dalszöveg, előadó kereső
Dalszöveg, előadó kereső
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Tartalom
Vad Fruttik dalszövegei
Bálban
Ballagsz tovább
Béke presszó
Boroskóla
Bús szamba
Darabokban
Diszkós
Ébren
Egy éjszaka bohémiában
Egy napra
Éjszaka
Elég
Elválaszt
Embergép
Fakatona
Forradalom
Forró Nyár
Gabi
Galaxis szépe
Goa
Gyújtsd fel!
Hervadó virágok
Hold
Izabella
Jazz
Jobb lesz holnap
Kemikáliák
Kicsit lassabb
Kitaláltál
Kollázs
Lehetek én is
Lehunyom a szemem
Lepkedal
Limonádé
Majom majom
Másodpercek és Decibelek
Mi ez a jó jazz?
Mi lenne jó
Milyen szabad!
Most a földön
Nekem senkim sincsen
Nem hiszek
Orgonák
Pipacs
Repülni roncsokat
Részeg király
Rió
Sárga zsiguli
Sebek
Szájhoz a száj
Szemben a nappal
Szerelmes Dal
Szól a szív
Szól a zene
Tánc
Tartalak
Te vagy az
Tudom Milyen
Túl kemény
Úgy fáj
Utolsó adás
Üvegszilánkkal
Üzenet
Válaszok nélkül
Városlakó
Vége
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Hírek
Hírek

Heavy Brains interjú

Tanult módszerek címmel megjelent az Öröm a Zene-fődíjas Heavy Brains második albuma. A debreceni együttes úgy érzi, mostanra találta meg a saját zenei világát, ami az alternatív-synth-pop-rock. A zenekar gitárosa, énekese, Dávid Balázs nyilatkozott a dalszövegeket készültéről, impulzusokról, praktikákról, és hogy miért kiemelkedő szerző Lovasi András.

 

Heavy Brains-dalszövegek itt.


- Mennyire könnyen vagy nehezen szülöd meg a dalszövegeket? Vannak praktikáid?

 - Ez teljesen dal- és szövegfüggő. Nem ritka, hogy komplett verzék, refrének “esnek ki” belőlem percek alatt és csak válogatnom kell az ötletek közül, de az ellentéte is elő szokott fordulni. Van, hogy napokig (hetekig) nem jön ki egy sor vagy akár csak egy szó. Nehezen kerülök flow-ba és tanulom magam, hogyan lehetnék ebben jobb. De mindenképpen segít, ha egy szál gitárral játszom a dalt, és csak engedem, hogy jöjjenek a szavak, érzések. Egy-egy jó félsorból vagy kósza ötletből ki tud bontakozni egy ív vagy ötletsorozat. Ez ilyenkor számomra is izgalmas, előbányászni magamból, hogy “mire is gondolhattam”. Az esetek 99 százalékában mindig a dalok zenei része készül el előbb, és arra igazodik rá a szöveg, ami sokat segít, mert keretet ad az egésznek és izgalmasabb, ha így feszegeti az ember a határokat.

 

- Mit tehet egy jó dalszövegíró? Sok tartalmat fogyaszt, verseket olvas annak érdekében, hogy minél több inspiráció érje, vagy épp fordítva, hogy ne érjen túl sok külső befolyás?

- Szerintem fontos, hogy minél több dalszöveget, verset, szöveget olvasson, mert általuk is jobban értheti meg a saját magában zajló folyamatokat, ami inspiratív lehet. Az alkotói folyamatban viszont külön oda kell figyelni, hogy az ember mindenképp “saját érzés”-ből dolgozzon és megtartsa saját stílusjegyeit. Ha az emberben megfogan egy érzés egy szöveg hallatán, amiből aztán egy szöveg lesz, szerintem az teljesen okés. Viszont egy sikeres szöveg formuláját nyersen lemásolni és egy hasonlót szerkeszteni szerintem nem izgalmas és nem lesz “igazi” az eredmény.


Ide venném még a zenekartársakat is mint input. Mivel a zene is együtt születik, ennél a lemeznél kiemelt hangsúlyt kapott az, hogy közösen is beszéljünk a szövegekről, és az ő gondolataik is elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy ezek a szövegek ilyenek legyenek. Fontosnak éreztem, hogy beszéljünk ezekről a dolgokról és írós session-öket is tartottunk, ahol az ő gondolataik, soraik rendkívül értékesek voltak a végső szövegek összerakásánál.

 



- A Tanult módszerek lemez szövegei mit jelentenek számodra?

 A Tanult Módszerek szövegeit nagyon különlegesnek érzem. A dalok keletkezésével szinte párhuzamosan mentem keresztül magánéleti nehézségeken, és történtek mérföldkőnek számító események a zenekar életében is. Rengeteg érzelem és igazság van a szövegekben, ami miatt egyfajta időkapszulaként is látom őket. Pontosan megmutatja, hogy mit éreztem, éreztünk ezekben az időkben, és mondanivalót hordoz. Meg kell tanulnunk ezeket a módszereket az elengedéshez, a kiteljesedéshez. Ahhoz, hogy ez a metamorfózis végbe tudjon menni, mélyre kellett ásni, és talán terápiás jellege is volt a gondolatok szöveggé írása. Persze vannak az albumon más témában is szövegek. “Az idő bajnokai” főleg Szabi mindenhonnan fél órákat késős merényleteiről, a “Kérlek várj” pedig a zenekarban lévő néha viharos kapcsolatokról is szól. Ezeket a témákat is ugyanolyan izgalmas volt felfedezni, mint a picit komorabb belső küzdelmeket.

 

- Szerinted kik a jó dalszövegírók? Tudnál példát itthon és külföldön, indoklással?

- Számomra az érzelmek “keresztülvivése” a legnagyobb mérce. Lehet bármilyen egyszerű vagy bármilyen okosan, szellemesen megszerkesztett egy szöveg, a célját akkor éri el, ha azonnal képek, emlékek, gondolatok törnek az emberre, és már máshol van. Fontos elkapni, hogy egy dalhoz mi passzol, és egy jó szöveg hallatán úgy érzi az ember, hogy mást nem is lehetne oda énekelni.


Külföldi kedvenceim Hozier és Aesop Rock. Hozier dalszövegei versként is tökéletesen helytállóak és végletekig lírai. Hatalmas érzelemmel nyúl minden témához. Aesop Rock szövegeitől pedig lefő az agyam. Eszméletlenül kreatív, hatalmas a “fegyvertára” és imádom boncolgatni a gondolatait.


Itthon Lovasi Andrást mondanám az egyik kedvencemnek, azonnal magával ragad szinte az összes szövege, és nagyon mélyen rezonálnak egytől egyig. Az a stílus mindent visz, szerintem példaértékű az egyedisége és hogy ilyen elvont szövegek ennyire betalálnak egytől egyig.

 

- Hogyan alakul a Heavy Brains közeljövője?

 - A tavasz mindenképp a koncertezésről fog szólni. Megturnéztatjuk a Tanult Módszereket, Dánielfy előzenekaraként járjuk az országot, amiért nagyon hálásak vagyunk. A nyár úgy tűnik a fesztiváloké lesz, ősszel pedig nagyon úgy néz ki, hogy ismét stúdióba vonulás lesz. Idén tervezünk kiadni egy kislemezt az év vége felé. Természetesen a Tanult Módszerek album dalaihoz klipforgatások is be vannak tervezve, az biztos, hogy nem fogunk unatkozni! 

 

 

 Fotók: Heavy Brains