Előadó: | El Bago |
---|---|
Album: | Kutya Élet Kutya Világ |
Megjelenés: | 2015 |
Hossz: | 0:00 |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Real Trill Music |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
El Bagitónak hosszú út volt, hogy meg ne vesszen –
Vesszen Trianon az egész életemet erre tettem
Az álarc rajtam
Meg ne tévesszen hogy jópofa vagyok, bratyizok veletek de agyalok eleget
Hova tévelyedtek el az angyalok nem látom őket hát hol lehetnek
Álruhában sok démon andalog minden sarkon minden utcán
Sanyargó öregek kanyargó útján fanyalgó gyerekek a bodega pultján
Minden pribék fanyalog a múltján
Katapultáltam, magam szapulnám ha nem tettem volna meg az ibolyát rég
Alulról szagolnám
Rabszolgaként kontárkodtam éveket erre pazaroltam el
Családi minta otthon ugyanaz haver
Pénzzel kompenzál a szülő nemtörődömök közt nőni fel
Tiporni el ki kikandikál az odujából, mire vagy kíváncsi igazából
Kapcsold be a tévét mindent megtudni a hiradásból
Kiszoptatják a tátott száddal az összes nedüt hivatásból
Ne engedd az agyadba ??? , játszd el tessék itt egy szerep
Van rá egy egész emberöltő, hemperegjé’ te lent vergődő
Ebbe a szennybe a rendbe a trendbe nem érte megbántás de ???
A sikátor szól, engem le nem győzöl te szenátor, téged szemen pörköl
Az ördög emelt föl téged a földröl s azóta melletted sertepertél
Eladtad a lekedet vele lekezeltél de vigasztalan maradsz, mind hasztalan te mit bezsebeltél
Kielégítetlen hatalomvágy én nyaralok a dunán ott elég egy ágy
Kefélgetem a kurva anyád túladagolt vagyok full lazaság túladagolt vagyok full lazaság
Refrén:
Az Istentől kaptam én a keresztemet, cipelem a hátamon egy életen át
Sikeremet hajtom, húzom a szekeremet, ha tetszik az utam hát éld velem át
Hányszor rábasztam nem tudom megszámolni én a két kezemen
Ballépésekből szemezgetek
Ez mi utakat tanulhatok nap mint nap új esélyt kapok
Hogy összerendezzem az életemet
Fogadom a tapsot átélem a mát, letelepedtem ezen a terepen
Megdorgált már párszor az élet de a vérem hajt már nincs akadály
Úgy nézek ki ahogy látsz nem játszok szerepet
Ha nőne a tét te földobnál látom a szemeden
Hívó szó az ‘otthon’ - vár ez a közeg ahol elismernek
Ahol azt mondják hogy jól nyomod öreg
Mind azt érzi mint én, hogy az asztalt előle kivitték
Mielőtt étel került volna rá aszongyák ha nem tetszik sikíts még
Ha nem tetszik a rendszer sipirc, kisírt szemmel a nép ott ég
Te vagy az áldozat mit hittél?
Egy elégedetlen tömeg áll velem a periférián ne teketóriázz
Veletek tekézik a zsarnok, a TEK-et küldi rád
Nyalóba? Megyek lángsírba én El Bagitó mint egy walesi bárd
A cselszövőknek azt üzenném hogy összehozzuk a fesztivált
Hol összerezzensz, hol összerezzensz
Hol összeteszed a kezedet mivel loptál
Az összegeket visszateszed ahonnan jött
Az ötödikről téged ledobhatnánk kiszúrjuk a szemedet de belénk nem kötsz
Számon tartasz félted a valagad, mindent mi ősi démonizálsz
Tudod mit érzek? Szorul a hurok. Minket buzi már nem asszimililász
Húzz a faszba mi a faszt dirigálsz, összetörsz mint a ???
Nem vagyunk nektek szimpatikus, mert nem vagyunk veletek szimpatizáns
Elkerül minket a színpompa, a mikrofonunk is kontakthibás
De eleget ad nekem, eget rengetek megbontom a ti menetrendetek
Megijesztelek, mint a busójárás
Refrén:
Az Istentől kaptam én a keresztemet, cipelem a hátamon egy életen át
Sikeremet hajtom, húzom a szekeremet, ha tetszik az utam hát éld velem át
Hányszor rábasztam nem tudom megszámolni én a két kezemen
Ballépésekből szemezgetek
Ez mi utakat tanulhatok nap mint nap új esélyt kapok
Hogy összerendezzem az életemet
Az Istentől kaptam én a keresztemet, cipelem a hátamon egy életen át
Sikeremet hajtom, húzom a szekeremet, ha tetszik az utam hát éld velem át
Hányszor rábasztam nem tudom megszámolni én a két kezemen
Ballépésekből szemezgetek
Ez mi utakat tanulhatok nap mint nap új esélyt kapok
Hogy összerendezzem az életemet
Hogy összerendezzem én
Hogy összerendezzem én
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11