Előadó: | FankaDeli |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Balázs Gyula Kőházy Ferenc (FankaDeli) Kőházy Ferenc |
Vidák Róbert |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Rap |
Címkék: | Keressük! |
Gyerünk, gyerünk, gyerünk!
--Refrén--
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad, nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert hiába is hiszed,
hogy majd magaddal elviszed,
ha majd mész ebből a világból
-Nekem hiányzol
Mert mindenem a Tied,
ahogy jöttem úgy megyek,
együtt tanulunk a hibákból
Mert mindegy egyes percben,
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
Itt úgy van, ahogy lehet:
a gondolat az teremt,
minden ki kilátszik magából
ahogy kívánod és teszed a szereped
és a helyed te is kiveszed a világból
-Nekem hiányzol
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert mindegy egyes percben
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
Mekkora csoda, hogy itt lehetek veletek:
foghatom a kezed, láthatom a szemetek.
Nem csillognak szavaim, nem is fényesek,
én nem irányítalak, én csak értelek.
Minden itt marad, a tárgyak nem férnek át,
oda hol vár ránk egy egészen más világ.
Érted a Gítát, érted a Bibliát,
de megérted-e vajon anyukád kisfiát.
Ott a tükörben bocsáss meg magadnak
a buták ülnek, a butábbak szaladnak.
Nézd, ahogy sétálok, úszik a lépés
a választás nem az, hogy pia vagy tépés.
Érted a Koránt, érted a Sambalát,
de érted-e vajon anyukád kislányát.
Ott a tükörben lásd végre tisztán:
Isten nem felejt, rajta vagy a listán.
Aki elkóborolt, ő bizony keresi,
a legnagyobb juhot a legjobban szereti.
--Refrén--
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad, nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert hiába is hiszed,
hogy majd magaddal elviszed,
ha majd mész ebből a világból
-Nekem hiányzol
Mert mindenem a Tied,
ahogy jöttem úgy megyek,
együtt tanulunk a hibákból
Mert mindegy egyes percben,
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
Itt úgy van, ahogy lehet:
a gondolat az teremt,
minden ki kilátszik magából
ahogy kívánod és teszed a szereped
és a helyed te is kiveszed a világból
-Nekem hiányzol
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert mindegy egyes percben
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
Mit játszol, mesélj: melóst vagy főnököt,
személyiséged a szívedbe költözött.
Őrült egy világ ez, őrülten szeretem:
szex a magasban, a mélyben szerelem.
A Suhancossal emlékszem milyen volt:
hegedűszóra a szívem megvadult.
Most meg Kowával járjuk az országot,
csalim a zene, a lelkedben horgászok.
Remélem kapás lesz, halkan evezek,
nagy hal ez én mondom, a neve szeretet.
1998-ban 15 évesen a tükörnek nyomtam,
a nagyok azt mondták: "Mit akarsz kisköcsög?".
Valami bennem ott, akkor eltörött.
De mikor megláttam, hogy ez miről szól,
na, az a pillanat erős ragasztó.
--Refrén--
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad, nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert hiába is hiszed,
hogy majd magaddal elviszed,
ha majd mész ebből a világból
-Nekem hiányzol
Mert mindenem a Tied,
ahogy jöttem úgy megyek,
együtt tanulunk a hibákból
Mert mindegy egyes percben,
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
Itt úgy van, ahogy lehet:
a gondolat az teremt,
minden ki kilátszik magából
ahogy kívánod és teszed a szereped
és a helyed te is kiveszed a világból
-Nekem hiányzol
Itt semmi nem a Tied,
csak kölcsön ad nem fizet.
Ajándék a sors a világból.
Mert mindegy egyes percben
mikor elalszik a tüzed
és a valóságból kifázol
-Nekem hiányzol
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM