dósa Richárd) |
|
Kiadó: | Magneoton |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Refr.:
Először mindenki béna,
Aztán másodszor már nem papírtapéta,
Hiszen harmadszorra is újra próbál mindent,
Hogy negyedszer ne vétsen több gikszert.
És ha összejön ötből hát, kérdem én:
Kit érdekel, ha béna volt a legelején.
1)
Mikor megszülettem, nem tudtam mást mondani, csak oáá-t
Aztán teltek-múltak az évek, s elvégeztem pár iskolát.
14 évesen kezembe mikrofont vettem
És boldog voltam, mert hallgattak majdnem 32-en.
Refr.
2)
Az első tiszta papírdarab, amikor a kezem ügyébe került
Máris grafithegy alatt sercegett menthetetlenül,
És bár csak krikszkrakszból állt a művem három évesen
Az alkotási vágy magával rántott teljesen.
Zsírkréta, vízfesték, és színes filctoll készlet
A lakásunk kész lett, de ahogy az elmém egyre érett
A firkából mondat lett, a mondatból meg rímek.
Aztán összeálltak a sorok, és úgy megszállt az ihlet,
Hogy nagy hirtelen összedobtunk asszem harminc számot.
A zenéket vagy loptuk, vagy csak gagyin megcsináltuk.
Voltak ritmikai hibák, diszharmóniák és sémák.
Egyszerűek voltak, őszinték és persze bénák.
De nem álltunk itt meg, mert inkább finomítani kezdtük,
És az első lemezünk bizonyította, hogy ezt remekül tettük.
Azóta magas lett a mérce, na de lássuk be megérte,
Mert arany és platina státusz lett a gyümölcs érte.
És ha kérded: Rap-en kívül majd még mibe vágunk bele?
Hát nem tudom, de biztos nehéz lesz az eleje. Jee!
Refr.
3)
Nem izgulok már annyira, elmúlt, nem remeg a lábam.
A kérdés most csak az: mi jön a folytatásban.
Nincs hiány az ötletekben, és a Yo tanácsban
Szeretnék sokáig úszni még a boldogságban.
Mint a Bródy, meg a Fenyő, a Pataky, meg a Zorán
A Dolly, a Korda, az Aradszky és a Komár
Még mindig ugyanott érzik magukat, ahová értek
Talán majd évek múlva unokáink rólunk is így beszélnek?
A régi mondást érdemes megtanulni s alkalmazni!
Nehogy a csúcson elfelejtsem abbahagyni!
Refr.
Először mindenki béna,
Aztán másodszor már nem papírtapéta,
Hiszen harmadszorra is újra próbál mindent,
Hogy negyedszer ne vétsen több gikszert.
És ha összejön ötből hát, kérdem én:
Kit érdekel, ha béna volt a legelején. Először mindenki béna,
Aztán másodszor már nem papírtapéta,
Hiszen harmadszorra is újra próbál mindent,
Hogy negyedszer ne vétsen több gikszert.
És ha összejön ötből hát, kérdem én,
És ha összejön hatból hát, kérdem én,
Ha összejön hétből hát, kérdem én:
Kit érdekel, ha béna volt a legelején.
Mit gyűjtöttek a magyar írók a 19. században, a múlt századfordulón, az 1970-es években, és mit gyűjtenek ma? Mi került be mindezekből a Petőfi Irodalmi Múzeumba?
A PIM legújabb kiállítása, A tárgyak társasága – Írók gyűjteményei az írók gyűjtőszenvedélyét járja körül Jókaitól Lázár Ervinig, ezenkívül megszólaltat nyolc kortárs írót, és magát a múzeumot is a gyűjtő szerepében mutatja be, méghozzá egy kiemelt gyűjteményén, az írógépeken keresztül.
A tárlat a PIM alapításának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat második állomása. Az első része, A halandóság törékeny arcai című íróportré-kiállítás már látogatható.
A tárgyak társasága három nézőpontból közelíti meg a gyűjtés fogalmát. A PIM által őrzött írói gyűjteményeket hat tematikus műtárgycsoportba rendezve mutatja be a kiállítás, a csoportok között olyan hívószavak segítik az eligazodást, amelyek utalnak a gyűjtésben megmutatkozó általános emberi motívumokra, ugyanakkor rámutatnak a gyűjtemények egyedi sajátosságaira, a gyűjtő életében játszott meghatározó szerepére is. Az írók tárgyai mellett az érdeklődők abba is bepillantást nyerhetnek, hogy a szépirodalmi szövegekben hogyan jelenik meg a gyűjtőszenvedély.
A kiállításon megtekinthető többek között Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye, néhány festmény Ady Endre és Csinszka egykori Veres Pálné utcai lakásából, továbbá helyet kaptak Tamási Áron szivarosdobozai, Gyurkovics Tibor különböző országokban vásárolt kalapjai, Karinthy Ferenc leányfalusi házának egyik ajtaja neves személyiségek aláírásaival, valamint Tandori Dezső játék medvéi is. A tárlat legkorábbi tárgyai Jókai Mór kagyló- és csigagyűjteményéből, illetve botgyűjteményéből származnak.
A kiállítás második rétegeként a látogatók nyolc kortárs író gyűjteményébe is betekinthetnek: Bartis Attila, Kukorelly Endre, Márton László, Rakovszky Zsuzsa, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Ugron Zsolna és Várady Szabolcs mesélnek tárgyi környezetükről, a tárgyakhoz való viszonyukról, gyűjteményeik és írásaik találkozási pontjairól.
A kiállítás legbelső terében a múzeum maga is mint gyűjtő kerül bemutatásra, méghozzá egy kiemelt gyűjteményével, az írógépekkel. Az írógép szimbolikus tárgyként az író és az elkészült mű között áll, közvetítő szerepben részese a mű keletkezésének. Látható Babits Mihály 1945-ben bombatalálatot ért írógépe is, amelyen életművének legjelentősebb részét írta.
Az írók gyűjteményei jól tükrözik birtokosuk személyiségét, szokásait, kapcsolatait, sőt emlékeit, vágyait, de szólhatnak akár műveinek világáról is. A szépirodalmi szövegekben a gyűjtés témája hangsúlyosan jelen van: kirajzolódnak bennük a gyűjtők különböző típusai, illetve olyan gyűjtemények, amelyeknek csak a képzelet szab határt. Az írók tárgyai eleve különleges aurával bírnak, s ezek között gyűjteményeik darabjai még inkább kitüntetett helyet foglalnak el. A kiállítás az író belső világának rejtettebb, kíváncsiságról, játékosságról, szenvedélyről árulkodó zugába ad betekintést.
A PIM gyűjteményében közel 4500 relikvia található, amelynek többsége hétköznapi tárgy, jelentőségük abban áll, hogy szorosan kötődnek az irodalom szereplőihez, egykor személyes környezetük részét képezték. Az író tulajdonában a tömegtermékek egyedi tárgyakká, a múzeumban hétköznapi tárgyakból relikviákká, kultikus értékű műtárgyakká válnak. Ez a metamorfózis a kiállítótérben folytatódik tovább, ahol eredeti kontextusuktól és rendeltetésüktől megfosztva, addig nem létező összefüggések rendszerébe kerülnek, új jelentéstartalmakkal gazdagodnak.
A kiállítás 2024. december 15-ig tekinthető meg.
A kiállítás kurátora: Zeke Zsuzsanna muzeológus, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: H. Kocsis Annamária, PIM
Fotók: PIM