Előadó: | Para Bellum |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Refr.:
Riddler:
Mindig van pár rímpár, mit egybe a gondolat fűz
Nálunk mindig van pár sorozat, ha van torkolattűz
Itt nincs vaktöltény, de mindig van aki boldogan küzd
Itt van becsapódó lövedék, ha van torkolattűz
Billcore:
Mindig van pár rímpár, mit egybe a gondolat fűz
Nálunk mindig van pár sorozat, ha van torkolattűz
Itt nincs vaktöltény, de mindig van aki boldogan küzd
Itt van becsapódó lövedék, ha van torkolattűz
Riddler:
Az életem nyitott könyv de pár fejezet X akta
Ha sekélynek is tűnik, mélyebb mint egy liftakna
Összetartozok a beattel, mint a légzés a szívhanggal
A rímeimben engem hallasz, a mienk mára ritka faj
Egy hang diktál a fejemben, míg tinta van írd lapra,
száz százalékig én legyek, ne pár ingatag szintagma
Talán érted!? Hogy felfogd a hegyet ahhoz völgy kell
Minél többször zuhan le valaki, annál előbb fölkel!
Jöttem, láttam és soha nem fordulok vissza már
Nem térítek senkit, nem vagyok lelkész se hittanár
De a cél amit kitűztem, mindig ott lebeg előttem
Ha az agyam már feladná, a testem meg erőtlen
De nem győz le senki, nem ingat meg a hitemben,
örök ellenpólus vagyok, mint a jedik a sithek
Megjegyzem fent egyszer lent, kényes az egyensúly
Ledobtam a terheket, amit csak egy vesztes húz
Így lettem húsz éves, most már lassan huszonöt,
elnyomom a gyenge felem mert egyszerűen unom őt
Az elveim szilárdak, nem változok a világgal,
mert egy tökéletlen gépezet, átkozott nagy hibákkal!
Ezért vetél el az elmém, ha születne pár vidám dal,
barbár sorok zúzzák össze őket, tonnás sziklákkal
Természetes ez már mint a metálban a gitárhang
A múltban érkeztem, de innen a jövőmben sincs kijárat!
Riddler:
Mindig van pár rímpár, mit egybe a gondolat fűz
Nálunk mindig van pár sorozat, ha van torkolattűz
Itt nincs vaktöltény, de mindig van aki boldogan küzd
Itt van becsapódó lövedék, ha van torkolattűz
Billcore:
Mindig van pár rímpár, mit egybe a gondolat fűz
Nálunk mindig van pár sorozat, ha van torkolattűz
Itt nincs vaktöltény, de mindig van aki boldogan küzd
Itt van becsapódó lövedék, ha van torkolattűz
Billcore:
A saját korridorom, most egyedül lépek át
Magányos úton evezek, hogy sehonnan ne érjen vád
A tükörbe nézel, nem kell hozzá képlettár
Az átalakulás a jéghegyekbe is éket vág
Nekem ez új világ, a képeket lefesteni
Tollal egyengetni mi még belül szerpentin
Megkezdi a melót, majd elűzi a terhet is
Gigászi csatákhoz a kísérőt pengeti
A döntést meghoztam, többé magam nem hagyom
Az ösvény bemutatta, számomra pár etalon
Belibben az érzés, mikor énem tetszhalott
De marad csak emlék, mint az ókori Pergamon
Van mi hajt a célok, a család a barátok
de a tüzet hevítik a sorra jövő anyázók
Na látod! Erőt lehet kovácsolni akárhol
Értékes a tapasztalat, több ezer karátos
A hatásoktól tanultam, mindig legyek önmagam
Vállalom tetteim, ez a mentalitás tőrt ragad
Közharag azt éri, ki új arcot ölt hamar
Hazugságok hálóját a tested köré sző majdan
Én azt szeretném, hogy ezt a csatát megússzam
Ha súly van vállamon, mindenáron bezúzzam
Megnyugtat a tudat, hogy a torkolattűz meggyulladt
Őriznem muszáj, lángja soha el nem múlhat
Refr.: 2x
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11