Előadó: | Utazás (Rockopera) |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Miklós Tibor |
Kocsák Tibor |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Rockopera |
Címkék: | Keressük! |
(Cotteril):
Bárki is lép, ez már mindünket érint.
(Rheinalder):
Mit tehetnénk? Ezen töprengtem végig.
(Frau Kretschmer):
Hogy jövök én?
Maguk mindezt csak hagyják?
(Herr Kretschmer):
Piszkos egy ügy, ez egy disznóság.
(Avron):
Bárhogy is más a vezérszó és a mundér.
Számomra már minden egyenruhás hóhér.
A nácikról tán ön is hallott, Herr Kretschmer.
(Herr Kretschmer):
Maga nácit lát minden németben.
(Cotteril):
Kérem uraim, ne most.
Átvészelnünk mindezt együtt kell.
(Kapitány):
Az őrnagy elvtárs szeretne
néhányukkal szót váltani.
(Frau Kretschmer):
Micsoda?
(Cotteril):
Kihallgatás?
(Kapitány):
Önért küldött, Rheinalder úr.
(Rheinalder):
Pont velem kezdi? A fenébe is.
(Kapitány):
Jöjjön, mire vár kérem?
(Csepege):
Én a maga helyében...
(Kapitány):
Jöjjön, vagy talán fél?
(Csepege):
Rohannék.
(Cotteril):
Menjen Rheinalder.
(Herr Kretschmer):
Maga is sorra kerül, Herr Avron.
(Avron):
Ahogy maga is, Reb Kretschmer.
(Öreg felkelő):
Menj haza este a szüleidhez,
vége itt mindennek.
(Éva):
Szeretnék Veresnek segíteni,
mondd meg, mit tegyek.
(Öreg felkelő):
Láttad, a kölyök is hogy halt meg,
ha itt maradsz így végzed.
(Éva):
Segíts öreg,
nem hagyhatsz cserben, segíts.
Ismered a tavat, az embereket,
keríts egy csónakot.
(Öreg felkelő):
Nincs sok időnk,
az utakon már mindenütt oroszok.
Még ma éjjel átviszem őket.
(Éva):
Csodálatos vagy, öreg.
(Öreg felkelő):
A tanár úrnak pedig az üzenem,
óvatos legyen.
Csepege úrért, azért a rongyért,
nem tenném tűzbe a kezem.
(Cotteril):
Mind nagyon fél.
(Lady Ashton):
Talán nem beszél egy sem.
(Cotteril):
Az őrnagyon áll, rajta múlik itt minden.
Oly különös, furcsa, érdekes ember.
Gyűlölnöm kell, mégis kedvelem.
(Lady Ashton):
Érezni, látni, hogy szenved.
Szenved, mert eszközzé lett.
Büszke és vad, csupa seb ez az ember.
De sebzetten is dacol mindennel.
(Szurov):
Rheinalder úr, ön családos ember,
a jó fiút játszania felelőtlenség.
(Rheinalder):
Fogalmam sincs, miről beszél.
(Szurov):
Fogalma sincs?
Hát ez nagyszerű.
Éljen a tisztesség.
Derék, nagyon derék.
Ezeket töltsék ki, ahogy kell.
Magával végeztem,
és küldje Mr. Avront, ha kérhetem.
(Cotteril):
Volna egy pár, nem is ártatlan kérdés.
Fölteszem bár, talán félre is ért.
Kapcsolatuk pusztán emberbarátság,
vagy több netalán ez a férfi?
(Lady Ashton):
Több, sokkal több.
(Cotteril):
Így hát értem.
(Lady Ashton):
Elhagytam érte a férjem.
(Cotteril):
Elszomorít, milyen prózai mindez.
Szegény Cecil, én még őt irigyeltem.
(Szurov):
Furcsa világ ez Avron úr,
emberek tűnnek el nyomtalan.
Ha nincs jól, nyithatok ablakot,
itt bent meleg van.
(Avron):
Nem, csak egy kis szédülés.
Nem tudom, mi van velem.
(Szurov):
Talán Fleming úrtól kapott valamit el.
(Avron):
Nem, nem hiszem.
(Szurov):
És mit gondol Lady Ashtonról?
(Avron):
Nagyszerű teremtés.
Közelebbről persze nem ismerem.
(Szurov):
Angol és arisztokrata, finom és előkelő.
Tudja az ilyenekről nálunk...
(Avron):
De maga más, mint a többiek.
(Szurov):
Meglehet, de ez nem önre tartozik.
(Avron):
Elnézést.
(Szurov):
Avron úr végeztünk, elmehet.
(Veres Pál):
A túlpart már Ausztria,
csak ne volnék annyira gyenge.
(Lady Ashton):
Türelmesnek kell lenned, legjobb,
ha visszafekszel.
(Veres Pál):
És társaink, a buszról?
Vajon melyikük ad majd fel?
(Lady Ashton):
Bíznunk kell bennük.
Még nem árult senki el.
(Veres Pál):
Előbb vagy utóbb mindenki megtörik.
Van, akinek egy nap kell,
aki erősebb, annak egy hét.
(Lady Ashton):
De holnap este mi már odaát leszünk.
Szurov átenged majd,
ahogy megjön az engedély.
(Veres Pál):
Ez igazán kedves tőle.
Így hát nincs is veszély.
(Lady Ashton):
Ha őrajta múlna régen elmehetnénk.
8Veres Pál):
Tudod, Diana kétféle rendőr létezik:
az egyik csak ordít veled, és ver.
És ez a jobbik kedvesem,
ezt jó hamar kiismered.
A másik merő jó modor,
kedvesség és báj,
de tőrbe csal s lecsap rád.
(Lady Ashton):
Szurov nem rendőr, és ez nem börtön.
Bocsáss meg, tudom mit éltél át.
Senki nem születik szentnek
(Veres Pál):
Egy napon, ha te is tudod mindazt, mit én,
egy napon majd te is másképpen látsz mindent.
Hogy a hős mennyire gyáva tud lenni.
(Lady Ashton):
Nem számít, csak az, hogy szeretlek.
(Veres Pál):
Egy napon, ha az illúziód kihűlt,
egy napon, mintha csak barlangból néznél mindent.
Nem az győz, aki az eget vette célba.
(Lady Ashton):
Ne add fel, meg kell őrizned hited.
(Veres Pál):
Nem, senki nem születik szentnek,
és senki sincs, ki született gonosz.
De hol eltépnek egymástól eszmék nevében,
minden hazug lesz, torz.
(Együtt):
Így lesz hát minden csókunk búcsú,
és minden szavunk egy-egy búcsúszó.
S a vágyunk mit féltés és őrület táplál,
a sír felé száguldó folyó.
(Veres Pál):
Egy napon, tíz vagy húsz év elmúltán,
semmi lesz, mi most még hús és vér.
(Lady Ashton):
Ez a láz, a pillantás, az érintés,
lesz-e még, ha utunk véget ér.
Együtt: Így lesz hát minden csókunk búcsú,
és minden szavunk egy-egy búcsúszó.
S a vágyunk mit féltés és őrület táplál,
a sír felé száguldó zúgó folyó.
(Lady Ashton):
Túl sok bánatot hordunk magunkban,
istenem, a pisztoly, ez mért van itt?
(Veres Pál):
Hagyd, szükségem lehet rá.
(Avron):
Kész hulla vagyok.
Haza tán sose jutok.
Csurom víz az ingem.
(Rheinalder):
Mára éppen elég, de ő is megizzad még,
a bőrünk nem adjuk ingyen.
(Veres Pál):
Nem, senki nem születik szentnek,
és senki sincs, ki született gonosz.
De hol eltépnek egymástól eszmék nevében,
minden hazug lesz, torz.
Így lesz hát minden csókunk búcsú,
és minden szavunk egy-egy búcsúszó.
S a vágyunk mit féltés és őrület táplál,
a sír felé száguldó zúgó vad folyó.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11