Előadó: | Fanka és Kowa |
---|---|
Album: | Expedíció |
Megjelenés: | 2012 |
Hossz: | 04:33 |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Fanka:
Nézd csak meg jobban, hogy szalad egy kisgyerek,
Téged az örömlány, engem ő ihletett.
Mikor rájuk nézek, magamon látom,
Hogy építőkockákból van a világom.
Jelem az oviban ügyvéd vagy szerelő,
Jéggé fagyott kapcsolat vagy tüzes szerető.
Ez itt nem hip-hop, az teljesen más,
'Hol keménykedés jön és megy a szívás.
Már elváltunk régen, ő a másik csoportba jár,
Szerintem nem kár.
Az ő apja erősebb, de az enyémmel,
Szembe néztünk minden veszéllyel
Az udvaron, ahogy égett az avar el,
A tiéd meg a lépcsőházból hogy zavar el,
Kulccsal a nyakadban, emlékszem rád,
De csak apád rühell, nem az egész világ.
Ref. Kowa:
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Ez a játék felnevel
Örömben, s akad, ami néha fáj,
Na de játszani tudni kell
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Mindenki annyit vehet csak el,
Amennyit hozzá is tett,
Na de hát, ahogy veszteni, nyerni is tudni kell
Fanka:
Hiába bízol, hogy szeret, fogadd el végre,
Hogy anyád nagy szerelme a kis tv-je.
De hány számotokban kell végig hallgatnom,
Hogy ki az alfa hím és ki ül a trónon?
Megnéznélek fiammal egyetlen órára,
Mennyire vagány vagy egy férfi hogy csinálja.
Ordítanál, vernéd, ahogy veled bántak,
És egy újabb őrültet adtak e világnak.
Én megláttam magamban azt a fajankót,
Kinek a szívében folyton harag volt.
A rap nem lázadás, hanem a birkaság,
A sírod a számok szépen kiássak.
Löknek a haverok, vagy önként fekszel be,
Hiába látlak Neoként a rendszerbe'.
Ezer délibábtól lettél függő,
De a segítség bentről jön nem az űrből.
Ref. Kowa:
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Ez a játék felnevel
Örömben, s akad, ami néha fáj,
Na de játszani tudni kell
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Mindenki annyit vehet csak el,
Amennyit hozzá is tett,
Na de hát, ahogy veszteni, nyerni is tudni kell
Fanka:
Megmondtam már, minden egyes menőnek
Jut egy strigula, a sitten majd betörnek.
És megmondtam már minden kamasz lánynak,
Ha hülye, vagy mint a tök, ki is használnak.
Szeretetet nem kaphatsz orális szexért,
A fiú csak trükközik, ne hidd hogy megért.
Amelyik azt mondja, várjunk, még kérlek,
Na, azzal állj szóba, a többi prédának nézett,
És tudom, hogy dolgozik a hormon meg az ego,
De lásd meg végre, az élet is egy Lego.
Börtönt építesz vagy vidámparkot?
Döntsetek végre, gyerünk, mit akartok?
Pózolni a neten vagy valódi szerelmet?
Folyton balhézni vagy nyugodt életet?
Másokkal törődni vagy végre magaddal?
Hogy tél helyett barátkozz a tavasszal.
Ref. Kowa:
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Ez a játék felnevel
Örömben, s akad, ami néha fáj,
Na de játszani tudni kell
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Mindenki annyit vehet csak el,
Amennyit hozzá is tett,
Na de hát, ahogy veszteni, nyerni is tudni kell
Kowa:
A sors adja, hányat léphetünk,
Az irányról már magunk dönthetünk.
Szerencsés mezőre lép,
Aki felfogja, megérti, miből vétetünk,
Szemtől szemben állhatunk,
Egymástól mond, mit várhatunk?
Szerencsés ember az, aki felfogja, megérti, összetartozunk.
Fanka:
Ez itt a felnőttek ovija
Becsüld, meg amíg még lehet
Amíg lehet...
Addig élek, amíg itt bennem,
A gyermek is él, akit felismertem.
Felnőttnek hiszel, de nézd, mikor játszom,
Ahogy építem a világom.
Addig élek, amíg itt bennem,
A gyermek is él, akit felismertem.
Felnőttnek hiszel, de nézd, mikor játszom,
Ahogy építem a világom.
Ref. Kowa:
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Ez a játék felnevel
Örömben, s akad, ami néha fáj,
Na de játszani tudni kell
Bárhogy volt vagy lesz ezután,
Mindenki annyit vehet csak el,
Amennyit hozzá is tett,
Na de hát, ahogy veszteni, nyerni is tudni kell
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11