ELSŐ VERSSZAK
Én hamar megkedvelem az embereket,
sokan mondják rám ezér': elmebeteg.
Mikor olyanokat mondok hogy: Szeretlek,
pedig még csak egy hete, ismerlek.
Ragaszkodok a megszokásaimhoz,
ez így volt akkor, maradjon így most.
Nem váltunk mer' ez így pont jó nekem,
hogy rossz az életem, én így szeretem.
Ötletek voltak, de mind eltaposva,
álmok, csókok hullanak a porba.
Tekinteted engem belül felemészt,
fájdalmat itt hagyva, nélküle tovább mész.
Elküldöm neked hogy megtudd az érzést,
át éld te is ugyanazt azt a nézést.
Eltörje neked is picinyke lelked,
mert velem ezt tette de te nem sejtetted..
ELSŐ REFRÉN
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó így mert ezt akartam.
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó mert én így akartam.
MÁSODIK VERSSZAK
Sokan mondták: egyedül halok.
Pedig minden őszinte mit magamból adok.
Szerelmes versek, puszik meg szavak,
hangosan kiáltom, de maradnak halkan.
Csendben osonok, surrannék melléd,
érezném hogy a kezed a kezemre tennéd.
Kerestelek eltűntél merre mentél,
nem szerettél, vagy nem is léteztél?
Leülök csendben a kék eget nézem,
látom hogy szar most a messzeségben.
Kiheverem majd egy nagy pofon csattan,
magánytól az elmém lassan be kattan.
Aztán jönnek a pici poharak sorban,
mindegyik eltűnik csendben és gyorsan.
A pohár alját nézve megértettem:
Hogy túl jó vagyok, és ez nem véletlen!
MÁSODIK REFRÉN
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó így mert ezt akartam.
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó mert én így akartam.
HARAMDIK VERSSZAK
Nevetek mikor már sírni kéne,
kacagok azon hogy miért bántott az élet.
Csak tovább sétálok mert nekem ez tetszik,
ilyenkor úgy érzem rendben van bent itt.
A gyomrom fölött meg a májam mellett,
meg található ez a közhelyes szervem.
Magamon nevetek pedig padlón a helyem,
ha szerelmet lelek azt úgy is elcseszem.
Minek jön meg minek kopogtat,
a szívem előtt várhat nyugodtan topoghat.
Ócska csemege lenne úgy érzem,
keress fel másokat hogy ne legyél tétlen!
HARMADIK ÉS NEGYEDIK REFRÉN
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó így mert ezt akartam.
Töröld a könnycseppet nézz csak előre,
a boldogság jönne, de régen megöltem.
Mosolyom fejemre felvarrtam,
Biztos jó mert én így akartam.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11