dalszöveg, előadó kereső
Dalszöveg, előadó kereső
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Tartalom
(BSW) BeerSeeWalk dalszövegei
A ti gondotok
Amíg bírom (Lá-lá-lé)
Az kinek kell
BAZ+ (ft. Tankcsapda)
Beb*sztam (Hogy elfelejtselek...)
Bírd ki!
Bírd ki!
Boldogtalanság
BSW
Dezsavű
Egyedül (Megb*sztam ezt a kis gádzsit)
Éld át (feat. Rico x Miss Mood)
Elveszek (feat. Kállay-Sunders András)
Fekete Karácsony (Black Christmas)
Félek
Fény
Forog a kerék
Furcsa nő (km. Smith)
Furcsa nő (közr. HaNemBand)
Gang John Lennon
Gerinctelen
Globál
GUCCI
Ha mennie kell
Hajnali 2 (ft. APU)
Hello
Hol a pénzem?
Hova vezet ez az út...
Így jó
Intro (BeerSeeWalk)
Jégszívű lány (ft. Nagy Bogi)
KAMAGRA GANG (ft. KKevin, Lmen Prala, Desh)
Kéz fel!
Királyok (km. Antal, Day)
Leddannya hörr
Leléptem
Lidokain (ft. ByeAlex)
Még egyszer (2016, kiadatlan)
Megfakult fénykép
Megtanítalak élni
Melós
Miénk a színpad
Minden éjjel
Mióta elhagytál (Nem vagyok álmos)
Mosolyogj még
My hiphop
My Hiphop Interlúd
Ne félj
Ne haragudj rám... (ft. Manuel)
Nem adom fel
Nem gátol semmi
Nem megyek vissza (ft. T. Danny)
Outro
Őszintébe
Partizzá be
Passport
Pénzes
Perfect Girl km. Rico, P.G., Smith
Picsa
Picsa Skit
Prosztó
Pusziket
Rapstar (km. Essemm)
Red flag
Rohan a világ
Semmi Gond
Sex, Love, Rock & Roll
She'z Not...
Soha nem elég
Sok szép lány
Sörszívók - Dirtysouth
Stégre Teszlek
Stégre teszlek (Hands up RMX)
Szavak nélkül
Szavak nélkül (KIADATLAN DEMO 2017)
Szégyen ft. Fura Csé
Szerelem
Szerelmes
Szerelmes (Funny remix)
Szereppek
Taposom
Te vagy a legnagyobb (ft. Herceg, G.w.M, Igni)
Téged akarlak (Exclusive Mash Up)
Túlélem
Utcaszagú
Végül hazaérsz
Vihar előtt
Visszapörgetném
YAAY
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Hírek
Hírek

13,5 milliárd forint jogdíjat fizetett ki a jogvédő, rekordszámú új dal született

Rekordszámú szerző kapott jogdíjat, rekordszámú új dal született


2024-ben több mint 13,5 milliárd jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus, ami reálértékben elérte a pandémia előtti szintet. Ennek az összegnek minden korábbinál nagyobb része járt a magyar szerzőknek. A globális trendeknek megfelelően rekordot döntött a bejelentett új művek száma, továbbá az új regisztrált szerzőké is.




Visszaállt a jogdíjak reálértéke a pandémia előtti szintre


Az Artisjus 2024-ben összesen 13 milliárd 538 millió forint jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek alkotóinak. Ez a 2023-ban szétosztott 11 milliárd 969 millió forintnál 13%-kal több. Ezzel a jogdíjak mértéke inflációval korrigálva is elérte a pandémia előttit, vagyis 1,5% híján egyenlő a 2020-ban szétosztott 9,37 milliárd forint jogdíj reálértékével.


A jogdíj minden korábbinál nagyobb arányban magyar szerzőknek jutott


A teljes összeg minden korábbinál magasabb hányada, 57,5%-a jutott a magyar zenékre, és 42,5%-a külföldi dalokra. A korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás az utóbbi két évben tolódott el a hazai szerzők javára, nagyrészt annak köszönhetően, hogy az Artisjus 2022-ben és 2023-ban jelentősen növelni tudta a nemzetközi digitális szolgáltatók (YouTube, Spotify, Apple Music stb.) jogdíjainak kifizetését. Ezek esetén a külföldi jogosultak számára jellemzően a nagy nemzetközi jogkezelők egyike szedi be a jogdíjakat a magyarországi lejátszások után is.


A magyar-külföldi arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárulnak


2024-ben az előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a rádiókban. Ez volt az első teljes olyan év, amikor az MR2 Petőfi Rádió csak magyar dalokat játszott. A 2024-es rádiós játszások a 2025-ben felosztott jogdíjakban éreztetik majd hatásukat.




Tovább bővült a jogdíjban részesülők száma, de ez leginkább a jogdíjpiramis alján látszik


A jogdíjban részesülő szerzők száma folyamatosan nő, 2024-ben először haladta meg a 20 ezret: 20 735-en kaptak jogdíjat. Ez másfélszerese annak, ahányan öt évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.


A jogdíjbevétel a szerzők bérének is tekinthető, ezért a jogdíjak alakulását az átlagbérekhez viszonyítva is érdemes megvizsgálni. 


Kimagasló jogdíjakat olyan szerzők kapnak, akik mögött már komoly életmű áll, sok, gyakran elhangzó dallal. 


A szerzők számának bővülése leginkább a jogdíjpiramis alján látszik: az éves átlagbér kevesebb mint 2%-át jogdíjként megkereső szerzők száma 11%-kal nőtt.


Magyarországon a professzionális zenészek jövedelmének átlagosan egyötödét teszi ki a szerzői jogdíj


míg a bevételük fennmaradó része fellépői gázsiból, zeneoktatásból, pályázatokból, előadói jogdíjakból, fizikai és digitális értékesítésből, merchandise termékek eladásából származik. Az átlagbér legalább egyötödét 878-an kapták meg jogdíjként 2024-ben, ami még mindig kicsit kevesebb, mint 2020-ban (913 fő). Nagyjából ennyire tehetjük tehát azok számát, akik zenészként megkeresik az éves átlagbért.


A szerzői középosztály – vagyis azok, akik az egyhavi átlagbér összegénél kevesebb jogdíjat kaptak, de elérték annak 5%-át – nagysága lényegében nem változott: 2063 szerzőt sorolhatunk ide. 2024-ben 64 szerző kapott az átlagbér kétszeresét meghaladó jogdíjat.




Rekordszámú új mű született, a negyedük popdal


2024-ben 1501 új zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma: az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és 30 éves koruk között regisztrálnak. A nők aránya stabilan 20% körül mozog.


26 284-re nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma


A pandémia alatt az új művek száma jelentősen megugrott, majd a következő években visszaesett, de még mindig a covid előtti szint fölött maradt. Ez a több mint 26 ezer dal viszont nemcsak a 2023-as mértéket haladja meg 27%-kal, hanem a 2020-ast is 14%-kal. Mindez illeszkedik abba a globális trendbe, hogy egyre több zene születik és kerül be a digitális zenei szolgáltatók katalógusába.


A műfajok között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet (25%), a rock/metal (21%), az electro / dance (14%), az instrumentális / klasszikus (11%) és a hiphop (10%) aránya jelentős még.


Egy-egy új dalra átlagban 1,72 szerző jutott, ami évtizedes távlatra visszatekintve állandó arány. A művek számának 27%-os növekedésénél is nagyobb mértékben, 37%-kal, vagyis 16 401-re emelkedett az egyszerzős művek száma, ezen belül is az egyszerzős szöveges dalok száma jobban nőtt (+43%), mint az instrumentális zenéké (+33%). Az egy dalra jutó szerzők átlagos száma úgy maradhatott állandó, hogy közben a sokszerzős művekből is jóval több lett, pl. több mint 1200 dal született, aminek legalább öt szerzője volt (+21% 2023-hoz képest).




A sikeres dalok között jóval több a kollaboráció


A rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül egy-egyre átlagolva 2,8 szerző jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az online sikerek még inkább több szerző munkái: a legtöbb digitális jogdíjat kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott; a top 30-ban mindössze egy dalnak volt egyetlen szerzője.


Kiemelt kép: illusztráció/Freepik

Ábrák forrása: Artisjus

 

Vers mindenkinek - zenei ajánlat

Tóth Árpád - Újév reggele c. megzenésített verse

Adományozás