Előadó: | Anna Karenina (musical) |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Miklós Tibor |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Vronszkij:
De gyönyörű reggel,
ragyogóbb kedvem sose volt!
Hogy közel a verseny...
Oh, hello, what's up Cord?
Cord:
Ez a ló, my Lord, gyors és wonderful!
Ön nem lehet, csak first,
but the árok - please, careful!
Easy and cool!
Ketten:
Nincs még ló, oly pretty and beautiful,
egy first class lady ő!
Egy jó start, aztán bárhogy is alakul,
a hajrában nyerő!
Jasvin:
Azt mondják, ki a kártyán veszt,
mennyekbe viszi egy nő...
A megmaradt pénzem
hát Frufrura teszem - csak győzz!
Alexandr:
Ez neked szól, testvér,
a verseny után lesz mit olvasnod...
Szegény anyánkat egészen beteggé teszi a kis kalandod...
Vronszkij:
Ó, bátyám, hagyd!
Már a hang is sért!
Se anyánktól, se tőled
nem kértem véleményt!
Alexandr:
Jó, jó, elég!
Sztyiva:
Vronszkij, te szédült, te szívtipró,
hogy eltűntél Moszkvából!
Ha látnád Annát, mondd, hogy megjöttem,
itt nyüzsgök valahol.
Együtt:
Győzni fogsz, pajtás, ha rajzunk áll!
Majd hallod, a hajrá hogy zúg!
Menj, és a rajtig bátorítsd Frufrut!
Vronszkij:
Anna - hát itt vagy végre!
Féltem, hogy nem is jössz el már!
Anna:
Fél perc, és máris futok,
a férjem és Betsy már vár.
Vronszkij:
Sápadt vagy, mi van veled?
Jéghideg a kezed. Mondd, mi bánt?
Anna:
Egy koldust látsz, egy éhezőt,
kinek enni adtak, s úgy jár-kel,
hogy övé már a legszebb kincs,
a boldogság!
Vronszkij:
Mondd hát! Hisz látom, sírsz!
Anna, kérlek, mondd, mi bánt?
Mondd el!...
Anna:
Haragszol majd rám, kedves...
El kell mondanom... tudnod kell...
Gyerekünk lesz...
Vronszkij:
...Gyermekünk lesz! Ó, mondd,
mondd százezerszer még!
Anna:
A kettőnké! A miénk!
Vronszkij:
Drágám, köszönöm!
Mondd, mit tegyünk?
Anna:
Ha elfogadsz...
Vronszkij:
Teljes szívvel...
Anna:
Ha el nem hagysz...
Vronszkij:
Édes mindenem...
Anna:
Ha megvédesz majd...
Vronszkij:
Ha kell, a világgal szemben!
Anna:
Szerelmem...
Vronszkij:
Hol van még nagyobb erő,
tisztább remény, mint kettőnké?
Ma győznöm kell! Győzni hármunkért!
Anna:
Féltelek... drágám, féltelek...
nagyon vigyázz!...
Lelkem koldus volt, örök éhező...
...most gazdagabb bárkinél!
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM