Előadó: | Irie Maffia |
---|---|
Album: | Fel a kezekkel! |
Megjelenés: | 2007 |
Hossz: | 4:58 |
Szövegírók: |
Busa István Horváth Gáspár Dési Tamás élő Márton |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | szerzői kiadás |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Hogyanisten? Ne hagyd elmenni! Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket- akurvaanyját! Jó gyerünk mennyé, mennyé, mennyé elenged, ELENGED! Jó betérve menny utána, feljelentem a gecibe! Yo, nyomjad már kéket, Gyula!
Itt ülök egy széken, egy kis szoba közepében
Előttem egy asztal, a lámpa fénybe nézek
Kérdésekkel faggatóznak felőlem a kékek
Nem akarok semmi mást csak azt, hogy lelépjek
De nem emlékszem arra, hogy ők mér' hoztak be engem
A gondolatok összevissza kavarognak a fejemben
Mikor mész az utcán nézd meg kivel állsz szóba
Egy dílerrel és máris vár a rendőrségi szoba
Nem kell álmodoznod ahhoz, hogy repülni tudj
A kibaszott kurva kokain hozzád is eljut
Sok pénz ez a dolog nyakig benne vagy a szarban
Mér' játszod a vakot? -az életed el van baszva
Tompán szólnak szavaim, de itt valami sántít
Ne várj semmit senkitől, csak az életed számít
Mért adsz nekem fegyvert, és mért formálsz keményre?
A képzeletnek nincs szüksége fegyverre és késre.
Refr.:
A gandzsámat akarod?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Anyádba takarodj!
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Szolgálsz és védesz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Dorgálsz és szétversz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket! 2x
Bután jövök dukál a szívem plutániumot pumpál
Butánt köpök, kutyák között, undok vírus korumpál
Nem panaszkodjak úgy ám, nem szólok ha muszáj
Lekaszabol a szamuráj ha muszáj
Katyusák, nagypuskák, virtuális hacukák
Tamajgó puruttyák, pacuhák, nyakazó kultúrák, yakuzák
Na húzás, míg nincs késő, a képcső bilincsétől
Az utcán inni két sört, a hétfő mindig széttör
Össznépi kihatások, pia(ha)tás, füstös légkör
Rendőr tépi a szád, fóliaváz fűtől szép zöld
Nézőpont kérdése, éh bérre teszi zsebre a kopó
Nincs apropó-naplopó-fasszopó!
Mi nem narkósok vagyunk ti bénák, szirénás hiénák
Ítél, kitér, megkímél ha pénzt lát
Kontorlálja vénád, méreg a mérlegen
Sehol semmi értelem, generáció lázító történelem
Refr.:
A gandzsámat akarod?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Anyádba takarodj!
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Szolgálsz és védesz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Dorgálsz és szétversz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket! 2x
Íme egy zöld löket, mit pár kölökkel pörkölök el
Én kerek vagy te kersz, rögtön pödörnöm kell
Összegössze jössz-e eszeveszett lőszer lószar
Közeg izeg-mozog nesze neked módszer fosztja
Hogyha kedve szottyan, mer' ő a szonda szolga
Hátha akad valami potya motyó a horogra
Goromba csíra nem sejti mi a síva, s atíva
Szidja, nem szívja, rosszat ír a szatíra
Szadista, csicska kutyáját rád uszítja (Grrr)
A polgároknak tiltja, majd ő árusítja
A válluk csillagokkal kirakva, a markuk kitartva
Borult, korrupt agyuk Szent Istvánt akarja
Személyiség zavar bekavar hatalomvágy szaga ront rád
Itél kitér szava csak a rontás kormány szopás
Feszül a póráz a lépteket szaporázd testvér
Bazdmeg a bankjegyed nincs igazság, nincs békesség!
Refr.:
A gandzsámat akarod?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Anyádba takarodj!
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Szolgálsz és védesz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket!
Dorgálsz és szétversz?
Baszd fel a kéket, baszd fel a kéket! 4x
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11