Előadó: | Heincz Gábor Biga |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Heincz Gábor |
Szabó Zoltán (Szabó Zé) Heincz Gábor |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Pop |
Címkék: | Keressük! |
Rég volt már, hogy az éjjel beszippantott
Egy rozzant bár ma nem az én pályám, haver
Csak a James Bond style, ahogy Roger Moore tanított
A hangja fentről így szólt: hey, hey, hey, hey
Kiskomám, az a madame csak önre bámul
Finom lány, amolyan takaros fehérnép
Persze, te voltál, már az illatod elárult
Még egyszer nem nyúlok mellé
Egy percet várj, várj, várj, várj, várj, várj
Te lány, ne nézz így rám, ez a mániád
Miattad non-stop áll a bál
Még mindig fáj, fáj, fáj, fáj, fáj, fáj
Úgy fáj, hogy elmentél, hogy itt hagytál
Nincs visszatánc, ezt elszúrtam, madame
Hogy is mondják, je n'ai pas d'argent, madame
Egy pillantás, és a csapos rám is számol
Mozdulj már, jöhet az újratervezés, na jó
Csak egy koccintás, aztán jobb lesz tőled távol
Többé már be nem dőlök én
Csak egy percet várj, várj, várj, várj, várj, várj
Te lány, ne nézz így rám, ez a mániád
Miattad non-stop áll a bál
Még mindig fáj, fáj, fáj, fáj, fáj, fáj
Úgy fáj, hogy elmentél, hogy itt hagytál
Nincs visszatánc, ezt elszúrtam, madame
Pardon, je n'ai pas d'argent, madame
Én találtam már mást
Aki több mint útitárs
Már nem kell csalódás
Kösz, már nem kell csalódás
Egy percet várj, várj, várj, várj, várj, várj
Te lány, ne nézz így rám, ez a mániád
Miattad non-stop áll a bál
Még mindig fáj, fáj, fáj, fáj, fáj, fáj
Úgy fáj, de nem lesz újabb felvonás
Inkább egy cápatámadás
Ne érj hozzám, jáj, jáj, jáj, jáj, jáj, jáj
Te lány, ne szédíts már, ez a mániád
Miattad non-stop áll a bál
Non-stop áll a bál, fáj, fáj, fáj, fáj, fáj, fáj
Úgy fáj, hogy elmentél, hogy itt hagytál
Nincs visszatánc, ezt elszúrtam, madame
Pardon, je n'ai pas d'argent, madame
Hogy mondjam, no zseton, madame
Ich habe két dollár, madame
Ezt elszúrtam, madame
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM