Előadó: | Punnany Massif |
---|---|
Album: | ShenKick |
Megjelenés: | 2010 |
Hossz: | 4:05 |
Szövegírók: |
Wolfie Farkas Roland Sándor Felcser Máté Piszkár Bálint Antal |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | AM I PM Music |
Stílus: | Hip hop rap |
Címkék: | Keressük! |
Mentality minimál, némelyik kriminál,
Addig minden oké, amíg van ami illuminál
A morál:véna orál, a legtöbb kortárs port ás
Ha nincs zsé, van pohár, mert elérhető a borár
Két pofára dől a lé a fukár kofára
Elköltöd a költhetetlent zöldségre, kólára
Az adósság megnő akkorára, hogy nem futja kajára a corába
Szokásaid a veszted, a magad korában
Reggel a TV meg kávé, zene a fülben amíg utaztat a verdád meg a BKV
Ha beüt az est, hol van a női test? Függőségek sorozata önarcképet fest
Nem kell sokat keresni, ott ahol mindenki árul
A cigi már nem vicces, mert egész bábel kábul (egész bábel kábul)
Refrén:
Kába bábok, az élet nem egy játékszer, ha sokat játszol vele, akkor idő
előtt elvérzel
A szenvedély mi hajt, majd ez hozza meg a bajt
Ne játszd itt raj-t, szállj ki, itt van a rajt
(miujság van hogy vagy?Hát vótam már jobban is, igaz az nagyon sokba
került)
Szenvedély mi hajt
Nincs korhoz kötve, kor nem szelektál
Ne játszd itt a rajt, az élet nem egy játékszer
Lasztika, vicsorgó arcplasztika itt a fasz ki van, egésznap csak
taktika, hogy kerüljön a pracliba, kerékkel a kanyarban elszállsz
Miközben pörög a B- kategóriás lakossági house (GÁZ)
Ez trendi,mint a trendo, mint régen a nintendo
Nyugtatós szülőknek köszi: emós mindenhol
Csak nehogy te is rajta maradj a szereken, szaros szerepen, nincsen itt
se por sem szerelem
Hisz terjed a Hollywood-i nátha, szintit a szájba, mindegy csak szállj ma..
Itt van a kártyás influenza, vadítja a kórlapot a körkorkép
Na hát nincs megállás, indulsz el a lejtőn
Alap hogy már minden junky kő port tép
Na figyelj, nem figyelsz oda, mert halad a kor, minden azon múlik, amit
te belerakol
Egy feles, aztán jöhet még egy másik, borvirágtól duzzadt arc lett a szokás itt
Hisz, ahol csak ennyit bír a vese, arrafele a kemény fasz is csak mese
Ezért vigyázz haver mert gyorsan lecsúszol Johnny leszel, az aki a detoxba dzsúszol
Refrén:
Kába bábok, az élet nem egy játékszer, ha sokat játszol vele, akkor idő
előtt elvérzel
A szenvedély mi hajt, majd ez hozza meg a bajt
Ne játszd itt rajt, szállj ki, itt van a rajt
Szenvedély mi hajt
Nincs korhoz kötve, kor nem szelektál
Ne játszd itt a rajt, az élet nem egy játékszer
Mariuhána nem legál / Nincs korhoz kötve, a kór nem szelektál. Veled szembeszáll / ha jön egy szembe szél, nézz tükörbe: a szem beszél. Mariuhána nem legál./ hogy ne akard a fucked up fakabát lakatát Veled szembe száll / Hogy tudj mondani nemet, az egész rajtad áll
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11