Előadó: | A király halott |
---|---|
Album: | Amíg élek |
Megjelenés: | 2018 |
Hossz: | 3:54 |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Szerzői kiadás |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
És a balatoni nosztalgia
A Hogyan tudnék élni nélküled? nagyon magyar – pozitív és negatív értelemben is. Pozitív, mert az a magyar néző, akinek volt akár csak egy felejthetetlen balatoni nyári emléke, annak nosztalgia támad a lelkében, és önmagát látja a történetben. Ha pedig behúz a sztori, az már félsiker. Negatív viszont abban a vetületében, hogy a mai, könnyed magyar filmek gyakran használnak kliséket, külföldi sikerfilmes megoldásokat, amelyeket ráhúznak a magyar nemzetkarakter vázára és ebből kerekítenek ki egy fogyasztható történetet.
A zenés filmekkel az a helyzet – és ez a nemzetközi filmipar egészére igaz – hogy miközben minden csillog-villog és lüktet az alkotásban, a másodpercek túlcsordulnak a dallamoktól, olykor átbillennek a “túl sok”-kategóriába. A Demjén-film esetében ez azonban nem történik meg. A tagadhatatlanul időtlen slágerekre felépített történet egészséges határokon belül, remekül kezeli a zenés-táncos és a vicces, kellemetlen, megható és persze romantikus dialógusokkal teli jelenetek arányát.
A történet a Sajtból van a hold című dallal indul, mely egy lagziban hangzik el. Ez is nagyon magyar, azonnal a jólesően (vagy olykor kínosan) ismerős kultúrházi atmoszférában találjuk magunkat.
Vajon milyen érzés végignézni ezt az alkotást a középkorúaknak, akik már az 1995-ös év (ekkor játszódik a történet) előtt is jól ismerték a Balatont? És hogyan élik meg a vetítést a Valmar-generáció tagjai, akik Marics Peti miatt ülnek be a moziba? Utóbbiak még nem is ismerték a kilencvenes évek balatoni nyarait. Ekkor már tombolt az országban a rendszerváltozás utáni felszabadult életérzés, s tömve volt a tó környéke a szerelmes nyarakat élményekkel telezsúfoló, a forró balatoni éjszakákat kimaxoló fiatalokkal. Akik aztán könnyes szemmel tértek haza ősszel az iskolapadba, de talán egy életre magukkal vitték annak a lángoló nyári varázslatnak az emlékét, amelyet egyetlen szó is kifejezhet: Balaton.
A filmben játszanak üde színfoltként felbukkanó színészek (Márkus Luca és Kovács Harmat), s ezt a fiatalos vonalat előnyösebb lett volna a főszereplők esetében is továbbvezetni. Ember Márk népszerű és foglalkoztatott színész, Törőcsik Franciska pedig kifejezetten bájosan hozza a szerepét (s vonzza be a Dancing with the Stars okán is a nézőket a moziba), kevésbé hihető, hogy a húszas éveik elején járnak. Ez pedig lerombolja azt az illúziót, amelyet a film kelteni kíván: hogy a gyakorlatilag az első, mindent elsöprő fiatal szerelem kibontakozását látjuk a balatoni nyár díszletei között.
Az idősebb színészek, Györgyi Anna és Seress Zoltán rutinból teszik bele a szerepükbe a végtelen profizmust. Törőcsik Franciska is jobban játszik középkorú nőnek maszkírozva, ahogyan Ember Márknak is jól áll az őszes borosta. Hitelesebben hozza a közel ötvenes férfit, mint a címszerepben megformált alig-huszonéves zenészt. Különösen akkor, amikor a Jégszív című Demjén-slágert énekli.
A szereplők között érdemes megemlíteni a producer Kirády Attila cameóját, valamint Demjén Ferenc feltűnését, aki – stílszerűen – egy vasúti pályaudvaron üldögélve tekint a főszerepet játszó zenekar után. Kedves tisztelgés az alkotóktól.
A Hogyan tudnék élni nélküled?-ben szerepel egy film a filmben-jelenet is. A két főszereplő a történet tetőpontján egy pesti bérház tetején táncol. Eszter (Törőcsik Franciska) megpördül egy tévéantenna rúdja körül, amely a házinéni készülékéhez csatlakozik, megszakítva ezzel az adást. A televízióban pedig éppen az Ének az esőben legendás musicaljének az a jelenete látható, amelyben Gene Kelly egy utcai lámpába kapaszkodva táncol és énekel. Örök filmes klasszikus finomra hangolt megidézése ez. Természetesen ebben a csúcsjelenetben hangzik el a Hogyan tudnék élni nélküled?-ben a film címéül választott sláger is.
Egy kínos párhuzam is felismerhető a filmben. A Nicholas Sparks regényéből készült filmadaptáció, a Rachel McAdams-Ryan Gosling sztárpáros által világsikerre járatott időtlen szerelmes történet, a Szerelmünk lapjai pillanatai többször is visszaköszönnek. Talán kedvezőbb benyomást keltett volna, ha ez is csupán egy film a filmben-jelenettel épül be a Hogyan tudnék élni nélküled? történetébe.
S ha már Balaton, s magyar film: jó érzékkel illeszkedik a Demjén-filmbe egy olyan táncos jelenet is, amely a magyar filmgyártás egyik legendájának szellemét idézi. Bujtor István gyakran forgatott a Balatonnál, megszállottan szerette a magyar tengert. A Zsaruvér és Csigavér-filmek forgatásán maga instruálta a rendőrnőket alakító színésznőket a tó partján. Erről az egyik színész, Köllő Babett osztott meg korábban egy, addig még nem látott fotót. A rendőrök – igaz, hogy egy táncos jelenet formájában, de – ezeket a balatoni Csöpi-filmeket elevenítik fel egy jóleső pillanatra a Hogyan tudnék élni nélküled?-ben.
Örömteli hallani a stáblista alatt felcsendülő Jöjj vissza, vándor című dalt is. Jó érzés közben visszagondolni azokra a balatoni nyarakra, amelyeknek édes-bús emléke velünk marad, talán életünk végéig.
Ezt a zenés filmet a Demjén-slágerek, Rózsi legendás dalai viszik a vállukon. A Balaton belénk ivódott, mindannyiunknak jelent valamit. A táncos és énekes jelenetekben benne van minden, amit a korhű ábrázolás megkövetel: az öltözködéstől a balatoni lángoson át a fröccsöntött műanyag székekig. Ez pedig akkor is a magyar ember lelkében él, ha nem élte át a retró balatoni nyarat. Ezek az összetevők fogyaszthatóvá teszik a filmet.
Előzetes itt.
Demjén Ferenc a V'Moto-Rock zenekarban 1981-ben
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás
A Hogyan tudnék élni nélküled? az IKO gyártásában, és az olyan nagyszabású televíziós showműsorok, mint a Megasztár, a Sztárban sztár, valamint olyan filmsorozatok, mint a Pepe, Mintaapák, Holnap tali producereként ismert Kirády Attila közreműködésével megvalósuló zenés romantikus vígjáték rendezője, a számos nagysikerű komédiát (Poligamy, Coming Out, Seveled) készítő Orosz Dénes. Forgatókönyvírói Kormos Anett (Mintaapák, A mi kis falunk) és Goda Krisztina (Szabadság, szerelem, BÚÉK, Csak szex és más semmi), aki egyben a film kreatív producere is. A Hogyan tudnék élni nélküled? képi világért Babos Tamás (A nemzet aranyai, Együtt kezdtük, Kaméleon) operatőr felel, míg a film zenéjéről Demjén Ferenc csapata gondoskodik. A film látványtervezője Valcz Gábor (El a kezekkel a Papámtól!, Seveled, Swing), jelmeztervezője Kemenesi Tünde (A játszma, BÚÉK, Örök tél) A tánckoreográfiákat Túri Lajos Péter álmodta vászonra, aki korábban a Sztárban sztár, A nagy duett tévéműsorokban, illetve színházban a Sztárcsinálók, vagy a Puskás, a musical darabokon dolgozott. A Nemzeti Filmintézet támogatásával, az MBH Bank és az IKO Műsorgyártó Magyarország Kft. társfinanszírozásában, illetve a TV2-vel, mint médiapartnerrel együttműködésben készülő filmet 2024. december 12-én az InterCom mutatja be a hazai mozikban.
Fotók: IKO