Előadó: | Droxun |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Droxun - Hip-Hop/Rap |
Címkék: | Keressük! |
Isten hozott a szürrealitásban
Jogtalan tettekkel, még valóra is válhat
Ha a világot nézzük, a keleti határban
Egy neves ember, rakétákkal várja
Lehet hogy az egész, egy vakriadó bábja
Ország szerte mindenki azt látja, hogy
A hatalom az embert magával rántja
És így törik meg, az empátiája
Messziről nézek, és messzire látok
Egy tág univerzum, mit szemem elé tárok
Benne van minden, még az is ami gátol
Míg járok és járok, távol a határom
S várom azt is, hogy múljon az átok
Egy olyan báb, amit magammal cibálok
És van még egy percem, míg lelkembe gázol
Egy fiktív tett, mely múlton át behálóz...
Az idő-sávon már látom hogy futnak, egy
Másodperc még akadályt is ugrat
A mozgó képek, már beszélni is tudnak
Mint az Elfolyó idő, a Semmibe juthat
Ha valami tetszik, azt jelzed egy ujjal
De az öt közül mindegyik eltérően utal
Az árnyékom elől, inkább elfussak,
Vagy üljek le mellé, hogy dőlőre jussak?
Az igazság az, hogy történhet bármi
Hisz a véletlen diktál, így nehéz lesz járni
Vagy a tűző napfényben könnyen megázni
És a tenger felszínét egy bottal felásni
A lehetetlent valójában ki lehet zárni,
Mert lassan már mindenre képes lesz bárki
Egy almalé jóslástól is el lehet várni
Hogy inkább a múltunkat lehessen látni
...Adj egy percet kérlek (x2)
...Adj egy percet kérlek (x2)
...Adj egy percet kérlek (x2)
hogy a teljes létem, egy viccként éljem (x2)
...Adj egy órát kérlek (x2)
...Adj egy napot kérlek (x2)
...Adj egy évet kérlek (x2)
hogy a teljes létem, egy viccként éljem
Egy Luke Benz féle szövegvilágban
Az Irodalom fog nyerni tíz-nullára
Hogy ennek mi lenne a tanulsága?
Az emberek a porból a csúcsra jutnának
- Csak ehhez kell egy kis tudás
- Ami gyors mint egy futás
- Hogy ne éljél sután
- Hogy ne halj meg bután
Mondjanak bármit, az első a pénz lesz
Ha megvan az ára, majd utána kérdezz
Ha nincs nálad pénzhegy, akkor leléphetsz
És fair play nélkül majd egyedül éhezz
Egy hír pedig eljut a falvakba..
A kormány még azért is zaklatna..
A szegényeket erősen aggasztja..
Hogy így majd mi kerül az asztalra..
Felkötném én is a belső énem
Mert egy gátló támasz, 'mivel együtt élek
Egy emlék miatt megromlik a lélek
És a Változás az, ..amitől félek
Hisz mondani könnyű, hogy nyugodjak meg
Mikor felér azzal, hogy fulladjak meg
De kérdés az is, hogy tudhatom-e
Hogy mikor teszem, a tollamat le
Sorsunkat írjuk, és bennünk a válasz
De van az a baj, mikor kell egy kis támasz
Mert ha a világ is előled fordít hátat
Elragad téged is egy belső bánat
Így azért is teszünk, hogy ne legyen semmi
És ha belegondolunk, könnyebb úgy kelni,
hogy nincs mitől félni, csak nyugodtnak lenni
Míg a valóság valóságát hagyjuk elveszni
...Adj egy percet kérlek (x2)
...Adj egy percet kérlek (x2)
...Adj egy percet kérlek (x2)
hogy a teljes létem,
egy viccként éljem (x2)
...Adj egy órát kérlek (x2)
...Adj egy napot kérlek (x2)
...Adj egy évet kérlek (x2)
hogy a teljes létem, egy viccként éljem
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11