/Közr.: Közreműködik: A Boldogság Hóhéra és A Hasadtfejű Fijú/
Bevezető:
Az Időutazó:
"- Manapság a hip-hop túl LÁGY!
Túl KEDVES!"
A Fekete Lovag:
"- És mit teszel ez ellen Időutazó?"
Az Időutazó:
"- Fogok egy kardot, és levágom a mocskok fejét!"
Refrén: 4x
Levágom a fejed, te mocsok!
A Fekete Lovag: - rap 1-
El innen söpredék, mert porba hull a fejed!
Fuss, rohanj, szaladj, vagy vágd fel az ered,
De nem bújhatsz el, mert a Fekete Lovag utánad ered
Levág, felkoncol, mint egy kutyát
Ne álld az útját, mert ha majd a hideg fut át
Egész testeden, akkor tudod meg, kit utált
De arra már nem lesz időd, hogy mindezt megjegyezd
Vagy, hogy az Excaliburt a kezéből megszerezd
Vagy, hogy fegyvereddel megsebezd, mint egy vadat
A Fekete Lovag kezéhez az aljanép vére tapad
Akadt olyan, aki ellenállt, felnégyelve végezte
A Fekete Lovag fenséges kezét össze is vérezte
Volt, aki érezte, amint karó járta át a testét
Hogy a földre érjen, vérre éhes farkasok lesték
És széttépték, csontjairól a véres húst lerágták
Voltak, akik a saját sírjukat is megásták
Élve feküdtek bele, hogy lassú halált halljanak
Elmúltak, és még csak hangokat sem hallattak
Akadtak olyanok, akik utolsó csepp vérükig harcoltak
De kudarcot vallottak, mikor kardomnak éle
Belehasított húsukba, mély sebet vágva
Hosszú és fájdalmas órákat várva a megváltó halálra
Refrén: 4x
Levágom a fejed, te mocsok!
A Fekete Lovag: -rap 2-
Nem győzhetsz le, mert én vagyok az Ősanyag Gyermeke
Mindenek Ura és Tudója, az Igazak Szelleme
A jobbomon pedig Az Időutazó látható,
Aki feltalál mindent, ami feltalálható
Az első átszúrhatatlan páncélt is ő adta nekem,
Hogyha harcolok, semmi baj ne történjen velem
Tudja, hogy én csak jót akarok az emberiségnek,
De hangoztatja, hogy az emberiség erre még nem érett meg
Ezért harcolok, küzdök, öldöklök, míg élek
Sebezhetetlen vagyok, épp ezért nem félek
A legnagyobb kaszabolásba is bele vetem magam
Nem vagyok Sámson, nem érsz el semmit, ha levágod a hajam
Mert elpusztíthatatlan vagyok
Az Ősanyag adja az erőmet, amit kapok
A Boldogság Hóhéra: -rap 3-
A fekete lovag társa megérkezett
A Boldogság hóhéra az elfeledett, múltból
Tör elő és ő is beáll a sorba
Amerre jár csak fejek hullnak a porba
Az ügy lehet rossz, de lehet jó is
Lehet nyár, eső vagy akár hó is
Nincs erő, mi megállít, harcra születtem
A múltamat már rég elfeledtem
Az éjszaka, ahol otthon érzem magam
Friss húsra, bosszúra fenem a fogam
A lovag meg Én a halálos osztag
Nem hiszed, de trónodtól megfoszthat
Mert hamis tanokat hirdetsz, ámítasz minket
És csak egy érdekel, hogy gyarapítsd a kincsed
De most figyelj király, mert a hatalmad megdől
És a boldogság hóhéra, aki majd megöl
Mert egy eszmét nem irthatsz ki teljesen
Te is bevégzed, de csak vesztesen
Mert a sereged nem állít meg kettőnket,
Bárkit küldesz ellenünk, eltiporjuk őket,
Mert minket támogat az ős elem
Minek Igazság a neve és ez kétségtelen
Refrén: 4x
Levágom a fejed, te mocsok!
A Hasadtfejű Fijú:
Utállak titeket, mindenki csak hiteget.
Nem ment meg a hitetek, holnap megállhat a szívetek.
Az orvosra rámegy az ingetek, gatyátok.
Miközben bután a kertben kapáltok.
Újabb kisöcsit csinál a postással anyátok.
Aki nem törődött veletek igazán soha.
Nem kérdezte, kivel mégy el, és hova.
Szeretetet nem ad, de pénzt, azt kér tőletek.
Basszatok le neki, és a szeme közé lőjetek.
És nem tetszik a főnököm, de megunom, és föllököm.
Rálépek a fejére, késsel bökök feléje.
Belenyúlok a zsebébe, és kiveszem a pénzemet.
Az erőszak jó: csupa-csupa élvezet.
Otthon ülök a TV előtt, és várom a végedet,
Hogy megfulladj, megdögölj, megrohadj, meghalj.
Egyél valami finomat, és utolsó, jót szarj.
Szegények, csak fejetek ne lenne,
Inkább egy üveg Amstel nőne a nyakatokra helyette.
Ti lennétek az én mozgó alkohol-bázisom,
Megiszlak titeket, és szétesek egyszerre két fázison.
*Rotyás*
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11