Előadó: | 6363 |
---|---|
Album: | Matematika |
Megjelenés: | 2021 |
Hossz: | 3:06 |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Universal Music Hungary |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Balek Mc:
A fal mellett lépkedek tétován
szürkére festett a félhomály
az elmém azt súgja, hogy lépj tovább, de
innen nincs tovább.
A járdaszegély itt a láthatár,
bármerre mész én ott jártam ám
Hadd látom, mennyit ér a tartomány,
úgy érted, a látható fénytartomány?
Hadd látom, mennyit ér a tartomány
igen, a látható fénytartomány.
Éjből 1001 a váltószám,
a fotonok most állnak át hozzám.
Az univerzum a zártosztály
a fotonok most állnak át hozzám bitch!
6363:
Hagyjad má’, most sötét van, alhatok,
vagy még mondana bennem a fény valamit?
Teli éjszakák, üres nappalok, teli nappalik, üres éjszakaik.
Tetszik a lámpa így szétpiálva,
de még jobban tetszik a fény hiánya.
Megnézném a feketét szépiába…
Jobb ha nem nézel, nem látsz semmit, csak belenevetsz.
Fekete nadrág, fekete kabát, fekete Volga, fekete Benz.
Tartsd csukva a szemed, míg köddé válsz,
meg csináld a mindent a parancsára.
Sötét ország, sötét ég, sötét fák…
Az új sötét az narancssárga.
Én soha nem láttam Dániát,
de ha jól érzem, nem látszik a bűz.
Ha ti nem lennétek a sötétben,
hát kinek lett rakva a tűz?
Glsch:
Szembogarakban a csillagos ég
majd pillantásnyi sötét van
cukor és mák, korpa az ingen
temetjük azt, ami széttart.
Ez a semmibe vezető létra,
beérjük ezzel a léttel,
elégetjük ami még van
az elfújt gyufaszál véggel.
Rajzolj bajszot a bealudtakra,
vedd ki az égőt, kapcsolj lámpát.
Törd be a tükröt az indulattal.
Engedd, hogy megpróbálják.
Látni a csínyt, és kitapogatni a ráncokat,
mint a vakírást.
Szokd meg a hidegebb inverz fényt.
Szeresd az idegen tapintást.
Nash:
Nincs tisztább a sötétségnél
Amit csillagok fénye beszennyez
Lucifer piszkos táskájában
Csempészte ide az árut, a szemhez
Idelent, addig tapogattunk csak
Nem volt mit látni előre
De úgy rácsúsztunk csendben a cuccra
Hogy nem akarunk senkinek adni belőle
Így kezdtünk éjszaka félni
Remeg a kéz, ami gyújtja a lángot
Rettegünk az elvonástól
Ezt jelzik az ütemes kattogások
Jobb, ha rászoksz a tisztaságra
Oda fogsz úgy is visszamenni
Nem bánt a sötét, abból lettél
A végén megölel a tiszta semmi
Őrlemény leszel, puszta por csak
Összekoccanó égitestek
Az univerzum majd x-re hozza
Önmagával ezt a régi meccset
Nincsen ok már a fénybe nézni
Elragadna csak a vak világos
A sötét energia húzza tágra
A nagy világot, te aktiválod
Ha lehunyod a szemeid egy pillanatra
A hunyorgásból így megpihenve
Az mindenek előttre visszarakhat
És előre mindent megfizethet
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11