Előadó: | Children of Distance |
---|---|
Album: | 333 km |
Megjelenés: | 2009 |
Hossz: | Keressük! |
Szövegírók: |
Somogyi Péter |
Kolláth Zsolt |
|
Kiadó: | Gold Record |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
1. Versszak: (Horus)
Alap, hogy az alap mellé, papírlap az alap,
Erre írva majd szavakat a közönség ráharap
Harap, vagy csíp, vagy imád, vagy csipáz!
Örül hogyha finom, de ha szar ízű fikáz.
Te bamba, de ronda mende-monda
Hogy folyton büszkébb a pro mint a kontra
Egy zombi horda mindent összehord ma
A birka csorda nem lát mennyire ronda
Vegyünk egy tálat, két lábat, és két kezet,
Némi flót, pár szót, rá szórva ékezet,
Az i-re a pontot így teszi fel, mit teszi? Hányja!
Cuki szavakat hall apu pici lánya,
Nyolc két sorban ez most a fűszer,
A vendégek fosnak, ha nem mér a műszer,
Hú! Elkészült a lecsó, de sok még,
A szűrés bekapcsol, tovább áll a moslék.
Csöpög, csattog a lé,
A kukta meg sír mikor a szakács oda lép
Lecsorogva apró kis tócsákat képez,
És 10 évig ott áll, hogy akkor is élvezd.
Refrén:
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
2. Versszak: (Őzi)
Az egyik imád, a másik meg elvet
Ha fáj a fogad, hát tartsd rajta a nyelved
Mi az, ami számít? A válasz bizonytalan!
5 plusz 1, egye fene legyünk hatan
El is áll a szavam, már nem bírom szusszal
Betépve rappelek egy zöld himnusszal
Hosszú a nyelvem, igen ezt itt a tervem
Ez itt a real, ez itt a verseny
A közönség tombol, megőrül érted
Pöpöpö! Yeah! UG a védjegy
A fejem szét megy, szakít a beat
Ez széthasít, amit a spanom írt
Jó és rossz, helyes és helytelen
Egy eszetlen sereggel rappelek de kegyetlen
Cé Ó Dé, itt van a kis csapat
A miénk nagy falat, nem egy kis cafat
Refrén:
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
3. Versszak: (Shady)
Föld alatt és föld felett is élek, nem görbítek
Százszor elmesélem én a semmit, adjatok egy bítet!
Száz zenében elmondom majd százötvenszer ugyan azt
Hozzá jó étvágyat kívánok, mindenkinek nagy kutyafaszt!
Az arcodat lebontom, hogyha nagyon oltanál
Beszólt öcsém, a spanod a sarokban holtan áll
A levegőbe beszélek, én megmondom a frankót
Ugyanúgy, ugyanazt, de így kapom a bankót
Mindig rászánok egy versszakot, hogy elmondjam az utam
Mert már akkor is itt voltam, mikor még nem volt segglyukam
Általános rímekkel, általánosságban
Megmondom a tutit, me’ nyóc általánost jártam
Kedvenc ételem a fű, ha meghalok hű
Ebben segít a kéz a kés a golyó és a tű
Azt mondtam e már öcsém, hogy az utcáról jövök
Mert ez vagyok én, egy üres szájú kölök!
Refrén:
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
4. Versszak: (Carp-E)
A közönséges rapper le sem fekszik este
Akkor indul mindig hip-hop fórum lesre
A közönséges fikáján a közönség sem lát át
Persze a leírt dolgokért nem tartja a hátát
A tróger szó szótárában első helyen szerepel
A díjátadó ünnepségen a megillető helye kell
A játszótéri hip-hopban hintázni azt szeretnek
Egy helyben egy évtizedre simán letelepednek
Nem unják a játékot, hisz felnőttek a többiek
A játszóterüket sok régi gyerek tölti meg
Struccos szemlélet lett jellemző a korszakra
Sajnos ez van, de ilyen ez a pop szakma
A bot helyett mikrofon, én kérek elnézést
Kifikázzák majd ezt a kevésbé sem elmés részt
Ha a pokolra küldenél, forróság az ne legyen
Mert lusta ember lévén, magamat nem legyezem
Refrén:
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest egy közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
Outro:
Nem… Fló…
Nem… Fló…
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest a közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincs meg a fló!
Na gyerünk! Lábakat, kezeket fel!
Nézzük így fest a közönséges rapper:
Nem! Hiába mondom, jó!
Esélytelen, hogyha nincsen fló!
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11