Előadó: | Solaris |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Baltavári Dávid Mester Ferenc |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Megkötött kezeimbe égtek a szálak
Ledőlnek várak lassan megölnek vágyak
Azt mondják éljek a mának de nem tudok
Ha nem szeretethetek inkább meghalok
Egyedületben a bűn rengetegben
Mit ér az élet, ha elérhetetlen
A célod olyan érthetetlen
Mindent meg teszel, de érinthetetlen
Azért harcolok amit még soha nem is láttam
A boldogságról mások legendát írtam
Szőttem terveket
A vállamon terheket cipeltem el neked
Tűrés határokon kerget a végzetem
Legalább úgy éled az életed, hogy élvezed
plusz szárnyal az képzelet
A vágyaid nem fékezed örült világba megmérgezed
Elszálltak a madarak a vihar is megérkezett
Bármikor elfújhat téged,
de ha támad be véded az álmod feléred
megsúgja mért kell elmenned
Ref.:
Itthon ülök nézem a képeket
Szépen lassan elemzem a tényeket
Beugranak részletek miben élek
Ember vagyok én is érzek és tévedek
Néha fel sem ébredek
ha rosszat álmodok csak múlnak a percek
A herceg mitől újra láthatok
A szavak amit nektek átadok
Itthon ülök nézem a képeket
Szépen lassan elemzem a tényeket
Beugranak részletek miben élek
Ember vagyok én is érzek és tévedek
Néha fel sem ébredek
ha rosszat álmodok csak múlnak a percek
A herceg mitől újra láthatok
A szavak amit nektek átadok
Ketyeg lassan az óra már
Tudod valaki téged vár.
Én emlékszem, hogy mit mondtál
Éjfél van teli a tár
És megyek előre nem állit meg senki
A kitartás mi az életet jelenti
Egy tör van a kezemben más semmi
Egy gondolat a fejemben már senki
Nem véd meg most egyedül állok
Nem tudom mi van és mire várok
de én tovább szállok még ha nem engedtek
Majd átkot szórok, hogy szenvedhetek
Most megértetek vagy mondjam tovább
Ha nem értesz valamit hát keresd meg az okát
Nem érzed át a dolgok hatásfokát
Kritikális életnek méregfogát
Amit beléd vágtak mikor először hallgattad
Az első trackünket a magnódba beraktad
Ellened, én most is érzem
Mikor mondtam, hogy több sebből vérzem
És kértem az igazam kértem a végem
Minden egyes percben még érzem a lényem
És érezni is fogom míg nem lesz végem
De legalább volt értelme annak, hogy ÉLTEM
Ref.: (4szer)
Itthon ülök nézem a képeket
Szépen lassan elemzem a tényeket
Beugranak részletek miben élek
Ember vagyok én is érzek és tévedek
Néha fel sem ébredek
ha rosszat álmodok csak múlnak a percek
A herceg mitől újra láthatok
A szavak amit nektek átadok
Mit gyűjtöttek a magyar írók a 19. században, a múlt századfordulón, az 1970-es években, és mit gyűjtenek ma? Mi került be mindezekből a Petőfi Irodalmi Múzeumba?
A PIM legújabb kiállítása, A tárgyak társasága – Írók gyűjteményei az írók gyűjtőszenvedélyét járja körül Jókaitól Lázár Ervinig, ezenkívül megszólaltat nyolc kortárs írót, és magát a múzeumot is a gyűjtő szerepében mutatja be, méghozzá egy kiemelt gyűjteményén, az írógépeken keresztül.
A tárlat a PIM alapításának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat második állomása. Az első része, A halandóság törékeny arcai című íróportré-kiállítás már látogatható.
A tárgyak társasága három nézőpontból közelíti meg a gyűjtés fogalmát. A PIM által őrzött írói gyűjteményeket hat tematikus műtárgycsoportba rendezve mutatja be a kiállítás, a csoportok között olyan hívószavak segítik az eligazodást, amelyek utalnak a gyűjtésben megmutatkozó általános emberi motívumokra, ugyanakkor rámutatnak a gyűjtemények egyedi sajátosságaira, a gyűjtő életében játszott meghatározó szerepére is. Az írók tárgyai mellett az érdeklődők abba is bepillantást nyerhetnek, hogy a szépirodalmi szövegekben hogyan jelenik meg a gyűjtőszenvedély.
A kiállításon megtekinthető többek között Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye, néhány festmény Ady Endre és Csinszka egykori Veres Pálné utcai lakásából, továbbá helyet kaptak Tamási Áron szivarosdobozai, Gyurkovics Tibor különböző országokban vásárolt kalapjai, Karinthy Ferenc leányfalusi házának egyik ajtaja neves személyiségek aláírásaival, valamint Tandori Dezső játék medvéi is. A tárlat legkorábbi tárgyai Jókai Mór kagyló- és csigagyűjteményéből, illetve botgyűjteményéből származnak.
A kiállítás második rétegeként a látogatók nyolc kortárs író gyűjteményébe is betekinthetnek: Bartis Attila, Kukorelly Endre, Márton László, Rakovszky Zsuzsa, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Ugron Zsolna és Várady Szabolcs mesélnek tárgyi környezetükről, a tárgyakhoz való viszonyukról, gyűjteményeik és írásaik találkozási pontjairól.
A kiállítás legbelső terében a múzeum maga is mint gyűjtő kerül bemutatásra, méghozzá egy kiemelt gyűjteményével, az írógépekkel. Az írógép szimbolikus tárgyként az író és az elkészült mű között áll, közvetítő szerepben részese a mű keletkezésének. Látható Babits Mihály 1945-ben bombatalálatot ért írógépe is, amelyen életművének legjelentősebb részét írta.
Az írók gyűjteményei jól tükrözik birtokosuk személyiségét, szokásait, kapcsolatait, sőt emlékeit, vágyait, de szólhatnak akár műveinek világáról is. A szépirodalmi szövegekben a gyűjtés témája hangsúlyosan jelen van: kirajzolódnak bennük a gyűjtők különböző típusai, illetve olyan gyűjtemények, amelyeknek csak a képzelet szab határt. Az írók tárgyai eleve különleges aurával bírnak, s ezek között gyűjteményeik darabjai még inkább kitüntetett helyet foglalnak el. A kiállítás az író belső világának rejtettebb, kíváncsiságról, játékosságról, szenvedélyről árulkodó zugába ad betekintést.
A PIM gyűjteményében közel 4500 relikvia található, amelynek többsége hétköznapi tárgy, jelentőségük abban áll, hogy szorosan kötődnek az irodalom szereplőihez, egykor személyes környezetük részét képezték. Az író tulajdonában a tömegtermékek egyedi tárgyakká, a múzeumban hétköznapi tárgyakból relikviákká, kultikus értékű műtárgyakká válnak. Ez a metamorfózis a kiállítótérben folytatódik tovább, ahol eredeti kontextusuktól és rendeltetésüktől megfosztva, addig nem létező összefüggések rendszerébe kerülnek, új jelentéstartalmakkal gazdagodnak.
A kiállítás 2024. december 15-ig tekinthető meg.
A kiállítás kurátora: Zeke Zsuzsanna muzeológus, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: H. Kocsis Annamária, PIM
Fotók: PIM