Előadó: | Cseh Tamás |
---|---|
Album: | A véletlen szavai |
Megjelenés: | 2004 |
Hossz: | 4:30 |
Szövegírók: |
Bereményi Géza |
Cseh Tamás |
|
Kiadó: | Intuison Records |
Stílus: | Acoustic, Spoken Word |
Címkék: | Keressük! |
Tú-rú-ru-rum ....
És arra ébredt, hogy a hó belepte,
s még le se rázta azt a havat,
letiltott gondolat ugrott eszébe
felleges hajnalon, hófödte hajnalon.
Ő volt aki tiltotta önnönmagának
meg azt a bizonyos gondolatot,
hát gyorsan meg is ölte önnönmagában
azt a bizonyos gondolatot, hófödte hajnalon.
Később a kedvenc nagy kukájába nézve,
éppen amidőn reggelizett
- majonézt egy mocskos nejlondobozból -
már megint eszébe jutott, hófödte hajnalon.
Megint a tiltott ugrott eszébe,
s míg tévéműsorral szájat törült,
elfojtotta ismét, kissé dühös lett,
felleges hajnalon, hófödte hajnalon.
Aztán jól megvolt egészen estig,
nem járt eszében fikarcnyi sem
lábának fázásán, borocskán kívül,
felleges estelig, hófödte estelig.
Tú-rú-ru-rum ....
Még este tárgyalt egy vidám rendőrrel,
míg üres kirakatban vackára dűlt,
kint a hó esett, esett, mint rosseb,
felleges szombaton, hófödte szombaton.
Kérte a rendőrt, még ne hagyja magára,
félt, hogy az elmegy, de magától félt,
merthogy a tilalmas eszébe juthat,
hogy miről jutott ide, ahová eljutott.
De elment a rendőr, ő nézett utána,
és máris ellepte a gondolat,
az, hogy az egészet egy nő okozta,
pedig ez nem volt szabad, semmi szín alatt.
A jobbik eszével ugyanis tudta,
az a nő ártatlan, ő maga hibás,
mert amit az ember el tud képzelni
magáról, végül az, az lesz belőle majd.
S mivel ő el tudta képzelni magáról
azt, hogy az utcán végzi, azért van itt,
a nő bezzeg nincs itt, mert inkább meghalna,
azért van fent, ő meg itt, azért nincs lent az a nő.
A jobbik esze csak mindig ezt mondta,
na de jött mindig elalvás előtt
a másik, amelyik mindig azt súgta,
hogy gyűlöld meg már azt a nőt,
gyűlöld meg már azt a nőt.
Félt az alvástól, félt a reggeltől,
inkább a lábfázás, mocskos doboz,
mint az a gondolat folyton fejében,
hogy a nő, vagy pedig ő;
mért kint ő, mért fent a nő,
mért lent ő, mert fent a nő;
mért lent ő, mért fent a nő.
Tú-rú-ru-rum ....
Két műfaj találkozását mutatja be a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás, amely kedden nyílt meg Budapesten az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kertjében.
A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közösen rendezi meg a kiállítást, amelynek másik része a városligeti intézményben látható. A két helyszínen megrendezett tárlatok fényképeit a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának gyűjteményeiből válogatták.
A Duett című kiállításban a zene és a fényképezés találkozik egymással
A két kifejezési forma egymással párbeszédet folytatva, formabontó módon mutatja be, ahogy a zenei élmények a fényképezés eszközei révén láthatóvá válnak.
A megszólaló zene betölti teret
Családi nappalit, hangversenytermet, rádióstúdiót, tánctermet, vendéglőt vagy akár egy városi teret, a képeken a zene, a zenélés és a hallgatás is képi formában jelenik meg.
Mindkét kiállítás azonos koncepció alapján jött létre
- A kiállítás archív felvételein zenei pillanatok, csend, harctér, polgári otthon és koncertek elevenednek meg. A pillanatfelvételek felidézik azt, hogy mi szólhatott ott és akkor. A néma képek a fantázia segítségével zenei élménnyé válnak - fogalmazott Bősze Ádám zenetörténész.
A kiállításon szereplő képek nem zenei hatást kívánnak kelteni a nézőben, nem a zenéből merítenek inspirációt, hanem a zenével töltött tereket nyitják meg előttünk, mindkét tárlatot különféle tértípusok mentén rendezték el.
Kilenc tértípus mentén mutat be archív felvételeket két hónapon keresztül
A szervezők olyan tereket kerestek, amelyek hangulatait és jelentéseit nagyban befolyásolta, hogy milyen zene szólt bennük és az, hogyan hatott az az ott lévőkre. Ezek a képek lehetőséget adnak arra, hogy kérdéseket tegyünk fel.
Az egyik képen a tizenhat éves Dohnányi Ernő látható édesapjával és más zenészek társaságában, egy másikon Cselényi József operaénekes otthonában a családjával, de Szabados György zongoraművész keze is felfedezhető az egyik archív felvételen zongorázás közben.
- Csellót készítő első világháborús katonák is megjelennek az egyik képen, de a kiállítás felvételei között feltűnik a Zeneakadémia tere is, amelyben "Clemens Krauss vezénylését képzelhetjük el, amint a Bécsi Operaház százfős énekkarát dirigálja a pesti közönség előtt" - mondta a kurátor.
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója beszédet mond a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás megnyitóján a Múzeumkertben 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója szerint a képeket nézve megszólalhat bennünk a zene: olyan emlékek jönnek elő a gyerekkorból, a mindennapokból, amitől azt érezheti a néző, hogy a zene jelen van - hangsúlyozta.
A Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás részlete a Múzeumkertben a megnyitó napján, 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert