Előadó: | Cseh Tamás |
---|---|
Album: | Antoine és Désiré |
Megjelenés: | 1978 |
Hossz: | Keressük! |
Szövegírók: |
Bereményi Géza |
Cseh Tamás |
|
Kiadó: | Hungaroton Gong |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Mert robog a HÉV
Pomázról Pestre,
robog a HÉV
és hozza Beát.
Bizony a Bea,
a Bea bejáró,
Pomáz-Pest között
ingázik tehát.
Homlokát rányomja sokat
az ablak üvegére Bea,
bá-bá-bá-bámul,
hogy fut a táj.
A dal negyedéhez elért,
megismertük Beát,
ismerjük a HÉV-et és Pomázt,
hát ismertessük, hogy mi bántja Beát, mi a baja:
Beának baja,
hogy Pomáz és Pest közt
Pest és Pomáz
között csak úgy,
Egyedül mindig,
sejtelme sincsen,
hogy létezem,
plusz én se Beát,
A bejáró Beát
még véletlenül
sem ismerem.
Robog a HÉV.
Felénél vagyunk a dalnak,
tudjuk, hogy Bea
nélkülem él,
tudjuk, hogy ezért
Nem boldog,
tehát e dal
látszólag még
egyszerű dal.
De menjünk csak tovább,
És nézzük meg Beát,
mint cseppben
a tengernyi tragédiát.
Ugyanis Bea
nemcsak engem nem ismer,
hanem még számos személyt
és számos egyéb,
És számos egyéb,
nagy horderejű
sok eseményt.
bajban van Bea,
Bajban van Bea
tájékozatlan,
s robog a HÉV,
ott ül egymaga.
Vége hát úgy van a dalnak,
hogy Bea alulinformált marad,
ingázik ide és oda,
és alulinformált marad, formált marad.
Bizony a Bea,
a Bea bejáró,
csak bá-bá-bá-bá-bá-bá-bá-bámul,
hogy fut a táj.
S így vagyok én is,
mint egy be-be-be-be-be-be-be-be-be-bejáró,
csak bá-bá-bá-bá-bá-bá-bámulom,
hogy fut a táj.
És így van mindenki,
csupa be-be-be-be-be-be-be-be-be-be-bejáró,
csak bá-bá-bá-bá-bá-bá-bá-bámulunk,
hogy fut a táj.
Két műfaj találkozását mutatja be a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás, amely kedden nyílt meg Budapesten az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kertjében.
A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közösen rendezi meg a kiállítást, amelynek másik része a városligeti intézményben látható. A két helyszínen megrendezett tárlatok fényképeit a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának gyűjteményeiből válogatták.
A Duett című kiállításban a zene és a fényképezés találkozik egymással
A két kifejezési forma egymással párbeszédet folytatva, formabontó módon mutatja be, ahogy a zenei élmények a fényképezés eszközei révén láthatóvá válnak.
A megszólaló zene betölti teret
Családi nappalit, hangversenytermet, rádióstúdiót, tánctermet, vendéglőt vagy akár egy városi teret, a képeken a zene, a zenélés és a hallgatás is képi formában jelenik meg.
Mindkét kiállítás azonos koncepció alapján jött létre
- A kiállítás archív felvételein zenei pillanatok, csend, harctér, polgári otthon és koncertek elevenednek meg. A pillanatfelvételek felidézik azt, hogy mi szólhatott ott és akkor. A néma képek a fantázia segítségével zenei élménnyé válnak - fogalmazott Bősze Ádám zenetörténész.
A kiállításon szereplő képek nem zenei hatást kívánnak kelteni a nézőben, nem a zenéből merítenek inspirációt, hanem a zenével töltött tereket nyitják meg előttünk, mindkét tárlatot különféle tértípusok mentén rendezték el.
Kilenc tértípus mentén mutat be archív felvételeket két hónapon keresztül
A szervezők olyan tereket kerestek, amelyek hangulatait és jelentéseit nagyban befolyásolta, hogy milyen zene szólt bennük és az, hogyan hatott az az ott lévőkre. Ezek a képek lehetőséget adnak arra, hogy kérdéseket tegyünk fel.
Az egyik képen a tizenhat éves Dohnányi Ernő látható édesapjával és más zenészek társaságában, egy másikon Cselényi József operaénekes otthonában a családjával, de Szabados György zongoraművész keze is felfedezhető az egyik archív felvételen zongorázás közben.
- Csellót készítő első világháborús katonák is megjelennek az egyik képen, de a kiállítás felvételei között feltűnik a Zeneakadémia tere is, amelyben "Clemens Krauss vezénylését képzelhetjük el, amint a Bécsi Operaház százfős énekkarát dirigálja a pesti közönség előtt" - mondta a kurátor.
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója beszédet mond a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás megnyitóján a Múzeumkertben 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója szerint a képeket nézve megszólalhat bennünk a zene: olyan emlékek jönnek elő a gyerekkorból, a mindennapokból, amitől azt érezheti a néző, hogy a zene jelen van - hangsúlyozta.
A Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás részlete a Múzeumkertben a megnyitó napján, 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert