Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | Rockstar |
Megjelenés: | 2009 |
Hossz: | 3:45 |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Garage Productions |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
1.
Phat
én csak járok az utamon
padlógáz az élet durván tolni kell a futamon!
én, csak keresem, kutatom
az értelmét, a lényegét a sorok közé bújtatom
ha megvan, mondják páran, hogy minden szótagom full nagyon
beakadnak a túloldalon, kik szerint full a kult adom
de kint hagyom, mert tiszta, a spanod nem spanom
futás görcsoldóért csírák, ha a májkot megcsapom!
MESTER, itt a ceremónia nem csak pár évre mandátum
ez minduntalan metál, adjatok fegyvert, csak betár, had látom
hogy neked mit ér, mert ha csak fél a váll, úgy senkiért se kár
nincs aki elöl kitér, a végzeted úgyis bevár
ez nem komédia stand up, ez sit down és listen
nem járok a vízen, de azért hatok rád úgy hiszem
én csak teszem, amit tennem kell
RAP, amíg az égiek nem hívnak engem fel!
REF.
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha Jön az mc, megy a Garage rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy a Bloose rap
Csak jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy az utca rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy az Essemm rap
2.
Essemm
ki mondta hogy nem érdekel más csak ami...
ki mondta hogy nem érdekel más csak a money
vigye el a szélcsend szépen azt aki
magánterületre a saját szarát b..... ki
kinyitom az ablakot, és én csak azt látom
hogy álmok jönnek mennek át a kurva határon
elfelejtenek emberek, de megmarad a számom
és hogy én ismerem őket, csak azt bánom
nagyon sok idő ment el, habik jöttek a szlengel
mindenkinél fegyver, itt már mindenki gengszter
megy a csak a sok pénzt, Essemm Rockstar
a legújabbat hoztam, de te mit hoztál?
ez meg csak a tiétek, a legrajabbtól kaptok
a sok kutya csak kattog, a Rockstar meg nagyban fogy
hála az égnek, addig amíg fent hagyom
mert belőletek merítek, és nektek adom
REF.
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha Jön az mc, megy a Garage rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy a Bloose rap
Csak jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy az utca rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy a Phat rap
3.
Phat
hallottam a cuccod amire azt mondod rap cucc,
az egyik fele pop cucc, a másik nekem már nem cucc!
kapaszkodsz a mikrofonba de rapelni nem tudsz
és a legdurvább, hogy te is vágod, itt semeddig sem jutsz!
Phat cucc El Diablo a rapem Escobar a Pablo,
szóból boltolok el tonnákat, nem kell az apró
rá tolom, teszem, alászedem vágod? szúrok rímet
mik a hírek, nem kis stílek mennek Essemmel a feat-ek
na mi a pálya realek? nyomjam realbe?
ha deal van, egymást is lehúzkodjátok már úgy toljátok g-be
csak bólints erre bátyja, simán spanok vagyunk nincs tré
de tréfás, az íze addig easy amíg nincs lé
te meg rám mondod, hogy eretnek mert a jó szót nem vetem meg?
mindegy, észak, dél, nyugat, kelet, ahol frankót veretnek
kérdezz bárkit bárhol, egy helyet sem találsz
ahová csak azért dobtam, hogy attól majd magam szedem meg!
REF.
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha Jön az mc, megy a Garage rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy a Bloose rap
Csak jön a beat, megy, jön a rím, megy
Ha jön az mc, megy az utca rap
Jön a beat, megy, jön a rím, megy
a Phat rap, az Essemm rap
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11