Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Refrén
Amikor érzed, hogy jön a vihar, már késő
Amikor gondolnál a jövőre, már késő
Amikor lentről mennél felfelé, már késő
Amikor újra kezdenél mindent, már késő
Amikor anyád szemébe néznél, már késő
Amikor megkeresnéd a lányt, már késő
Amikor megbocsájtanál mindent, már késő
Amikor belátod, hogy igazam volt, már késő
Essemm
Mennyi ideje is járjuk ezt az utat, ne is mondd
De nem is gond, csak a hosszú idő eliszkolt
Kamu spanok lesik, ahogyan zuhansz fentről le
De megtörtem mindegyiket, ahogy jutsz egyről a kettőre
Ebből ki és egyből be, egy másik erdőbe
Ilyen a világ, nehezen jutunk közös nevezőre
De egyet ne felejts, hogy hamar lesz már késő
Hamar tornyosul eléd a sok megmászhatatlan lépcső
És akkor lesznek, akik nevetnek és lesznek, akik sírnak
Akik valaha is bírtak elfelejtettek, nem hívnak
A nőt nem látod, a sikert várod, lassan elköszön az álmod
Összedől a várad, már nem mászod meg könnyen az árkot
Mit hagysz magad mögött, más vagy magad álmát
Elfelejtetted ki várt rád, de már állsz hogy rád se vár már
Hogy nem dolgozol, nem teszel, apád pénze az mit veszel
És még az vezekel, aki halad és semmit se cseszel
Haver mit gondoltunk régen, hogy majd letérdel a világ?
Hát a könnyekben csúszunk meg és bárki lát ez egy szilánk
Csak tekints vissza arra a pontra, ahol minden rendben
És tégy úgy, hogy még ne legyen késő, ahogy nekem kell tennem
Refrén
Amikor érzed, hogy jön a vihar, már késő
Amikor gondolnál a jövőre, már késő
Amikor lentről mennél felfelé, már késő
Amikor újra kezdenél mindent, már késő
Amikor anyád szemébe néznél, már késő
Amikor megkeresnéd a lányt, már késő
Amikor megbocsájtanál mindent, már késő
Amikor belátod, hogy igazam volt, már késő
Giajjenno
Spanom késő lesz már, amikor megbánod minden bűnödet
Csak az ördög, aki visszanéz a tükörből lehet
Nem tettem meg mident, ahogy kellett
És tényleg ennyire tellett, hogy elszálltak a tervek?
Amikor kilövöd a golyót már késő lesz
Használd az eszedet, ne tedd amit más megtesz
Mer' nem tűnik el a kimondott szó
Amiket köpködtél a másikra, most hogyan lesz jó
Hogy ájjál fel bro, hogyha eltörték a lábad
De nem is kell szaladni, akik szeretnek megvárnak
Mielőtt ugranál a hídról, csak gondolkozz
Magadat vezeted el mindig a gondokhoz
Hányszor elmondtam, hogy nem ők ölnek minket
Mi öljük meg magunkat, mer' semmibe' se hisztek
Az egész életünkbe' fel-le megy a lépcső
De addig jó míg van, mert ha eltűnik már késő
Refrén
Amikor érzed, hogy jön a vihar, már késő
Amikor gondolnál a jövőre, már késő
Amikor lentről mennél felfelé, már késő
Amikor újra kezdenél mindent, már késő
Amikor anyád szemébe néznél, már késő
Amikor megkeresnéd a lányt, már késő
Amikor megbocsájtanál mindent, már késő
Amikor belátod, hogy igazam volt, már késő
Hiro
Hogyha ki vagyok borulva, te ne legyél
Mikor egyedül a szemétnek tetején
Hiányoznak a víg napok
Mikor éjjelente csak virrasztok
Oda visz vissza minden emlék
Olyan szürke volt még felettem az ég
Ami mára maradt, az a feketeség
Hogyha egy helyben állsz te, beszakad a jég
Ha szeretsz valakit, akkor öleld meg
Ha csinálsz valamit, legyen benne a szíved
Ne engedd, hogy késő legyen, ez a jelen
A jelen velem, én a jövőbe viszem
Mikor elmegy a hajó
Mikor látod elúszni, az örökké való
Mikor itt volt anno
Te nem vetted észre és most pedig hello
Refrén
Amikor érzed, hogy jön a vihar, már késő
Amikor gondolnál a jövőre, már késő
Amikor lentről mennél felfelé, már késő
Amikor újra kezdenél mindent, már késő
Amikor anyád szemébe néznél, már késő
Amikor megkeresnéd a lányt, már késő
Amikor megbocsájtanál mindent, már késő
Amikor belátod, hogy igazam volt, már késő
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11