Előadó: | Dynasztija |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Refrén:
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti beatek, földalatti rímek
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti lelkek, földalatti színek
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Indulhat a műsor, kezdőik a gála, yo
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Nem játszik a TV, sem a rádió
Lizard:
Nálunk mindenki kamu ezért fáj a true
Ma már mindenki szanaszét basz mindenkit úú
Minden apró rap-os buzi szájú szavakkal ölne
Saját vérembe fojtana engem, ja persze hogyne
A tettek mezejétől távol szavaktól lángoló városok
A medréból kilépett folyóként jövök és mindent elmosok
Mozdul a zene-Hollywood bele bukik minden szinészet
Nem szereztek több Oscart a castingnak vége
Lász:
Csak erről szól csak erről szól csak erről szól az élet
De hiába nézed soha nem látod a fényt meg
A célt mit tűztünk előre elérni eléd
De én még mindig nem értem a szöveged lényegét
Mer odabszol, beszólsz mikor aludnod kéne
Vagy mégnézned éppen mi megy most a TV-be
Egy vágy egy élet amit eltörölhet végleg
De ha azt akarod akár örökre benned élhet
TéOeM:
Egy szektányi szekció, újabb civilizáció
A lapos marhaszar ami üt az kúrvajó
Vibrál a venti, mi vagyunk itt lent fenti
A hip-hop is zene, könnyű ám elbaszni
Sok zenekar, sok a szar, fele hakni
Gondolkodj el azon, hogy abba kéne hagyni
Na mi a fasz? Dyna City izzik itt a platni
Elvesztek a zöld között mint a kicsi Bambi
Refrén:
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti beatek, földalatti rímek
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti lelkek, földalatti színek
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Indulhat a műsor, kezdőik a gála, yo
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Nem játszik a TV, sem a rádió
Lizard:
Sztárok jönnek támadnak be de lelkem el nem érik
Ujabb stuffok tömkelege de nem jutnak a szívig
Minek harcolsz szavakkal támadsz rám hogyha nem értesz
Minek becsmérelsz állj oda hogy jobbat képezz
Ígéretek, elfelejtett fogadalmak
Tétlen emberektől nyűzsgő összeomlott birodalmak
Jövőbeli riadalmak maradnak fenn. Amit látok
kevés lesz az alapos megfontolt szervezett betámadáshoz
Lász:
Hallottam már énis hogy ez így jó ez úgy jó
De még mindig ugy csináljuk ahogy nekünk jó
Csak beszélsz de nem érintett meg minket a rímed
És eltévedsz mer nem mutat utat a térképéd
Mi már meghúztuk a vonalat hát kövesd a jelzőfonalat
És ha nem veszíted el hát megleled az utadat
Mert nekünk így jó az élet lassan halad
Csak fekszünk kinn a réten a napfény alatt
TéOeM:
Árad a bűz a számban, eléggé keserű
Martok a húsomból mint a dögkeselyű
Hogy ne lássak ne halljak dugom fejem homokba
Megvárom még kussoltok és elhúztok a faszomba
Ravasz vagyok mint Vuk a kis róka
Kiskorom óta voksolok én a legjobbra
Színpadon állsz no ebből lesz a nagy bukta
Megfőzted most már megeszed ez vagy egy szar.
Refrén:
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti beatek, földalatti rímek
Egy föld, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Földalatti lelkek, földalatti színek
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Indulhat a műsor, kezdőik a gála, yo
Egy város, egy hang, egy szó, egy szolmizáció
Nem játszik a TV, sem a rádió
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11