Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | 112 |
Megjelenés: | 2012 |
Hossz: | 4:25 |
Szövegírók: |
Essemm |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Garage Productions |
Stílus: | Rap |
Címkék: | Keressük! |
Csumi minden testvérünknek innen a szájba ke… (HÁHÁHÁHÁ)
Essemm:
CSUMI!
Reggel van, betöri az ablakomat a nap
Indulok megkeresni Sasit a rapszövegek alatt
Gyere már testvér (jól van, csak összeszedem magam)
Kiesek a lépcsőházból spanom ja ez nem az
És csak gurul a BW kidobom a békét, a CD-t, Lazy gyújtja a Z-t mint a kémény
Lefütyülöm a gádzsit soha nem mondunk ácsit
Megjöttek az öregek mocsok hesszeld a két bácsi t
Ha délutánon van a sor meglátogatom LG-t
Hallom jön a Bömös a Bognáréknál megy a szerviz
Ha Süti megír egy rappet hidd el nekem hogy elvisz
Minden utca zenész spanom egy fekete Elvis
Csumi Kossuth utca ketten Bütyivel a tónál
Aki minket hallgat a környéken az csak jól jár
Viszem a logót nincsen erősebb a magyar boltban
A nevem Essemm és ugyanaz vagyok aki voltam
Lazy
Gurul a verda a spanoknak kinyitott a boltja
A Kapusi a plázánál a csajokat oltja
A Bömi tekeri a hetest ribancot hajszol
Písz Németországba innen a nyugati partról
Tekerem a Kossuthon át várnak a telepen
Az éjszakában testvérek tudják mi a szerepem
Neked a zene csak zene nekem meg szerelem
Hogy honnan jött az első track én soha el nem feledem
Ketoval kezdtünk akkor tudtuk megy az égbe
19-87 Sharkgame Lazy Béke
DSF, Garage mindenki dob rá egy forzát
Essemm 112 tombol már az ország
Üvölt a csumi betesszük a … szádba
8500 Nyugat-Magyarország Pápa
A stílust nem lehet ellopni én szóltam
A nevem Lazy és ugyanaz vagyok aki voltam
Lazy
Gyere testvér hagyjuk most az érdekeket
Hozd a kamut szar Mck én meg az életemet
Na mi a pálya? tudod a csapatom nem veszt
112 Essemm Lazy ez a best
Alattunk pörög a BW megy a kapuvári west coast
Nem hallgatsz Lazy és testvérem megszoksz
Tudom imádják a rajok is mert hite van benne
A rapphez nincsen közötök de vicces is lenne
Leszakad az arc dobom a csumit
Egy kertvárosi gyerek tesz a szátokba most cumit
Elindul a show, tinik üvöltik Essemm
A csajodnak kiesik a szeme de csak lEssemm
Indul a tánc add a kezed bébi ez az alkum
Üvölt az első számú hip-hop lemez ez az album
Mert mi nem bírjuk el viselni ha túl sok a szótlan
A nevem Lazy és ugyanaz vagyok aki voltam
Essemm
Itt van a lemez és azért viszem a placcra
Hogy a divat Mck már húzzanak a faszba
Nem felejtem el azokat akik mellettem vannak
Ha kevés is az idő tudom mellettem maradnak
Legyen az Gyöngyös, Sopron, Tatabánya vagy Pápa
Tudom honnan jövök és hogy mindig nézzek hátra
Nekik dobom a jelet és ha jön a brigád szóltam
A nevem Essemm és ugyanaz vagyok aki voltam
Béke minden hallgatómnak! Ja az nem az..
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11