Előadó: | Robin Hood Musical |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Szomor György |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Nem a megnyugvás békéje ül az arcukon, hanem a gyűlölet és a gyilkolás indulata. Holtukban is ölnének, pedig ugyanabba a földbe kaparják el valamennyit.
Ha gyávaság az, hogy nem akarok többet ilyet látni, tudod mit!? Vállalom!
A háború mindenkit lealjasít,
testet is, lelket is megnyomorít.
Nincs törvény, nincs jog és nincsen király
ki rákényszeríthet, hogy állattá válj.
A háború halál, a háború bűn,
a kiontott vér végül tengerré gyűl.
És mindünket ellep a sötétlő ár,
nincs vesztes, nincs győztes csak jajszó és sár.
Félsz,
Hiszen ember vagy és ölnöd kell, hogy megmaradj,
és láttad sok-sok társadat, ki ott maradt.
Félsz,
Jön egy új parancs és újra pusztít a tűz, a vas,
és holtig kísért a rettegés, nem mástól, csak magadtól félsz.
Azért születtél, hogy érezz, hogy adj,
viharban, vészben is ember maradj!
A háború kifordít önmagunkból,
miféle hős, ki mást meggyilkol?
Mész hogy harcolj, hogy helyt állj, hogy hódíts, hogy győzz,
és nem nézed ki az, kit vakon letörsz:
fia egy anyának, férj és fivér,
egy apa, ki haza már soha nem tér.
Félsz,
Hiszen ember vagy és ölnöd kell, hogy megmaradj,
és láttad sok-sok társadat, ki ott maradt.
Félsz,
Jön egy új parancs és újra pusztít a tűz, a vas,
és feledni mindezt túl nehéz, ha visszatérsz.
Félsz,
Mert nem bírod el, hogy a tükörbe nézz, ennyit érsz,
hisz' benned is meghalt egy rész, csak a bosszúért élsz!
Nézd,
Itt egy ember, kit leköpsz és megvetsz, mert gyávának vélsz,
könnyen ítélsz, hisz' nem érted át ezrek gyötrelmét.
Hol kölykök játszanak háborúsdit,
úgy, ahogy pár éve mi tettük itt.
Csak fakardok csattognak, nem folyik vér,
csak otthon kapsz pofont egy szakadt ingért.
A sok régi játszótárs, pajtás közül
csak én jöttem vissza, csak én egyedül.
Ezzel kell élnem, és nem gyávaság,
ha megvetem azt, ki harcot kiált.
Félsz,
Hiszen ember vagy és ölnöd kell, hogy megmaradj,
és láttad sok-sok társadat, ki ott maradt.
Félsz,
Jön egy új parancs és újra pusztít a tűz, a vas,
és holtig kísért a rettegés, ha visszatérsz.
Félsz!
Félsz,
Félsz, mert nem bírod el, hogy a tükörbe nézz, ennyit érsz,
hisz' benned is meghalt egy rész, csak a bosszúért élsz!
Nézd,
Itt egy ember, kit leköpsz és megvetsz, mert gyávának vélsz,
könnyen ítélsz, hisz' nem érted át a háború förtelmét.
Jön egy új parancs és újra pusztít a tűz a vas,
és holtig kísért a rettegés...
Nem mástól, magadtól félsz!
Két műfaj találkozását mutatja be a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás, amely kedden nyílt meg Budapesten az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kertjében.
A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közösen rendezi meg a kiállítást, amelynek másik része a városligeti intézményben látható. A két helyszínen megrendezett tárlatok fényképeit a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának gyűjteményeiből válogatták.
A Duett című kiállításban a zene és a fényképezés találkozik egymással
A két kifejezési forma egymással párbeszédet folytatva, formabontó módon mutatja be, ahogy a zenei élmények a fényképezés eszközei révén láthatóvá válnak.
A megszólaló zene betölti teret
Családi nappalit, hangversenytermet, rádióstúdiót, tánctermet, vendéglőt vagy akár egy városi teret, a képeken a zene, a zenélés és a hallgatás is képi formában jelenik meg.
Mindkét kiállítás azonos koncepció alapján jött létre
- A kiállítás archív felvételein zenei pillanatok, csend, harctér, polgári otthon és koncertek elevenednek meg. A pillanatfelvételek felidézik azt, hogy mi szólhatott ott és akkor. A néma képek a fantázia segítségével zenei élménnyé válnak - fogalmazott Bősze Ádám zenetörténész.
A kiállításon szereplő képek nem zenei hatást kívánnak kelteni a nézőben, nem a zenéből merítenek inspirációt, hanem a zenével töltött tereket nyitják meg előttünk, mindkét tárlatot különféle tértípusok mentén rendezték el.
Kilenc tértípus mentén mutat be archív felvételeket két hónapon keresztül
A szervezők olyan tereket kerestek, amelyek hangulatait és jelentéseit nagyban befolyásolta, hogy milyen zene szólt bennük és az, hogyan hatott az az ott lévőkre. Ezek a képek lehetőséget adnak arra, hogy kérdéseket tegyünk fel.
Az egyik képen a tizenhat éves Dohnányi Ernő látható édesapjával és más zenészek társaságában, egy másikon Cselényi József operaénekes otthonában a családjával, de Szabados György zongoraművész keze is felfedezhető az egyik archív felvételen zongorázás közben.
- Csellót készítő első világháborús katonák is megjelennek az egyik képen, de a kiállítás felvételei között feltűnik a Zeneakadémia tere is, amelyben "Clemens Krauss vezénylését képzelhetjük el, amint a Bécsi Operaház százfős énekkarát dirigálja a pesti közönség előtt" - mondta a kurátor.
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója beszédet mond a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás megnyitóján a Múzeumkertben 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója szerint a képeket nézve megszólalhat bennünk a zene: olyan emlékek jönnek elő a gyerekkorból, a mindennapokból, amitől azt érezheti a néző, hogy a zene jelen van - hangsúlyozta.
A Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás részlete a Múzeumkertben a megnyitó napján, 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert