Előadó: | Essemm |
---|---|
Album: | Piszkos 12 |
Megjelenés: | 2015 |
Hossz: | 3:51 |
Szövegírók: |
Boros Tamás |
Boros Tamás |
|
Kiadó: | Garage Productions |
Stílus: | Rap |
Címkék: | Keressük! |
1. Verze:
Pénz, hírnév, hatalom
Aztán felébredek és rájövök, hogy semmi sem úgy megy ahogy akarom
Tizenöt éve ezt vakerom
Tizenöt éve nem lett több a haverom
Tízezer emberből jövök elő spanom
Tízezer trekkem van már jó helyen fanom
Tartoztam évekig, jó, hogy nem lőttetek agyon
Látod báttya, mondtam, hogy egyszer eljön a napom
Aztán mégse... Lófasz amit kapok, nesze, adok
Az elsőn a neszek nagyok, én már messze vagyok
A Tengeren túlon a nyugati, a keleti
De itt aki utál a faszomat beveheti
9, dupla 3, 0, itt a „betonszoldzsa”
Sajnállak, de nem kellett zseton sohasem flowra
Elmondom mikor szabad csak tenni a lóra
Mikor a kóla a szárnyakat nem repíti alóla
Rest in Peace Elvis, te voltál a király
Lesz itt víz ha égetek, de addig ez kijár
Teledurrantom az összes bátyádat ki szikár
Nevetek mikor mindenki azt hiszi fáj
A világom egy füstölgő puskacső
A tempóm mint egy öngyilkos buszsofőr
A gyerekek a telepen azt vágják
hogy még véletlen sem tévesztek pályát.
Refrén:
Ha akarod, lehetek az aki sohasem voltam
Ha akarod, lehetek az kiért előre szóltam
Ha akarod, a főnököd kinyalhatja a seggem
Csak, hogy érezze, valami nincsen rendben
Majd az exek a síromnál a slágeremre sírnak
Ha akarod, lehetek az akit ezek mind bírnak
De inkább leszek az, aki kiteszi a faszát
Csak a GRG és csak a család.
2. Verze:
Fény - bírd még - akarom!
Aztán rájövök, hogy fent vagyok, de én még aludni akarok
Tizenöt éve ezt vakerom
Tizenöt éve nem lett több a haverom
1/12, Essemm bőrszerkóba
Vacsira a szádba ma csak bőr lesz Nóra
A sínek mögött tudják, hogy ez jól lett szórva
Egy originál hiéna, ma csőd lesz róka
Ma csönd se móka, jövök - lövök és tipli
Pénzed vagy életed, most én vagyok a Fifty
"In Da Club", nézd meg mit lever a hippi
A piszkosabbat hozta el most neked ez a kripli
Megy a bugi fent - lent, ilyen ez a szakma
Úgy döntöttem mindenkit hazabaszok ma „Fuck Ya”
A fáklyám ég, a lovak már a port rúgják
MB-BM, 100.000 BPM-re szúrják
Ne tévedj el spanom! Ez az évezred halott
Csak az élvezet marad, hamar végzek és dzsalok
Ütemre nevetek rajtatok rajok
Kitűzöm a célotok és rajt adok vakok
Egy hetes tesák és egy hetes spanok
Tíz év a semmibe, egyslágeres szarok
A GRG barokk, a legmagasabb csúcson
Ha akarod, szólj, hogy neked is jusson!
Hook:
A nevem Kapuvár - nem csilli-villi házak
Csak hétvégén a ketrecek húznak be, hogy kicsit rázzak
Nincsen kezdő MC, olyan van, hogy balek
Szarok én mindenkire, nálam csak te, meg én, meg a rap
Rossz helyen jár az, aki tőlem vár egy szép szót
Itt adagok vannak, vevők, meg aki szét szórt
Én azt mondom, mindenki azt fújja mit látott
De ti lófaszt nem vágtok, mert ti lófaszt nem láttok.
Refrén:
Ha akarod, lehetek az aki sohasem voltam
Ha akarod, lehetek az kiért előre szóltam
Ha akarod, a főnököd kinyalhatja a seggem
Csak, hogy érezze, valami nincsen rendben
Majd az exek a síromnál a slágeremre sírnak
Ha akarod, lehetek az akit ezek mind bírnak
De inkább leszek az, aki kiteszi a faszát
Csak a GRG és csak a család.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11