dalszöveg, előadó kereső
Dalszöveg, előadó kereső
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Tartalom
Dolák-Saly Róbert dalszövegei
A bálteremben
A bűvész
A cirkusz készül
A disznó
A döglött tehén
A három testőr és a jeti
A postás, aki megeszi a leveleket
A szerelem olyan, mint a medve
A világ világtalan
Ádám és a Sátán
Ahogy a szívén kifér
Álom-menedék
Altató
Altatódal
Aluckálj
Átköltenél
Átváltozás
Az anyukám a Margit
Az első
Az elveszett Éden
Az írek, az írek...
Azért vagyok nagyon csendbe...
Azt álmodtam...
Balambér
Besenyő család dal
Besenyő-Boborján dal
Bűvész
Csam csara csike csuka csá
Csillagvándor
Dinnye
Dolák-Saly Róbert-Altató
Dongó
Duett
Édesanyám
Egy másik dal
Egy perc
Éjjel a zombi-busz tetején
Elkésett hódolat
Érzelmi dal
Erzsi (vs Rolling Stones)
Fakír
Farkastörvény
Fülemüle
Ha nőt látok
Hajós blues
Hang-verseny
Hencegés
Hódolat
Holdnap
Imádom engem
Kanca-dal
Két férfi, egy nő meg egy férfi
Ki tudja
King Kong
Kis mese a nincs-erdőről
Kleopátra és a kígyó
Kutyadal
Különös éjszaka
Láthatatlan ég
Leveli Béla, a béka
Lila liba
Málna
Margit-dal
Még itt vagyunk
Mese
Miért örül a hörcsög
Mikulás song
Mondjam még?
Na, tud ilyet a három testőr?
Nekem nem kell, hogy kérj
Nélkülem a világ
Nem ér a nevem, káposzta a fejem
Nyári este
Nyári rajz
Őrzöm a percet
Őskor
Ősz elején
Párbeszéd
Pucér nők ruhában
Remény
Rólam egy dal
Sose félj!
Szerelmi vallomás
Szőrös vagyok
Szumo-bajnok leszek
Tavaszi dal
Te vagy az Éden
Tollasbál
Utóirat
Vádló hallgatás
Van egy hely
Varázsduda, varázssíp, varázstrombita
Vasmacsó
Vastyúk is talál szeget
Vért adok
Világ világtalan
Vízió
Winnetou
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Hírek
Hírek

13,5 milliárd forint jogdíjat fizetett ki a jogvédő, rekordszámú új dal született

Rekordszámú szerző kapott jogdíjat, rekordszámú új dal született


2024-ben több mint 13,5 milliárd jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus, ami reálértékben elérte a pandémia előtti szintet. Ennek az összegnek minden korábbinál nagyobb része járt a magyar szerzőknek. A globális trendeknek megfelelően rekordot döntött a bejelentett új művek száma, továbbá az új regisztrált szerzőké is.




Visszaállt a jogdíjak reálértéke a pandémia előtti szintre


Az Artisjus 2024-ben összesen 13 milliárd 538 millió forint jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek alkotóinak. Ez a 2023-ban szétosztott 11 milliárd 969 millió forintnál 13%-kal több. Ezzel a jogdíjak mértéke inflációval korrigálva is elérte a pandémia előttit, vagyis 1,5% híján egyenlő a 2020-ban szétosztott 9,37 milliárd forint jogdíj reálértékével.


A jogdíj minden korábbinál nagyobb arányban magyar szerzőknek jutott


A teljes összeg minden korábbinál magasabb hányada, 57,5%-a jutott a magyar zenékre, és 42,5%-a külföldi dalokra. A korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás az utóbbi két évben tolódott el a hazai szerzők javára, nagyrészt annak köszönhetően, hogy az Artisjus 2022-ben és 2023-ban jelentősen növelni tudta a nemzetközi digitális szolgáltatók (YouTube, Spotify, Apple Music stb.) jogdíjainak kifizetését. Ezek esetén a külföldi jogosultak számára jellemzően a nagy nemzetközi jogkezelők egyike szedi be a jogdíjakat a magyarországi lejátszások után is.


A magyar-külföldi arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárulnak


2024-ben az előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a rádiókban. Ez volt az első teljes olyan év, amikor az MR2 Petőfi Rádió csak magyar dalokat játszott. A 2024-es rádiós játszások a 2025-ben felosztott jogdíjakban éreztetik majd hatásukat.




Tovább bővült a jogdíjban részesülők száma, de ez leginkább a jogdíjpiramis alján látszik


A jogdíjban részesülő szerzők száma folyamatosan nő, 2024-ben először haladta meg a 20 ezret: 20 735-en kaptak jogdíjat. Ez másfélszerese annak, ahányan öt évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.


A jogdíjbevétel a szerzők bérének is tekinthető, ezért a jogdíjak alakulását az átlagbérekhez viszonyítva is érdemes megvizsgálni. 


Kimagasló jogdíjakat olyan szerzők kapnak, akik mögött már komoly életmű áll, sok, gyakran elhangzó dallal. 


A szerzők számának bővülése leginkább a jogdíjpiramis alján látszik: az éves átlagbér kevesebb mint 2%-át jogdíjként megkereső szerzők száma 11%-kal nőtt.


Magyarországon a professzionális zenészek jövedelmének átlagosan egyötödét teszi ki a szerzői jogdíj


míg a bevételük fennmaradó része fellépői gázsiból, zeneoktatásból, pályázatokból, előadói jogdíjakból, fizikai és digitális értékesítésből, merchandise termékek eladásából származik. Az átlagbér legalább egyötödét 878-an kapták meg jogdíjként 2024-ben, ami még mindig kicsit kevesebb, mint 2020-ban (913 fő). Nagyjából ennyire tehetjük tehát azok számát, akik zenészként megkeresik az éves átlagbért.


A szerzői középosztály – vagyis azok, akik az egyhavi átlagbér összegénél kevesebb jogdíjat kaptak, de elérték annak 5%-át – nagysága lényegében nem változott: 2063 szerzőt sorolhatunk ide. 2024-ben 64 szerző kapott az átlagbér kétszeresét meghaladó jogdíjat.




Rekordszámú új mű született, a negyedük popdal


2024-ben 1501 új zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma: az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és 30 éves koruk között regisztrálnak. A nők aránya stabilan 20% körül mozog.


26 284-re nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma


A pandémia alatt az új művek száma jelentősen megugrott, majd a következő években visszaesett, de még mindig a covid előtti szint fölött maradt. Ez a több mint 26 ezer dal viszont nemcsak a 2023-as mértéket haladja meg 27%-kal, hanem a 2020-ast is 14%-kal. Mindez illeszkedik abba a globális trendbe, hogy egyre több zene születik és kerül be a digitális zenei szolgáltatók katalógusába.


A műfajok között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet (25%), a rock/metal (21%), az electro / dance (14%), az instrumentális / klasszikus (11%) és a hiphop (10%) aránya jelentős még.


Egy-egy új dalra átlagban 1,72 szerző jutott, ami évtizedes távlatra visszatekintve állandó arány. A művek számának 27%-os növekedésénél is nagyobb mértékben, 37%-kal, vagyis 16 401-re emelkedett az egyszerzős művek száma, ezen belül is az egyszerzős szöveges dalok száma jobban nőtt (+43%), mint az instrumentális zenéké (+33%). Az egy dalra jutó szerzők átlagos száma úgy maradhatott állandó, hogy közben a sokszerzős művekből is jóval több lett, pl. több mint 1200 dal született, aminek legalább öt szerzője volt (+21% 2023-hoz képest).




A sikeres dalok között jóval több a kollaboráció


A rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül egy-egyre átlagolva 2,8 szerző jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az online sikerek még inkább több szerző munkái: a legtöbb digitális jogdíjat kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott; a top 30-ban mindössze egy dalnak volt egyetlen szerzője.


Kiemelt kép: illusztráció/Freepik

Ábrák forrása: Artisjus

 

Vers mindenkinek - zenei ajánlat

Tóth Árpád - Újév reggele c. megzenésített verse

Adományozás