Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | 112 |
Megjelenés: | 2012 |
Hossz: | 3:46 |
Szövegírók: |
Essemm |
Triek |
|
Kiadó: | Garage Productions |
Stílus: | Rap |
Címkék: | Keressük! |
Verze1 (Essemm)
Mindent veled kezdtem te mindent velem kezdtél
de úgy telik az idő, hogy te belefeledkeztél
tudod nagyon jól az életemet mire tettem
a fiatal lányok és a rap zene lesz a vesztem
álmodoztam arról, hogy egy menedzser vesz meg
úgy gondoltam te leszel az kiért egyszer bármit tesz meg
de el aludtál spanom hol ott tudtad, hogy be veszlek
még tisztellek annyira hogy név szerint nem nevezlek
de több év van mögöttünk hát ilyen ez a spanság
nem hívlak testvérnek mert csak részemről volt barátság
úgy szórtam a zenéket emlékszel csak hogy lássák
de úgy látszik az emlékeid emlékeim ásák
nem várok el tőled semmit hidd el én csak mondom
egy kezemmel számolom hányszor érdekelt a gondom
el hagytad a testvéredet én nem kamuból oltom
az évek mutatják ki maradt veled fent a topon
Ref. (Deego)
Egy pontból indulunk el de néha ez így marad
máskor az ész száguldana másfele amerre éppen a szív halad
hidd el tesó én az elejétől kezdve minden sztorimba be írtalak
én barátként tekintettem rád végig még ha spanomnak is hívtalak
héé bro!
Verze2 (Essemm)
Nem hazudnék ha kérdezné valaki én még bírlak
hosszú idő telt el így ezért már én sem hívlak
érdekes mikor mások ugyan ez miatt szívnak
meg elégelik, majd ezer év után erről írnak
neked szól ez a dal és csakis miattad
a gyerek korunk előttünk de a jelent ki hagytad
hisz nem hagytunk mi egymásra rengeteg adósságot
csináltunk amit kell csak nyomtuk a baromságot
nem is értem egy fél életet hogyan felejtesz
egy nő mindig le lép de egy barát mindig veled lesz
tanultam már egy esetből én adtam még egy esélyt
ez velünk történt meg én nem csak el mondok egy mesét
és nem hiszem, hogy annyira fontosak voltunk neked
pedig mondták páran barátság rovására ne tedd
nem éri meg egy csaj, hogy el feledj egy időszakot
de elfelejtheted azt mit nekünk a sors ki adott,tesó!
Ref. (Deego)
Egy pontból indulunk el de néha ez így marad
máskor az ész száguldana másfele amerre éppen a szív halad
hidd el tesó én az elejétől kezdve minden sztorimba be írtalak
én barátként tekintettem rád végig még ha spanomnak is hívtalak
héé bro!
(Essemm) x2
emlékszem még nem is volt rég gengeltünk nap mint nap (nap mint nap)
hiába minden soha nem lesz már olyan ugyan az nem jön vissza (sohase)
de akartunk fényt akartunk sok pénzt sok ember magát el bízta (sokat akartak)
nem úgy mint mi de soha nem lesz már olyan ugyanaz már nem jön vissza (spanod voltam)
Ref. (Deego)
Egy pontból indulunk el de néha ez így marad
máskor az ész száguldana másfele amerre éppen a szív halad
hidd el tesó én az elejétől kezdve minden sztorimba be írtalak
én barátként tekintettem rád végig még ha spanomnak is hívtalak
héé bro!
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11