Előadó: | Alvin és a mókusok |
---|---|
Album: | Most is ugyanolyan jó |
Megjelenés: | 2004 |
Hossz: | 0:00 |
Szövegírók: |
Pásztor István |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Alvin Records |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Talán ha máshogy állok hozzá
Talán ha mindig megpofoznám
Talán ha változást okoznál
Talán máshogy áll hozzám
Minden reggel délben este
Ellenség és jóbarát
Ó már annyi fül kereste
A jóindulatnak szavát
De ennyit ér az ember
Olcsó bizsu nem száz karát
Mondd hogy minden jó lesz újra
Mondd hogy elfordulsz felém
Többé nem leszel rászorulva
Csak annyit mondj hogy állj mellém
Hogy már csak pár lépés a holnap
Hogy elérted a kívánt hatást
Ha arcra esel felkarolnak
Megéri még a folytatást
Két lábon állva véded
A saját hibánk is élettered
Napfénynél macho bika
Az estéket meg végig térdeled
De ennyit ér az ember
Olcsó bizsu nem száz karát
Hogy mennyiért enné ki maga alól a saját szarát
Hogy miért, miért nem vagy optimista miért lógatod a fejed
Miért csak a rosszat látod a jóból mikor mindenki szeret
Az isten, a nemzet, és apád aki pont ide nemzett téged a világra
És megtanított a kurva anyádra
Hogyha nem tudsz semmit maradj csendben
Ha lejárt a lemez fordítsál
Mondogasd hogy minden rendben
Ha a fejedre lépnek ordítsál
Kösd be a cipőd ne essél orra
És vedd be mindig a gyógyszered
Ne hugyozz a konnektorba
És otthon ne hagyd az óvszered
Ne menj bele ha szakállas nő
Vagy ha farka van a lánynak
Figyelj a fejedre ne essen egy kő
És ugorj el hogyha hánynak
Különben véged rögtön eláshatod magad
És baszhatod ha világszinten minden rendben van
Kilátástalan
Mondd hogy jóban-rosszban együtt
Mondd hogy együtt elfeledjük
Mondd hogy új alapra helyezzük
És ezt az egészet befejezzük
Könnyes szemmel essél térdre
Sírd el a világ baját
Hogy semmiség volt elérni a gyermekeknél a láthatást
Ennyit ér az ember
Olcsó bizsu nem száz karát
Ennyit ér az ember
Tartsa be a saját szavát
Mit gyűjtöttek a magyar írók a 19. században, a múlt századfordulón, az 1970-es években, és mit gyűjtenek ma? Mi került be mindezekből a Petőfi Irodalmi Múzeumba?
A PIM legújabb kiállítása, A tárgyak társasága – Írók gyűjteményei az írók gyűjtőszenvedélyét járja körül Jókaitól Lázár Ervinig, ezenkívül megszólaltat nyolc kortárs írót, és magát a múzeumot is a gyűjtő szerepében mutatja be, méghozzá egy kiemelt gyűjteményén, az írógépeken keresztül.
A tárlat a PIM alapításának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat második állomása. Az első része, A halandóság törékeny arcai című íróportré-kiállítás már látogatható.
A tárgyak társasága három nézőpontból közelíti meg a gyűjtés fogalmát. A PIM által őrzött írói gyűjteményeket hat tematikus műtárgycsoportba rendezve mutatja be a kiállítás, a csoportok között olyan hívószavak segítik az eligazodást, amelyek utalnak a gyűjtésben megmutatkozó általános emberi motívumokra, ugyanakkor rámutatnak a gyűjtemények egyedi sajátosságaira, a gyűjtő életében játszott meghatározó szerepére is. Az írók tárgyai mellett az érdeklődők abba is bepillantást nyerhetnek, hogy a szépirodalmi szövegekben hogyan jelenik meg a gyűjtőszenvedély.
A kiállításon megtekinthető többek között Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye, néhány festmény Ady Endre és Csinszka egykori Veres Pálné utcai lakásából, továbbá helyet kaptak Tamási Áron szivarosdobozai, Gyurkovics Tibor különböző országokban vásárolt kalapjai, Karinthy Ferenc leányfalusi házának egyik ajtaja neves személyiségek aláírásaival, valamint Tandori Dezső játék medvéi is. A tárlat legkorábbi tárgyai Jókai Mór kagyló- és csigagyűjteményéből, illetve botgyűjteményéből származnak.
A kiállítás második rétegeként a látogatók nyolc kortárs író gyűjteményébe is betekinthetnek: Bartis Attila, Kukorelly Endre, Márton László, Rakovszky Zsuzsa, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Ugron Zsolna és Várady Szabolcs mesélnek tárgyi környezetükről, a tárgyakhoz való viszonyukról, gyűjteményeik és írásaik találkozási pontjairól.
A kiállítás legbelső terében a múzeum maga is mint gyűjtő kerül bemutatásra, méghozzá egy kiemelt gyűjteményével, az írógépekkel. Az írógép szimbolikus tárgyként az író és az elkészült mű között áll, közvetítő szerepben részese a mű keletkezésének. Látható Babits Mihály 1945-ben bombatalálatot ért írógépe is, amelyen életművének legjelentősebb részét írta.
Az írók gyűjteményei jól tükrözik birtokosuk személyiségét, szokásait, kapcsolatait, sőt emlékeit, vágyait, de szólhatnak akár műveinek világáról is. A szépirodalmi szövegekben a gyűjtés témája hangsúlyosan jelen van: kirajzolódnak bennük a gyűjtők különböző típusai, illetve olyan gyűjtemények, amelyeknek csak a képzelet szab határt. Az írók tárgyai eleve különleges aurával bírnak, s ezek között gyűjteményeik darabjai még inkább kitüntetett helyet foglalnak el. A kiállítás az író belső világának rejtettebb, kíváncsiságról, játékosságról, szenvedélyről árulkodó zugába ad betekintést.
A PIM gyűjteményében közel 4500 relikvia található, amelynek többsége hétköznapi tárgy, jelentőségük abban áll, hogy szorosan kötődnek az irodalom szereplőihez, egykor személyes környezetük részét képezték. Az író tulajdonában a tömegtermékek egyedi tárgyakká, a múzeumban hétköznapi tárgyakból relikviákká, kultikus értékű műtárgyakká válnak. Ez a metamorfózis a kiállítótérben folytatódik tovább, ahol eredeti kontextusuktól és rendeltetésüktől megfosztva, addig nem létező összefüggések rendszerébe kerülnek, új jelentéstartalmakkal gazdagodnak.
A kiállítás 2024. december 15-ig tekinthető meg.
A kiállítás kurátora: Zeke Zsuzsanna muzeológus, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: H. Kocsis Annamária, PIM
Fotók: PIM