Rich-Zed "A Culáger":
Feltárom a tényeket, melyeket úgy vesztek,
Mint meghamisított eredményeket vagy félresikerült kísérleteket.
Úgy néztek rám, mint aki megtévelyedett,
Pedig én vagyok az, aki kimondja az igazat, a lényeget:
Azt, amit érez; azt, amit gondol,
Melyeknek elegye egy, az életre ártalmas vegyületet képez.
Most még megmosolyogtok, mint Kopernikuszt vagy Keplert,
Bár ti vezettek félre sok embert,
Viszont idővel géniusznak neveztek majd,
Mint Mozartot, Handelt vagy Einsteint.
De most még, mint Giordano Brunot, máglyára löknétek, taszítanátok.
Leköpnétek, mert tudjátok, hogy kevesebbet szakítanátok.
Jobb lenne, ha ezt bevallanátok, nem pedig koppintanátok,
Mert így csak a levegőt rondítjátok,
Miközben megnyomorítjátok a zenét, mint művészetet,
És megbolondítjátok az embereket,
Ahelyett, hogy okítjátok, mint Szophoklész vagy Szókrátész.
De Rich-Zed itt van, és tettre kész.
Átlátja a tettetést, és rátok hozza a rettegést.
Nem okoz számára többet, csak egyszerű kedvtelést,
Amikor látja arcotokon a szenvedést.
Engedjetek meg egy feltevést, mint egy egyszerű felvetést.
Miért fogadjátok el alapkövetelménynek a hencegést?
És miért látom vastagbörű arcotokon a mélységes megvetést irányomban?
Talán hibáztam, hogy kimondtam, amit látok?
Ezek után szálljon a fejemre ezer átok? Erre vágytok?
Mire vártok? Talán, hogy többen legyetek, ti szemetek?
Hogy újra elnyomjatok? Hogy megint semmibe vegyetek?
De ezt elcsesztétek, mert a szövegeimmel veszem kedvetek.
Tudom, nem kedveltek, de engem ez annyira nem érdekel,
Mint az, hogy hány rajongótok ad nektek fejet, mikor elétek térdepel.
Nem közösködöm férgekkel, akiket nem lehet meggyőzni észszerű érvekkel.
Előttetek járok, óriás léptekkel.
És nem értek utól, bármit is használtok.
Sohasem lesztek olyanok, mint én, bár magatokat többnek tartjátok.
Nincs fantáziátok, pedig ez elengedhetetlen.
Ezért van az, hogy minden szavam felejthetetlen.
Azért vagyok kegyetlen ebben a zenében, mert ez nekem mindenem.
Én vagyok a bíró, és titeket meg kellett intenem,
Mert övön alul ütöttetek, mert csak csalni tudtok.
Ezzel a taktikával juttok oda, ahova juttok;
De jobb, ha előlem futtok, mert megmutatom nektek saját magatok.
Tudjátok meg, én azt csinálom, amit akarok.
Ha akarok odacsapok, vagy szélvihart kavarok.
A zenéitek kacatok, nekem ne pofázzanak ilyesféle alakok,
Hogy mást kéne csinálnom, mikor nem mások, mint megalkuvó patkányok.
De Rich-Zed itt van, és jobb, ha kibontakozni hagyjátok.
És megadjátok azt a tiszteletet, amit megérdemel,
Mert eljön még az idő, hogy előtte véreztek el.
Szarháziak!
Dögöljetek meg!
A világhírű izlandi énekesnő, Björk Cornucopia (Bőségszaru) című koncertfilmjét láthatja a közönség május 16-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
A filmet 2023 szeptemberében a lisszaboni Altice Arénában rögzítették élőben, miután Björk négy éven át járta ezzel a különleges előadással a világot.
A látványos színpadi produkció során az izlandi sztár a korai, kilencvenes évekbeli, poposabb lemezeitől kezdve a későbbi kísérletező albumaiig (Utopia - 2017, Fossora - 2023) adott elő dalokat.
A koncerten különleges hangszerek szólalnak meg, köztük mágneses hárfa, körfuvola, alufon és zengetőkamra.
Színpadra lép a multiinstrumentalista Bergur Thórisson, Manurah Delago ütőhangszeres, a VIIbra fuvolaszeptett, Ha Buck és Kati Buck hárfás is.
A digitálisan animált mozgó hátterek modern laterna magicát vetítenek az élő zenéhez, a 21. századi VR látványvilágot egy 19. századi színház pompájává varázsolva, amit a Dolby Atmos térhangzás tesz még nagyobb élménnyé.
A filmet Ísold Uggadóttir rendezte, maga Björk pedig a hang- és vizuális kreatív rendezést vállalta. James Merry volt a vizuális kreatív társrendező, az eredeti animációk Tobias Gremmler munkái. További közreműködők: Andrew Thomas Huang, Gabríela Fridriksdóttir, Pierre-Alain Giraud, Nick Knight, Warren Du Preez és Nick Thornton-Jones.
Minden idők egyik legkarizmatikusabb és legtitokzatosabb alternatív popsztárja (született Björk Gudmundsdóttir) a nyolcvanas években számos izlandi rockzenekarban (Tappi Tíkarrass, Kukl, Sugarcubes) énekelt, a szélesebb közönség azonban első szólólemeze, az 1993-ban megjelent Debut kapcsán figyelt fel hangjára.
Azóta még kilenc saját albumot adott ki és készített filmzenéket is. 2000-ben a cannes-i fesztiválon a legjobb színésznőnek járó díjat kapta Lars von Trier Táncos a sötétben című filmjében nyújtott alakításáért. 1995-ben Magyarországon is fellépett a Petőfi Csarnokban.