Előadó: | Dopeman |
---|---|
Album: | Az Országház fantomja |
Megjelenés: | 2002 |
Hossz: | 03:10 |
Szövegírók: |
Máté Szabolcs Pityinger László (Dopeman) Váradi József (Tyson) Pityinger Péter (Kicsi Dope) Pityinger László Pityinger Péter Váradi József |
Pityinger László (Dopeman) Pityinger Péter (Kicsi Dope) |
|
Kiadó: | Magneoton |
Stílus: | Hip - Hop, rap |
Címkék: | Keressük! |
[Tyson]
Nektek hallani kell, alap a dinamika
Nálam nagy a vaker és nagyon dög a technika
Mint az igazi nagyok, ugyanúgy adogatok
Ahogy az igazi rajok, ugyanúgy igazi vagyok
Hát meg ne fúrd ezt, mert az tuti úgy lesz
Hogy az mindenen túl tesz, nehogy belemurdj
Nekem ugyanúgy flesh a flash a cash
Amit feldobok érted a gyilkosoknak hess
Megtalálnak, szépen ide hoznak
Mert ott nem vitáznak veled, öcsém, itt felpofoznak
Mer’ az okosoknak rég áll a világ
Ami kár az az ár, amit te fizetsz már
Hova tetted az eszedet?
Miért pont én szúrtam a szemedet?
Köcccsög! Neked jó, nekem rossz az a kibaszott pont
Amikor én gyilkolom a mikrofont
[Gangxsta Zolee]
Lemészárolom bazzeg a kibaszott mikrofont!
Meg az összes gagyi MC-t, aki ellenem szít
Mert Döglégy aki zenél, nem pedig a hűtlen fiú
Meg a kibaszott gyülekezet, tedd fel a kezedet!
A Kartel a toppon van, és ott is marad
Te meg add el nagyon gyorsan bazzeg a mikrofonodat
A gyárak üresen állnak, te meg zenekart csinálsz?
Fogd meg a péklapátot, hidd el ott jobban jársz
Sokkal több pénzt keresel és kevesebb bajt
Hasznosabb leszel, hát legyen ez az ami hajt
Mert be kell látnotok, hogy ez az amit nem vágtok
Erre nem tanított meg titeket az anyátok
Pedig a tudás az hatalom, a hatalom meg fegyver
Ez ami most nálam van, hát ezt vedd észre ember
Ha tanulsz belőle jó, ha nem nincs mit mondanom
Enyém a hatalom, mert nálam a mikrofon
[Sub Bass Monster]
Hiiiiháááj! És most kilép, a sarokból a vidék
Hogy megmondja a frankót és, hogy megadja az ízét
A dalnak (Héééj), amiben mikrofonok halnak
Egy újabb színt kölcsönözve e fura viadalnak
Az erő előáll, ígyhát az én fegyverem nem ez
Szabika a küzdelemhez előnyt máshogy szerez
Segítségül hívja a mágikus szókincset
Ami úgy pusztít el, mint egy sziklát a sok apró vízcsepp
A betűkből szó lesz, a szavakból meg mondat
Az ember a mondatokkal szinte mindent jól elronthat
De miért legyen véletlen, ha nekem pont kapóra jön
Amikor a mikrofont majd ezzel, végleg kiütöm
Ezzel végleg sírba teszem, hiszen a legnagyobb veszély
Ha valaki egyfolytában mondja, mégis levegőt beszél
Ezért csak így mérhető rá, a halálosztó pont
És ez lesz, amitől majd meghal a mikrofon
[Dopeman]
ÁÁÁÓÓÓ,
Ha adsz nekem egy alapot, én egyből olyat nyomok
Amitől még én is, magam alá szarok
Nekem kellemetlen, amit veletek teszek
De Massino beteg, mint a kutya, aki veszett
És ha belég váj a fogam, itt a világ vége
Mert a marásom gyilkos, mint egy AIDS-es nemi szerve
Siralmas a ??? amit dzsal a mikrofonba
És te bohóc vagy mellettem, mint a TV-ben Anettka
Gengszter Gengszter! Ez az, amit hallok
Mikor a környékeden vagyok, hívjad ki a papot
Hatás alatt állok, mert szétbasztak porok
Gyilkolni kell mostan, mert pszichopata vagyok
És olvastad a naplóm, már tudod, mi a pálya
Gonosz vagyok bazd meg, tán még kitagad a pápa
Kimagaslok én, mint a kibaszott Tűztorony
És a kezem között, hal meg a mikrofon
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11