Előadó: | Horváth Tamás |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Horváth Tamás |
Horváth Tamás |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
1.
Gyere még, gyere még, gyere még közelebb!
Engedd, hogy megfogjam a kezedet.
Tudom én, hogy önfejű vagy,
ismerlek jól, úgyhogy ne tagadd! (Ne tagadd)
Nem voltál egyszerű lépés.
Vagyok elég jó neked? Ez a kérdés.
Hogyne lennék már jó?
A szívem akkora, hogy nincs rá szó.
Ráadásul még szép is vagyok,
ha pontoznának kapnék tízből hatot.
Szeretek szeretni, őszintén ölelni,
a hazug szavakat messziről kerülni.
Igen, az egyenest jobban szeretem.
Önámítás? Nem az én kenyerem.
Hitemen gátat nem szabok,
ha tetszik, ha nem, én ez vagyok.
Refrén:
Lá-lá-látom, ahogy nézel engem.
Tudom mire gondolsz,
és te is ismersz engem.
Nem kell szó hozzá,
mindent elmond a szemed.
Tiszta szívvel gondolok rád.
Neked mindig ott leszek.
2.
Azt hittem régen, hogy nekem az a jó, ha megkaphat más.
Minden héten, minden nap, mással kelni kihívás.
Már nem tudtam azt sem, kivel vagyok éppen, önámítás.
Hazudtam magamnak, hazudtam nekik is.
Lételemem lett a csábítás.
Untam már, kerestem valakit.
Egyik lánytól sem kaptam meg azt a valamit.
Amit magamban kellett volna keresnem,
nem kellett volna ennyit elesnem.
Megtanultam hinni magamban,
saját magamnak többször felírtam:
önbizalom, hit, őszinteség, szeretet,
na ezekből mostanában láttam keveset.
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM