Előadó: | Dopeman |
---|---|
Album: | Alias Pityinger fiúk |
Megjelenés: | 2005 |
Hossz: | 4:57 |
Szövegírók: |
Pityinger László (Dopeman) Pityinger László Pityinger Péter |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Magneoton |
Stílus: | Hip - Hop, rap |
Címkék: | Keressük! |
[Bevezető]
Nem most az egyszer nem nyugszom, végre fröcsöghet a vér, úgy mint régen, mint a régi szép időkben. A mocskos múltban az élet halál harc folytatódik. Nincs már visszaút. Készen állok a háborúra.
[Dopeman]
Ti Gádzsók és romák már régóta vártok,
És lassan elhittétek hogy a gengszter rap halott
De figyelmen kívül hagytatok egyetlen dolgot
Még pedig azt, hogy megint mikrofont fogok,
És amíg ezt teszem soha nem lehet vége,
Mint ahogy Tony Soprano-t is hiába támadta be,
Az a két néger akit megbíztak evvel,
A harc folytatódik, hát ne mond nekem ember,
Hogy ne háborúzz, hanem szeretkezz,
Még nem hallottad hogy a szerelemből mindig háború lesz?
És lehet, hogy nem vagyok politikailag korrekt,
De amíg a világ sem az, én minek játsszak szentet?
A szenteket amúgy is megfeszítik,
A hazugok nevét azt meg istenítik,
Ha nem tetszik valami, hát húzzál egy számot,
És a sorra kerülsz majd a fegyveremet látod!
[Refrén] x2
Ha a szemembe nézel, mondd meg mit látsz,
Tudod azt, hogy nekem sose volt más,
Mint az amit onnan kaptam,
Az utcákon ott a kibaszott 8-ban!
[Dopeman] Versszak 2
A 8-8 még mindig a Dopeman száma,
Hiába szajkózta ezt minden idióta,
Én vagyok az eredeti Funky zene nepper,
Aki kezében teli sörös üveggel rappel,
És lehet, hogy nem fogad el engem a korom,
De mégis mindenhonnan a szlengemet hallom,
Amit tesztek megtettem, amit mondtok elmondtam,
Isten ments, hogy a kölykök példát vegyenek rólam,
Már jó dolog az, hogy legalább őszinte vagyok,
De nem úgy mint akik a színpadon baszott, nagyot alakítanak,
Miközben szidják a szert, de a koncert utána meg már hívják a dealert,
Álságos világban álságos emberek,
Nem csoda hogy kivagytok hogyha a Pityingerek feltűnnek a színen,
Mert ők ténylegesen azok aminek hiszitek őket,
És ti joggal paráztok Nekem elegem van abból,
Ami folyik körülöttem,
Például hogy mondják rasszizmus itt nincsen,
Közben meg mindenki utál mindenkit,
Ha már valakit kell, mért nem a sok kínait,
Azok nem adóznak úgysem csak odahaza,
Ha meg nem adnak pénzt,
Hát húzzanak a faszba,
Én színre és vallásra való tekintet nélkül,
Én úgy váglak ketté, hogy soha fel nem épülsz.
[Refrén] x2
Ha a szemembe nézel, mond meg mit látsz,
Tudod azt, hogy nekem sose volt más,
Mint az amit onnan kaptam,
Az utcákon ott a kibaszott 8-ban!
[Dopeman]
Én a 8-ban születtem és ki is ütött rajtam,
Szorult belém bőven, bűnöző hajlam,
De szentül hiszem azt is, hogy többet érek ennél,
Ezért maradtam a versnél, amiből a kenyér,
Van asztalomon, ami nem jelenti azt,
Hogy ha velünk baszol, akkor az élet azzal díjaz,
Hogy a menők között te leszel első számú nyerő,
De kitárt karokkal, vár majd a temető,
És küldök virágot, hogy tudd nincsen harag,
Csak belefutottál abba aki nem volt műanyag,
Mint a rapperek többsége ma Magyarországon,
A nevüket nem mondom, mert nem adom olcsón,
A promóciót azért tessék fizetni,
Akinek a veszkója az meg majd magára veszi,
És reklamálhat nálam én nem haragszom tesó!
(Csak fáj hogy a barátom egy áspiskígyó..)
[Refrén] x4
Ha a szemembe nézel, mond meg mit látsz,
Tudod azt, hogy nekem sose volt más,
Mint az amit onnan kaptam,
Az utcákon ott a kibaszott 8-ban!
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11