Előadó: | Artoscsaba feat. Copy Con & FankaDeli |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Artoscsaba:
Az ablakból szeretem nézni ezt az esőt,
utálom a gólt amit lesből rúgtak, kiszúrtak velem, és ismerem magam,
hogy lesz buktató, de nem leszek udvarló az udvarból, kivágom
a mikrofon, a gitárom, erről szól száztíz álmom,
a dobom érzés, késés vagy picit siet,
a hip hop újjászületés és a sír lett nekem,
a tripla X a korom, nem márka jelzés,
Csabától egy trek, amit felvés agyad falára,
a beatnek szakálla is lehet,
ne erőltesd, de tervem van veled,
szeret, nem szeret, lassan nincsen szirom,
a balhét a békességemmel szítom,
eget alkotok torkom szakadtából,
más a véleményem erről a szakmáról...
Refrén: (Feri)
Olyan régen volt már tavasz,
Olyan régen voltam már kamasz,
Olyan régen mondtad már, hogy maradsz,
Feri nem paraszt, csak szemtelen....
Mc Gőz:
Minden egyes szó amit kigondolok fejben,
minden egyes rejtett infó a nyelvben,
amit kimondok csak sejtem,
te meg csak érzed,
az is lehet, hogy csak egy részlet,
ami megfog és véged,
mindkettőnkben él tovább, mint egy képlet,
amiben te vagy az A én meg a B, érzed?
és ki tudja mi lesz a Cnégyzet?!
a hip hop miatt dobom el a széket,
és érzem, hogy tennem kell valamit, ami szívből jön, soha nem hamis,
Gőzy ilyen volt, mindig ilyen marad, ez az én számom csakis...
Refrén
Boomduck:
Mindig úgy próbáltam reppelni, mintha az eső alatt állnék,
magamból egy darab, plusz belőled egy árnyék,
amit átölel egy szivárvány, ez a balkán gyümölcse,
süket szobában, izzadva reppelünk egy ferde tükörbe,
amit visszahallasz, egy hangos napló egy lemezen,
a narrátor a lelkünk, az életünk egy szerepben,
ez egy forgatókönyv nélküli történet,
csak egy darab, nem alkot körképet,
de megmarad örökké, beleivódik a korba izzó vörös bélyegként,
ha angyal lettem volna, most szarvakkal érkeznék,
de magam elé engedlek, gyere hallgatlak, mondd végig,
amíg a nap kerül minket, ezernyi hold vérzik,
próbál az eső alá bújni, erőt venni más hibájából,
betört üveg alatt kilábalni, más szilánkján,
utána szerte szórják a fájdalmat, elbújva az erdőben,
én itt leszek örökké, emlékezve az utolsó esőre...
Refrén
FankaDeli:
Reppelve szóltam, de nem a reppereknek,
pár sztorim írtam le az embereknek,
huszonhárom innen, negyvenöt onnan,
az életem napról napra, száznyolcvan fokban,
hip hopot csinálni nem is olyan könnyű,
főleg olyat, hogy ne lássanak a könnytől,
mintha könyvből olvasnám a sorokat,
az életünk lemezeken képnélküli sorozat,
pont olyat ne akarj, amilyet már láttál,
amerika más világ, a balkán ami rád vár,
a lemezem egy ezres, ez az ára nem az értéke,
sok fiú és lány kapaszkodik bele két kézzel,
ez nekem jól esik, erőt ad sokszor,
példának születtem, a sors maga után vonszol,
elrettentő sebeim intőjelként véreznek,
a szivárvány színei reményként érkeznek...
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11