Előadó: | Riddler |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Schmél Csaba Bodnár Barna |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Ez nem költői, nem is utcaszleng
Fejleszegve egyik, láb után a másik
Ennyi vagyok, ne nézz rám bután, ha látszik
Ez a csávó egy sima marionett-bábu
Az orvosi szótárban egy latin szó elárul
Csak nézd a tüneteket, mi irányít fentről
Mért nem kell pisztoly, mért elég csak egy tőr
Az erekre vagy az ellenfelek torkán
A szellő néha simogat olykor ordító orkán
Ez nem költői,még csak nem is utcaszleng
Megmondom a frankót: nem érdekel a kurva rapp
Csak írok és rögzítem, nem várom, hogy ne fájjon
Sosem kellett elismerés, csak így sikerült felállnom
Egyszerű, ez önös érdek, egy saját terápia
De az csak tőled függ, hogy terád mi a hatás
Ez egy éjszakai séta, mikor az utca is ásít
Fejleszegve egyik, láb után a másik.
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy.
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy
Ne sajnálj, arra ott vagyok én magamnak,
Meg az arc a tükörből, hogy megmondja: szar alak vagy!
Falaknak mesélek, a szobám mindent látott
Csak vele voltam őszinte, de lehet azt is kár volt.
Száz szó, vagy ezer így is elsüllyed a hajó
Ha nincs apu, anyu vagy a csupaszív bratyó
Meg egy barát, aki meghallgatja a dumámat
Az éjszaka közepén együtt köszöntünk a Dunának
Sörrel a kézben, vonatokat bámulva
Vágtáz a tegnap, hogy a holnapokat átszúrja
Nem ér minket utól, mert a pofájába röhögünk,
Vicces, de szerintem ez a hozzáállás gyönyörű
Gyöngülünk néha, pont ezért írom ezt a dalt
Ha minden szar lenne testvér, remélem hallasz
Az élet kidobós és van, hogy feléd megy a labda
A kemény aki állja, mutasd mert gyenge aki adja
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy
Fejleszegve nézek fel, igen mosolygok
Páran azt mondták, túl érett vagyok a koromhoz
Pedig csak bolyongok és láttam pár rossz dolgot
Sokakra mondom okkal, hogy oktalan bolondok
Van melóm, van csajom, tudom mi az öröm
A kemény, mikor önszántából csattan szét a kövön
Akit szeretsz, a kemény, mikor a saját anyád semmiz ki
Van kulcsod, de nincs hova bemenj, semmit sem nyit ki
A kemény, mikor hóvégén enni sincs pénzed,
Ha egy feles után még érzed, enyhíti mégegy
Kemény, ha az élet akkorát lebasz, hogy meggebedsz
Nem pofont oszt, amit bárki simán zsebretesz
A szerencse velem, mert van szerető családom
Nincs gangem, de tudod mit? legyen öt barátom
Vagy egy, láttam sok rosszat, többet másokon
És haver, én azóta az imáim nem számolom.
Láttam sok rosszat, de mégtöbbet másokon
És haver, én azóta az imáim nem számolom.
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy
Rejtsd el az arcod mindig, ne lássák, hogy nevetsz
Ne lássák, hogy sírsz, ne lássák, hogy szeretsz
Csak tedd amit kell, először bizonyíts magadnak
Fejleszegve használd fel, ha benned a harag nagy...
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11