Előadó: | Rhyme Project |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Itt a metropolisz, romos házak,
romlott népek, kormos ablakok, sötét alakok,
szól az ének, a beteg dallamok,
shotgunok, puskák és galambok,
kalandok, vadul bőgő harangok.
Ettől én nap mint nap vérzek, és várom a többet,
de a föld alatt az érzés öntelt, csak könnyek,
hullanak a földre, a kezem már ökölbe,
rímekkel jövök, a valósággal török a street-re,
ahol embereket kerget a látszat
korrupció, lehúzás, vandalizmus, ennyit kapsz,
csak a sorban hátul áll a tahó hol nincsen fény,
ahol nincs remény, hol a panel takar, ott vagyok én.
mert lehet hogy kábít s csábít a csekkó,
Slim Csekka ez meg én vagyok, tudod a jövő
N.K. vagy N.Y., a méret nem lényeg,
a feeling sem igazi, tompán kábít téged,
mint a tisztelet ami fegyver, de muníció nincsen,
neked gyűlölet a fém, nekem a becsület a minden,
itt a stick-kem lobbantom a forró ütemeket,
te neked lehet jobb nem is, erről szólnak a földalatti beatek,
de én látok is ha nézek és haladok ha lépek.
Ref. (2x):
Magyarország a legenda éled
jönnek a zugból a föld alatti beatek
délnyugat reprezentál nektek mert ez a project.
Mo. a legenda éled, jönnek a zugból a föld alatti beatek
dél-nyugat reprezentál nektek mert ez a project.
A mélyből előbújik egy igazi hang,
ez a föld alatti beat ami nekünk reményt ad,
akármerre nézek a Nap már régen lehullt,
nem maradt semmi csak a zene ami menedéket nyújt,
és ha jön egy újabb reggel, te csak a fényt látod,
de nekem nem jelent semmit, mert én csak állok,
állok és várok egy jobb jövőre talán,
ezért szólaltattuk meg a beat-eket a zene hajnalán.
Project részeként a rímeket kitárom,
a gondolatomból egyből eléd tárul,
egy sötét világ, egy föld alatti lét,
kiszabadulni innen nagyon-nagyon nehéz,
de nem is érdekel ami fenn van,
hisz ez nevelt, és itt érzem jól magam,
a csillogás, csak elvakít mindent,
itt meg csak szólnak a föld alatti beatek.
Itt van egy másik hang a projectünk mélyén,
az ütemekkel menetelek előre amíg él még,
a föld alatti beatek és a metaforák sorozata,
éjjel-nappal éltet a rímforgásnak gondolata,
az egyesülés megvan Rhyme Project névjegyén,
hát evezzünk előre mi is a rímek tengerén,
mert hogy az anoníma sémák és az underground hasonulás,
a föld alatti beatektől való felfelé nyomulás.
Ref. (2x):
Magyarország a legenda éled
jönnek a zugból a föld alatti beat-ek
dél-nyugat reprezentál nektek mert ez a project.
Mo. a legenda éled, jönnek a zugból a föld alatti beat-ek
dél-nyugat reprezentál nektek mert ez a project.
Könnyfakasztó hiphopperek, dob pereg, csak pereg a pergamenten golyóstoll a kezedtől
kezed félelmeidtől remeg, ne tedd ezt,
csak a föld alatti beat-ek fellebbez,
lerántja a leplet, lesöpri a port,
hogy lássad milyen mélyről jöttünk support,
elhunyt testvérünkre emlékezünk,
respect fekete Fekiboy, örökre a szívünkbe zártunk,
hangoddal együtt a széllel elszálltunk.
Project paneloffenzíva időtálló raplika,
stílusnak adózva yo egyenlet megoldva,
rap kéne elférne jól jönne de leszólva,
letolva de visszavág a kanizsai iskola,
hol elakadt a tű és a kerék tovább nem halad,
gyöngyök a sárban, mc-k a föld alatt,
szétesett szóhalmazok, alkotnak új réteget,
ami elszakít vagy összeköt, figyeld hát a beat-eket.
Egy ismeretlen hang,
egy újabb föld alatti beat,
aki az utca naplójába szomorú történetet írt,
képmutatások, felfelé nyalások, lefelé taposások,
vártátok hogy ezt lássátok, de meg nem kaphattátok,
hét önimádó helyett, kaptatok hét bölcset,
szól is ám valamiről, a dél-nyugati körzet,
Kanizsa city, meg tisztelet, persze hogy nincsen,
ti lenéztek azért mert csak a hip-hop érdekel engem.
felesleges ütések, a sorssal való küzdések,
egy művilággal egyet nem értő szembetűzések,
én nem kopogtattam kiadónál, nem írtam alá papíruszt,
ha ős jenki lettem volna, megöltem volna Kolombuszt,
hogy ne fedezzen fel senki, mert jobb nekem itt,
a suttyókkal együtt éltetem a Kanizsa Street Company-t,
mert van még összetartás van még önfeláldozás,
a tesókért, a zenéért, ebből nincs kiábrándulás.
Ref. (2x):
Magyarország a legenda éled
jönnek a zugból a föld alatti beat-ek
dél-nyugat reprezentál nektek mert ez a project.
Mo. a legenda éled, jönnek a zugból a föld alatti beat-ek
dél-nyugat reprezentál nektek mert ez a project.
Rhyme project, Nagykanizsa 2003, paneloffenzíva
Yo csók és könny. Nyugodj békében Fekiboy!
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11