Előadó: | Cseh Tamás |
---|---|
Album: | Frontátvonulás |
Megjelenés: | 1995 |
Hossz: | 10:46 |
Szövegírók: |
Bereményi Géza |
Cseh Tamás |
|
Kiadó: | Mega |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Én önt várni fogom
egy pályaudvaron,
egy füstös étterem
lesz a székhelyem.
Itt ön miatt időz
egy aranyruhás dizőz.
S hallgatja énekét
egy szélsodorta nép.
Én távollévőm szívszorongva kérem,
kart kitárva itten állok térden.
Hozó vonatját seregelve várjuk,
hívőn hisszük, irányunkba száguld
álommozdonyán.
Egy álommozdonyon
ön felém tart, tudom
és a félreállított
váltókon átrobog.
És mondhat bárki mást,
a nagy találkozást
megérjük még, tudom,
a pályaudvaron.
A pályaudvaron,
hol mindenki rokon,
hol nincsen semmi más,
csak egy nagy várakozás.
Itt mindnyájunknak ugyanaz hiányzik,
egy távollevőt hiányolunk váltig.
Hozó vonatját seregelve várjuk,
hívőn hisszük irányunkba száguld
álommozdonyán.
Én önt várni fogom
a pályaudvaron.
Itt ön miatt időz
az aranyruhás dizőz.
Ta-ra-ta-ra-ra...
És már mindenki énekelt az étteremben,
amikor belépett Ecsédi, és látta,
hogy a barátja egy asztal tetején áll.
És odarohant hozzá, és mondta, hogy:
- Vizi, megvagy, jaj, de jó, hogy megvagy.
Gyere, gyere, tudom, hogy tudod.
Gyere, mondjad, hogyan, hová, merre.
Tudom, hogy tudod, gyere, Miklós, gyere.
Gyere, Gyere!
És rángatta egy oszlop felé,
és Vizi pedig mint egy fadarab követte,
és Ecsédi meg is állt és kérdezte, hogy:
- Miklós, rosszul vagy?
Vizi Ecsédihez fordult, és mondta:
- Nem Ecsédi, egy cseppet sem vagyok rosszul.
Csak azt akarom mondani, hogy elég ebből.
Én nem tudom, hogy hányadszor csináljuk ezt,
kétszázadszor vagy háromszázadszor,
hogy találkozunk az utcán, úgy csinálunk,
mint hogyha véletlen találkoznánk.
Aztán felmegyünk hozzám,
megisszuk a konyakot, kávélikőrt, keverteket,
aztán én lejövök ide a pályaudvarra,
és úgy csinálok, minthogyha meglepne,
hogy innen nem mennek vonatok,
te meg fellármázod a várost.
Elég ebből, Ecsédi. És Ecsédi kérdezte, hogy:
- Te, Vizi, abba akarod hagyni?
Hát már olyan jól benne voltunk.
Néha már mások is élvezték.
Most mit fogunk csinálni?
S Vizi azt mondta, hogy:
- Nem, Ecsédi, ebből elég.
Ecsédi tűnődött.
Aztán újra kérdezett, hogy:
- Miklós, azért van egy titokzatos dolog az egészben,
és bár én sem tudom, hogy hányadszor csináljuk ezt,
kétszázadszor vagy háromszázadszor,
de még mindig meglepődik a Sas elvtárs is,
tudod, amikor a pohár ott marad a levegőben.
Hát azért mutass nekem valakit,
aki ezt utánad tudja csinálni.
Tessék, mutass egyet!
Egyet mutass, tessék!
És Vizi fáradtan elmosolyodott, és mondta, hogy:
- Hát igen, azt még tudom. Azzal odalépett
- rengeteg pohár volt az asztalokon a restiben -
odalépett az egyikhez, megfogta, így,
felemelte, így, és elengedte.
Vizi pohara megint ott maradt a levegőben.
Állt a pohár a levegőben.
Vizi meg Ecsédi nézték.
Ecsédi szólalt meg előbb, és mondta, hogy:
- Te Miklós, vegyük az energiát m2-nek.
De Vizi ráförmedt:
- Hagyj békén a tömegvonzással meg a hülyeségeiddel.
De Ecsédit nem lehetett megállítani.
Folytatta, hogy:
- Te, Miklós, mert te még nem gondoltál arra,
hogy a pohár levegőben maradásakor
a hidrogénatomok átalakulása héliummagokká
létrejöhet a hozzá szükséges 55 millió Celsius fokon,
most ne törődj azzal, hogy a magfúzió fenntartása
még megoldatlan, hanem arra gondolj,
hogy ez kihat a Földön, mint forgórendszerben,
a mozgó-tárgyakra érvényes korioliszerőre, ha?
S Vizi legyintett, hogy:
- Ecsédi, mindez a két hatás a Föld forgásának
a lassúbbodását vonná maga után.
És ekkor Ecsédi talányosan kérdezte, hogy:
- Tíz a mínusz nyolcadikon nagyságrenden?
Így a Nap, a 24 óra a tíz mínusz nyolcadikonod részével,
tehát körülbelül százezred másodperccel rövidülne, Miklós?
S Vizi homloka gyöngyözni kezdett, s mondta, hogy:
- De hát a Föld forgásához és efféle változásaihoz
tíz a mínusz tizediken is elegendő.
Ecsédi bólintott, és mondta, hogy:
- Tehát tíz a mínusz kettediken van a kezünkben, Miklós.
Tíz a mínusz kettediken van a kezünkben.
Vizi nézte Ecsédi kezét, és suttogta,
aztán sikoltva kiáltotta, hogy:
- Nem a kezünkben, Ecsédi, nem a kezünkben van,
a vonatban. A vonatban van, Ecsédi!
Nem a kezünkben, a vonatban lesz, Ecsédi!
A vonatban, a vonatban, a vonatban, a vonatban!
És másnap Budapest lakossága a következő
fantasztikus élményben részesülhetett.
Egy hatalmas mozdony zúzta szét
a keleti pályaudvar homlokzati üvegfalát,
és kirobogott a térre, mögötte kocsik,
tehát szerelvény volt. Ablakokon,
kéményeken emberek ültek, sírtak, nevettek,
énekeltek és kalapokat is dobáltak.
A szerelvény pedig végigdübörgött a Rákóczi-úton,
át a Blaha Lujza téren, el a Rókus Kórház mellett.
Emberek özönlöttek köré és szaladtak mellette
a Kossuth Lajos utca irányában.
Rázkódástól a Ferencesek templomában
egy harang kimozdult a helyéből,
és kondult egyet. Az árvízi hajós pedig,
Wesselényi Miklós -aki egy domborművön
éppen egy fuldoklónak nyújtja az evezőjét -
ő is utánanézett a vonatnak.
Az addigra pedig már a Felszabadulás téren át
a Március 15. térre érkezett.
Petőfi csak intett nekik.
A vonat meg tovább: Vörösmarty tér,
József Nádor tér, a két nagy magyar csak lengette,
lobogtatta bronzköpenyét.
A vonatnak irány a Roosevelt tér,
ahol a Magyar Tudományos Akadémia felső ablakain
kihajolt Széchenyi és Arany János,
és integettek ők is a vonatnak és az utasoknak is.
Ekkor már a Lánchíd nyögött a lokomotív kerekei alatt,
amint haladt át Buda felé.
Persze Vizi és Ecsédi vezették a mozdonyt,
amelyik végül is megállt a Clark Ádám tér hatalmas
bejáratánál, az alagút eltátott szájával szemközt.
Rengeteg ember tolongott a téren,
zenekarok játszottak, petárdák robbantak,
a hangszórók pedig azt kiáltozták, hogy:
Éljen Vizi, Éljen Ecsédi!
Éljenek a Keleti pályaudvariak!
Éljenek, akik helyettünk is vártak!
Éljen, Éljen!
És aztán megint hangorkán, megint konfettik,
megint virágeső, megint diadalordítás,
és Vizi elfogódottan piszkált valamilyen alkatrészt
a mozdonyban, és nem vette észre,
hogy a barátja otthagyja őt és lemászik a mozdonyról,
átfúrva magát a tömegen, megáll a tribünnél,
megvárja, míg az emberek egy kicsit elcsendesednek,
és mondani kezdi, hogy:
Most, hogy ilyen szépen együtt,
mindig erről álmodtam,
örömünknek napja elgyütt,
végre összehangoltan.
Ha én mostan költő volnék,
jobbat tudnék, mint ez itt,
rímek között pancsikolnék,
úgy köszönteném Vizit.
De mivel én költő nem vagy-
ok se vagy, csak okozat,
gondom nem is kicsi, ám nagy.
Nem is mondok nagyokat.
És ezt is hatalmas üdvrivalgás és hurrázás követte,
és megint virágeső, megint petárdák.
És utána tűzijáték, tűzijáték, igen tűzijáték volt.
És a tűzijátékot természetesen a televízió is közvetítette.
Vizi meg Ecsédi otthon nézték a műsort,
végül Vizi maradt tovább,
s amikor vége volt az adásnak,
kikapcsolta a készüléket,
átment a másik szobába,
ahol Ecsédi a két karjára dőlve részegen aludt,
Vizi odament hozzá, belemarkolt a hajába,
felemelte, és beleordított az alvó arcba, hogy:
- Ha nekem itt még egyszer nők nevét kiáltozod,
meg házszámokat, ennek vége, érted?!!!
Ennek vége, értik?!
Két műfaj találkozását mutatja be a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás, amely kedden nyílt meg Budapesten az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kertjében.
A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közösen rendezi meg a kiállítást, amelynek másik része a városligeti intézményben látható. A két helyszínen megrendezett tárlatok fényképeit a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának gyűjteményeiből válogatták.
A Duett című kiállításban a zene és a fényképezés találkozik egymással
A két kifejezési forma egymással párbeszédet folytatva, formabontó módon mutatja be, ahogy a zenei élmények a fényképezés eszközei révén láthatóvá válnak.
A megszólaló zene betölti teret
Családi nappalit, hangversenytermet, rádióstúdiót, tánctermet, vendéglőt vagy akár egy városi teret, a képeken a zene, a zenélés és a hallgatás is képi formában jelenik meg.
Mindkét kiállítás azonos koncepció alapján jött létre
- A kiállítás archív felvételein zenei pillanatok, csend, harctér, polgári otthon és koncertek elevenednek meg. A pillanatfelvételek felidézik azt, hogy mi szólhatott ott és akkor. A néma képek a fantázia segítségével zenei élménnyé válnak - fogalmazott Bősze Ádám zenetörténész.
A kiállításon szereplő képek nem zenei hatást kívánnak kelteni a nézőben, nem a zenéből merítenek inspirációt, hanem a zenével töltött tereket nyitják meg előttünk, mindkét tárlatot különféle tértípusok mentén rendezték el.
Kilenc tértípus mentén mutat be archív felvételeket két hónapon keresztül
A szervezők olyan tereket kerestek, amelyek hangulatait és jelentéseit nagyban befolyásolta, hogy milyen zene szólt bennük és az, hogyan hatott az az ott lévőkre. Ezek a képek lehetőséget adnak arra, hogy kérdéseket tegyünk fel.
Az egyik képen a tizenhat éves Dohnányi Ernő látható édesapjával és más zenészek társaságában, egy másikon Cselényi József operaénekes otthonában a családjával, de Szabados György zongoraművész keze is felfedezhető az egyik archív felvételen zongorázás közben.
- Csellót készítő első világháborús katonák is megjelennek az egyik képen, de a kiállítás felvételei között feltűnik a Zeneakadémia tere is, amelyben "Clemens Krauss vezénylését képzelhetjük el, amint a Bécsi Operaház százfős énekkarát dirigálja a pesti közönség előtt" - mondta a kurátor.
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója beszédet mond a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás megnyitóján a Múzeumkertben 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója szerint a képeket nézve megszólalhat bennünk a zene: olyan emlékek jönnek elő a gyerekkorból, a mindennapokból, amitől azt érezheti a néző, hogy a zene jelen van - hangsúlyozta.
A Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás részlete a Múzeumkertben a megnyitó napján, 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert