


| Előadó: | Egri csillagok (musical) |
|---|---|
| Album: | Keressük! |
| Szövegírók: |
Béres Attila |
|
Várkonyi Mátyás |
|
| Kiadó: | Keressük! |
| Stílus: | Musical |
| Címkék: | Keressük! |

Átérezve a súlyát a veszélynek,
ami az országra törhet
és hogy sok bánatot, pusztulást,
haragot, anarchiát megelőzzek
és mert e kisded királyfi sírása,
a védtelen királyné bánata
megindították szívem,
a segítség terheit magamra vállalom,
együttérzéssel, nagy gondossággal, híven.
A gyász súlyos könnyeit oszlató
gyógyírral Sztambulból én magam jöttem,
Isteni kegyelem személyes hitelem
e zavaros kusza időkben.
Biztonság pecsétje, seregem ereje
az éhes farkasok ellen.
A barbár hódító nyugatnak Budára
betörni kedve ne keljen.
Nem kérünk belőle, magunk is elbírjuk,
megbírjuk magunk is, köszönettel, Felség.
Hívott az Ördög, hitszegő hadúr,
ha volna Isten, e kígyót tűzre vetnék.
Zsírja sisteregjen, hideg sziszegéssel,
ocsmány teremtőjének adja ki a lelkét.
Hazugság, gyalázat, tőrvetés, kelepce,
nem más ez, kertelés, mézesmázos csapda!
Hogy a Mindenható ezt a gyalázatost
egy nagy mennykővel menten itt agyon nem csapja!
Kérlek úrnőm!
Törökkel ne alkudj, ne higgy a szavának,
mézes mosolyának, sárga aranyának.
Halálos mérget hoz, hímzett tarsolyában,
sosem lesz barátod, csak a halálában.
Ne higgy a töröknek, ha átkoz, ha dicsér,
ne köss egyezséget vele semmi kincsér.
Veszendőbe menő életünk az ára,
s ítéljük jövőnket végső pusztulásra.
Királyi rangom nem számít már,
de jó anyaként a gyermekemért
legjobban féltem…
Rabság vagy halál,
hálámat várja mindezért…
Ha ellenállok, mindenkit megölnek,
ártatlan halál ma nem segít,
időt kell nyernem…
Élni kell,
ne lásd a királynő könnyeit.
A kis királyka
személye senki
szemét ne bántsa:
édesanyjával
vonuljon békés
vidéki házba.
Távol a politikától s a világ zajától.
Őrizet mellet,
hű katonáim
sora vigyázza
ameddig felnő,
hisz fontos nekünk
a biztonsága,
és ő még nem tud gondoskodni önmagáról.
A többi a férfiak dolga…
Jó Török Bálint, méltányolom én a vitézséget.
Nincs alkalmasabb személy arra itt tenálad,
hogy szét ne hulljon minden.
Helyettem uralkodj!
Kegyesen megteszlek ezennel,
ezennel megteszlek budai pasának.
Hogy én? Budai pasa?
Az. Budai pasa. Ennél nagyobb rangra
ezen a világon már nem emelkedhetsz.
Köszönettel, felség,
az lehetetlenség!
Amit én ígérek, meg is tartom.
Nincs itt lehetetlen: Szolgámmá fogadlak.
Ez kitüntetésed.
Az én szolgám leszel,
igen magas rangban.
Mégis lehetetlen!
Ki hallott még ilyet!
Magyar pasa? Uram!
Olyan állat nincsen!
Ki mondta, hogy magyar?
Török pasa leszel.
A fényességes Szultán budai pasája!
Hogyan ülhet angyal az Ördög szarvára?
Hogy lennék török pasa a magyar Budában?
Bolond vagy Te, Török Bálint,
nincs már Magyarország!
A mindenható Allah régen
eldöntötte sorsát!
Isten akarata beteljesedett.
sorsod a kezében,
hát jól gondold meg!
Igazhitű birodalmunk
virágzó jövője
nem múlhat egy porszemen,
így nem jutunk előre!
Isten akarata beteljesedett,
fogd hát végre föl, Te itt már
nem mondhatsz nemet!
Hogyha minden magyar,
ha az egész ország
török lesz is, én nem!
Hogyha minden fűszál,
hogyha minden sírhant
török lesz is, én nem!
Hogyha minden madár,
minden felhő török
én akkor sem, mégsem!
Ha az egész világ
török lesz örökre,
én nem! Én nem! Én nem!



