dalszöveg, előadó kereső
Dalszöveg, előadó kereső
előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Tartalom
Buzás Bence: Ha menni szeretnél (ft. Tamáska Gabi)

Buzás Bence - Ha menni szeretnél (ft. Tamáska Gabi)

off off off off off
Album: nincs kép
Előadó: Buzás Bence
Album: Keressük!
Szövegírók: Buzás Bence
Tamáska Gabriella
Zeneszerzők: Toldi Miklós
Buzás Bence
Tamáska Gabriella
Kiadó: Keressük!
Stílus: Keressük!
Címkék: Keressük!
Megtekintve: Ma 1, összesen 3599 alkalommal
Tartalom
Dalszöveg

Ha menni szeretnél (ft. Tamáska Gabi)

Bence verse1.:
Úgy ásít itt a délután
Szinte egyből látszik:
Elkapnál mégse mersz még
Lehet, hogy én sem merlek még
Az idő nézd hogy játszik,
Lassan már elfeledtél

Gabi verse1:
Egy hétig folyton ittam,
Így lettem józanabb
Veled tényleg boldog voltam
De még keresem magam
Ne fogj ilyen erősen
Engedj el had menjek
Szeretnélek szeretni csak képtelen a szívem.

Refr::
De hogyha menni szeretnél
Miért nem mész még, miért nem mész?
És ha kevés mit adhatnék
Miért nem kérsz még, miért nem kérsz?
És ha jönni szeretnél
Miért nem írsz, hogy miért nem írsz?
És ha ölelni szeretnél, akkor kérlek:
Hogy maradj még!

Bence verse2.:
Szeretnél szeretni de
Nem vagy túl jó benne
Túlságosan önző lennék, ha akarlak mindenben
Nem értem miért van ez, hogy minden így lett egy egész
Hogy hol hibáztuk el ezt tudjuk sosem lesz már szép.

Gabi verse2.:
Két ember újra idegen
Ez engem miért hagy hidegen?
Mi lehet a baj velem?
Elvesztettem a fejem
Fognám a kezed, bár foghatnám
Szeretlek mégsem hívlak át
Mikor eljöttem aludtál
Bárcsak mondtam volna, hogy ne várj rám.

Refr::
De hogyha menni szeretnél
Miért nem mész még, miért nem mész?
És ha kevés mit adhatnék
Miért nem kérsz még, miért nem kérsz?
És ha jönni szeretnél
Miért nem írsz, hogy miért nem írsz?
És ha ölelni szeretnél, akkor kérlek:
Hogy maradj még!

előadó, zeneszöveg betűválasztó
Válassz előadót:
0-9
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Hírek
Hírek

Csendes barát: "a zene meséli a történet lelkületét”

Interjú Keresztes Gáborral, a film zeneszerzőjével

A Csendes barát című film az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezőjének, Enyedi Ildikónak legújabb alkotása. A Zeneszöveg.hu kérdéseire a Csendes barát zeneszerzője, Keresztes Gábor válaszolt az alkotás zeneisége kapcsán.





 

A Csendes barát rengeteg természeti képpel, tűpontos közelikkel és szuperközeli látószögekkel, végtelenül lassan pergő vizuális elemekkel dolgozik. A filmben a tér állandó, az idő azonban lomhán vánszorog, ugyanakkor az idősíkok váltakoznak, majd egymásba olvadnak. A fekete-fehér és a színes képi megoldások egymásutánja is jelzi ezeket a váltásokat.

 

A zene, a hangok és a csend meghatározó elemek, amelyek tagolják is az alkotást. 


Emellett pedig – mivel a filmben szinte túlcsordul a természet – gyakran semmi mást nem hallunk, csak a környezeti hangokat, némi instrumentális zenei aláfestéssel gazdagítva. Ritka az ének a zenei elemek között, s ennek is dramaturgiai szerepe van.

 

- Hogyan kezdett hozzá a munkához és hogyan építette fel a film zeneiségét?

- Először nyilván a tonalitást kerestem. Mi az a színvilág, hangzásvilág, ami jól működik a filmmel és a képekkel. Olyan atmoszférája van ennek a filmnek, amihez nyilvánvaló volt, hogy ki kell dobni az összes jól bevált ezközt, és egy teljesen egyedi hangzást kell létrehozni, ami csak ennek a filmnek a sajátja. Ez természetesen minden munkára igaz, amin dolgozom, de itt ez hatványozottan érvényes volt.

 

Az viszonylag gyorsan kiderült, hogy az egyértelműen akusztikus hangszerek hangjai nem azt emelik ki a filmből, amit kerestünk, a túl elektronikus hangok pedig a spektrum túlsó végén okozták ugyanezt. A kettő között volt az igazság: 


olyan mintha akusztikus hangokból, hangszerekből származnának, de nem tudnánk megmondani, hogy milyen hangszerek is ezek, és van egy réteg elektronika is rajta, de az is sokszor inkább akusztikus tulajdonságokkal rendelkezik, pedig mégsem az.

 

Miután ez kialakul, általában a film zeneiségének a felépítése egy elég hosszú folyamat, szorosan együtt dolgozva a rendezővel, hogy megfejtsük, hogy az adott történetet, hogyan, milyen ezközökkel meséljük el.




Keresztes Gábor, a Csendes barát egyik zeneszerzője
Fotó: Mozinet


 

- Részt vett a forgatáson? Járt a ginkgo biloba-fa közelében? Hogyan inspirálta ez önt az alkotói folyamat során?

- Nem vettem részt a forgatáson, engem jóval később talált meg Ildikó, már hónapok óta vágták a filmet, amikor én bele csöppentem a produkcióba. Szóval a ginkgo fával is sajnos csak a képernyőn találkoztam. Viszont a Városliget mellett laktam, úgyhogy elég sokat jártam ki a fák közé akkoriban, kicsit csendben lenni.

 

- Mi volt Enyedi Ildikó rendező kérése/instrukciója a film zeneiség illetően?

- Az egyik célkitűzés az volt, hogy azt az végtelen mély energiát teremtsem meg, ami ott lüktet minden növényben, miközben ők némán, mozdulatlanul, síri csendben szemlélnek minket és mindent, ami körül veszi őket. A másik irányból pedig van a három főszereplőnk, akik ezekkel a csendes lényekkel kerülnek egyre szorosabb viszonyba.





 

Nagyon sok jelenet van, ahol a klasszikus értelemben nincs nagy történetmesélés, hanem természeti képeket látunk, és a zene meséli a történet lelkületét. Sokáig kerestük, hogy mik a megfelelő tónusai ezeknek.






- Milyen arányban beszél a csend, a zene, a természet és az ember a Csendes barát című filmben?
- Szerintem nagyon szép harmóniában áll ez a négy egymással a filmben. Csend nélkül nem érvényes sem a hang, sem a zene. A csend teremti meg azok érvényességét. A csend érvényességét pedig a hang és a zene adja meg. Szerintem sikerült nagyon jó arányban megtalálni, hogy hogyan támogassák egymást ezek az elemek.

 

 

- Alkotóként a film mely jelenetiben érzi a leginkább hangsúlyosnak a csend, melyekben a hang és hol a zeneiség hatását?

- Amikor ebben a filmben a természetet halljuk, az számomra egyszerre maga a csend és a legfinomabb hang, kéz a kézben. 






Nagyon nehéz lenne kiemelni jelenetet ilyen szempontból, mert ebből a nagyon finom hang és csend párosból rengeteg van a filmben. De például, az egyik Grete jelenetben, amikor egy falevelet nézve elsüllyedünk a levél sejtszerkezetében, egyre beljebb zoomolva, egyre mélyebbre a sejtek közé, nagyon szeretem, ahogy az hangban le van követve, igazán finom az a csend, ami ugyanakkor hangokból áll.

 

Zeneileg a leghangsúlyosabb pillanat számomra, a peyote-jelenet, amikor Tony a peyote hatása alatt a szakadó esőben a fával összekapcsolódik.


- A történelem során született már lemez telis-tele a természet hangjaiból komponált dalokkal. A Csendes barát esetében is így nézne ki egy soundtrack-album?

- Itt nem a természet hangjaiból komponáltunk zenéket, de jól áll egymásnak ez a zene és a film hangja. Még nem esett szó a filmzene kiadásáról, de valószínűleg használnám ezt a gazdag hangi világot a zenék mellett. A film elkészülésének a vége felé Kelemen Kristóf is becsatlakozott a filmzenei munkálatokba és ő is megtámogatta a produkciót a saját zenei világával. Az ő érdeme is a végeredmény.

 

 

A Csendes barát című filmről bővebben

 

A Csendes barátban egy idős fa áll egy botanikus kert közepén. Magányos, ahogy a kert többi lakója is – sok ezer kilométerre az eredeti élőhelyétől, ahol megcsodálhatjuk, megfigyelhetjük őt. Ahogy mi őt úgy ő is megfigyelnek minket. Tanúja rövid, kusza, zajos és zaklatott életünknek. A film három történetet mesél el, ember és növény három tétova találkozását, amikor ez a kétfajta, radikálisan különböző érzékelés egy pillanatra igazán összekapcsolódik. Emberi hőseink, akárcsak a kert növényei, kívülállók, magányos lelkek. És épp úgy vágynak a kapcsolódásra, ahogy ők.

 

Előzetes itt.


A film a 82. Velencei Filmfesztiválon debütált és azóta számos díjat nyert. Az akotás 2026. január 29-én a Mozinet forgalmazásában érkezik a hazai mozikba.

 


A film főszereplői


Tony Leung Chiu-Wai (Szigorúan piszkos ügyek, Szerelemre hangolva), Luna Wedler – aki a 82. Velencei Filmfesztiválon alakításával elnyerte a legjobb feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat – és Enzo Brumm. A mellékszerepekben olyan nemzetközileg is ismert színészeket láthatunk, mint A feleségem története főszereplője, Léa Seydoux (Spectre – A Fantom visszatér, Nincs idő meghalni), Johannes Hegemann (Új lehetőségek-sorozat), Sylvester Groth (Becstelen brigantyk, Sötétség-sorozat), Rainer Bock (Haneke: Fehér szalag) és Martin Wuttke (Becstelen brigantyk).



 

A forgatókönyvet Enyedi Ildikó írta, az operatőr Pálos Gergely, a vágó Szalai Károly, a látványtervező Láng Imola, a jelmeztervező Peri De Braganca, a zeneszerző Keresztes Gábor és Kelemen Kristóf, a VFX Supervisor Klingl Béla, a casting director Ascher Irma. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült film a német Pandora Film, a francia Galatee Films és a magyar Inforg-M&M Film koprodukciójában készült, együttműködve a kínai Redience-szel. A vezető producerek Reinhard Brundig és Mécs Mónika.

 

 

 

Fotók: Csendes barát hivatalos/Mozinet/Szilágyi Lenke

Zenei kvíz ajánló - tedd próbára magad!

Tóth Árpád - Újév reggele c. megzenésített verse

Adományozás