Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Essemm
Ilyen az élet, megteszünk mindent, ami kell
Elveszünk mindent, ami kell
Valami nem fair
Valaki nem nyer
Valaki mer, valakivel mehet
Valakivel valamire jutsz, valakivel nem lehet
De én megyek
Már rég nem a cél, hanem az út
És ha elbotlok, tudom majd megvár fent az Úr
De addig szedem a lábam, hagyom a nyomokat
Kiöntöm a tintát, megdolgozom a dobokat
Hogy mondtad? Basszam meg?! Baszd meg te!
Csak azoknak tudom a kezét fogni, akik haladnak az úton
Ezért szarok én rá pár faszfejre
A májkot add erre
Haver még van tervem
Tudom még van hova, van merre, van kedvem
És ha elszarják csak nevetek, mert van bennem
Annyi, hogy kiáltsak és leszarom, hogy ki lát
Bassza meg a világ
Csak fent a kéz király
Mert kijár
Sok pinát leráztam, sok spanom lemaradt
Sok gödör elém szaladt, magasak voltak a falak
De láttam képeket, amiket nem én lőttem
És hívtak, hogy csatlakozzak, hogyha felnőttem!
Ref.
Köszi, itt még mindig minden a régi
Csak rappelünk a dobra annak, aki érti
Élünk és halunk, de nem azokért, akikért ti
Csak a GARAGE baby, fel az égig!
Süti
Vágod Dzsordzsó, tudod német mint egy Rostock-i
A trón amin ülsz Mo. csak egy rossz stoki
Lopnátok a technikát, mint az Alcatel
De ez a real, húzzon minden kamu alkat el
Elveszi az eszed az elmetrükk Jennifer
Elő van a lézerkard, veled a négy jedi fair
Mint gyereket a Pez, ez a zene vinni kezd
Hessz ide, nem egy flow-s ez, mint a Vinnie Paz
Világmárkák vagyunk, te csak Esprit
A tiéd mind csak jéghideg, ellenben ez pirít
Most 'reprű beszélek, ne fújd hogy a Geszti ki
Ettől akkor is elszállsz, ha nem lesz sztiki
Tegnap oltasz, ma meg fohászkodsz a makiér'
Így hiteles vagy, mint a Kamikaze, aki él
A '88-as egylet megy ma is, mint Márió
Ömlik a favela szleng, KAP szinte már Rio
Nem hagylak el, ahogy Hitlert Fegelein
A Bacardi kólám vége lime
Otthagyom a pultot, megfogom a mikrofont
Itt az irigyek ne várjanak, csak pofont!
Ref.
Köszi, itt még mindig minden a régi
Csak rappelünk a dobra annak, aki érti
Élünk és halunk, de nem azokért, akikért ti
Csak a GARAGE baby, fel az égig!
Fura Csé
Testvér nem fenékig tejfel az élet
2014 telnek az évek
A hitünknek semmi nem vetett véget
A gyertyánk mindig mindkét végén égett
2007-be' már minden label
Minket akart, de nekünk minden léből
Két kanál kellett, nem kamu kötelék
Már akkor tudtuk, hogy a sok gyökérből elég
Csak nyomtuk, nem tartottunk szünetet
Ha bezártuk a kaput, új világ született
Bent a garázsba' K.A.P. tópart
A rappünkkel betámadtunk minden ótvart
Reszketsz, úgy fel van adva a lecke
Peckes a rap, nedves a nők pecke
Velem ne kekeckedj, mer' ha adsz kapsz
A caps lock-tól se leszel nagyobb kac kac
Visszük tovább, mire telik
A Garage-os spanok a fejetek lerappelik
A brigádom elit, így semmi nem üti el
Még mindig be tudunk baszni a Sütivel!
Ref.
Köszi, itt még mindig minden a régi
Csak rappelünk a dobra annak, aki érti
Élünk és halunk, de nem azokért, akikért ti
Csak a GARAGE baby, fel az égig!
Ra
Nem azé' csinálom a rappet, amiér' ti
Ez csak annak szól, aki érti
A kurva anyádat, minket nem térít
Az a tévhit, ami benned érik
A flow-nkat ezek a csírák el nem érik
Amit el is értek, mert szálltok az égig
És még jobban szopjátok, hogyha kérik
Büszke vagy, hogy a zenédet ezér' nézik
Én nem vagyok gengszter, hanem egy MC
A családom a fajtádat nyersen megeszi
Real vagyok, a rappem nem színezem ki
Csak arról beszélek, ami a szívemen, G
Csíp 'isz' benned a só, leszarom ha nem csípsz
A rosszakaróim a hamutálba' csikkek
Ez nem siker, te siket, te shit
Nem zsigerből vereted, esik a bullshit
Én előtte meg utána is beleszek állva
A rapbiznisz az nem megy csak úgy, be leszek állva
Vagy mindent beleadsz, vagy befogod a szádat
Mi vagyok Mo. fénykora, nem a selejtes század!
Ref. (2x)
Köszi, itt még mindig minden a régi
Csak rappelünk a dobra annak, aki érti
Élünk és halunk, de nem azokért, akikért ti
Csak a GARAGE baby, fel az égig!
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11