Harcsa Veronika Flow By című albuma, amely egyszerre zenei és vizuális kísérlet, Vancsó Zoltán fotós slideshow-jával december 1-jén debütál a Müpa Fesztivál Színházában.
Az új zenei projekt a közönség és az előadó közötti határokat kívánja feloldani
A dalok karaktereihez olyan képi narratívák születtek, amelyek rejtett szálakon kísérik és egészítik ki a hallottakat. Az InterAction című esten az énekes Nora Thiele német ütőhangszeressel és a Soharóza kórussal lép színpadra.
Az előadóhoz kapcsolódó dalszövegek itt.
Harcsa Veronika tudatosan fordult az interaktív, közösségi élményt teremtő zene felé
Régóta vezet workshopokat, 2024-ben pedig a Pécsi Tudományegyetem zeneterápia szakán szerzett diplomát. Új albuma, a Flow By ennek a szemléletnek a folytatása.
A szerzemények úgy születtek, hogy az élő előadás során a közönség aktív részese lehessen a zene formálásának: a taps, a hangadás, a ritmikus gesztusok mind a közös flow-élmény részévé válnak.
- A dalokat úgy írtam, hogy belekomponáltam a közönség jelenlétét. Élőben erre épül minden, az viszont további ötletelést igényelt, hogy lemezként hogyan fog működni mindez.
A koncepcióba belevettem a Soharóza kórust, amely híres kísérletező kedvéről. A lemezen ők teremtik meg a közösségi hangzást
és a Müpa-beli koncerten is jelen lesznek, hogy a közönség közé vegyülve erősítsék a hangadást - fogalmazott Harcsa Veronika.
Fotó: Harcsa Veronika Facebook oldala
A lemezen és a koncerten közreműködő Nora Thiele német ütőhangszeres zeneszerzővel és hangszerépítővel az énekes berlini évei alatt ismerkedett meg. Thiele világzenei ihletésű hangszereivel, frame drum- és ritmuskísérleteivel különleges textúrát ad a hangzásnak.
Vancsó Zoltán 2005-ben fedezte fel, majd az elmúlt években művészi szintre emelte a zenével kísért fotó slideshow műfaját. Több száz rövid és csaknem egy tucat egész estés fotófilmet hozott létre, számos alkotása moziban is látható volt.
- Látom a zenét és hallom a képet, érzem e két világ összefonódásának lehetőségét. Ez a műfaj lehetőséget kínál több tucat fotó összefűzésére, ahol a szerkesztés önálló és rendkívül kreatív folyamattá válik.
A képek közötti áttűnések dramaturgiai és esztétikai szerepe, valamint a zenei kíséret hozzájárul ahhoz, hogy a vizuális élmény komplexebbé és átélhetőbbé váljon.
A lemez hangulatához 2017-ig nyúltam vissza az archívumomban, hogy korábban nem publikált képekkel dolgozhassak. Nem konkrét történeteket mesélnek el, hanem a zene tudatalattijába vezetik el a nyitott nézőt - részletezte az alkotó.
A rendhagyó koncepcióból születő lemez egyedi online megjelenést kívánt
- Ma már nagyon kevesen hallgatnak meg elejétől a végéig egy lemezt, de bízom benne, hogy ez az album a vizuális élmény miatt kivétel lesz. Éppen olyan hosszú, mint egy sorozat epizódja - tette hozzá Harcsa Veronika.
Kiemelt kép: Harcsa Veronika Facebook oldala