Előadó: | Children of Distance |
---|---|
Album: | 5. Fejezet |
Megjelenés: | 2016 |
Hossz: | 3:39 |
Szövegírók: |
Nagy Márk Richárd |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | WMMD |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Bár tudnám merre jársz
Ne várj, ne szólj, ha mennem kell
Egyszer még látsz talán
Ha rossz, csak engedj el
Rossz voltam jól tudom, hogy fáj nagyon
Úgy törtem szét, akár egy hurrikán
Más világ vár rám, már más világ vár ránk
Álmatlan éjszakákon át
az üres tereken
Félrészeg séta,
elmosott pecsét a kezemen
Azt hittem már az élet
nem tartogat semmi jót
De végszóra megjöttél
és megmutattad nem ennyi volt
Csak egyszer láttalak,
de azóta sem tudlak
Törölni a fejemből
és úgy érzem Te is tudtad
Nélküled nem vagyok
csak három pont a lapról
Mint egy farönköt a hullámok
épp úgy toltál el magadtól
Megpróbálok a hiányodba
végül beletörődni
De a heg ami marad utánam
benned majd a nevemet őrzi
Hiszek benne nélkülem
Neked majd még könnyebb lehet
Beismerni fáj, hogy
a Te szíved egy szörnyet szeret
Mesélhetnék Neked az évekről,
mik kárba mentek
De csak bolyongok mint
a sötétben az árva lelkek
Bármit mondok késő,
nem késztet már maradásra
Az ágyunk üres,
csak a hűlt helyed mi hazavárna
Én rontottam el
Minek a szó, hogyha nem figyel
Még maradnék, nem ez a jó irány
De mennem kell tovább…
Bár tudnám merre jársz
Ne várj, ne szólj, ha mennem kell
Egyszer még látsz talán
Ha rossz, csak engedj el
Rossz voltam jól tudom, hogy fáj nagyon
Úgy törtem szét, akár egy hurrikán
Más világ vár rám, már más világ vár ránk
Most egy üres papír felett ülök,
egy toll a kezemben
Látom, hogy leromboltam mindent,
mondd a szemembe, hogy félsz
Ha bántottalak Téged,
hidd el bánom
Rossz helyre születtem,
ez itt nem az én világom
Ezért mennem kell tovább
még a szél viszi a hangom
Hogy tönkretegyek mindent,
nem szabadna hagynom
De eljön majd a nap,
felszáradnak a könnyek
A gondok pedig eltűnnek,
ha rám szórják a földet
Az életem zátonyra futott
vihar tépte csónak
Ami számomra jutott
átadtam az utolsó csóknak
Ha a roncsok közül összetörve
egyszer partra szállok
Hosszú idő telik majd el
addig amíg talpra állok
Két kézzel kapaszkodom abba
mennyi szépet hagynék itt
Amit nem sodorhat el vihar,
akárhogy is tajtékzik
Ezt még ki kell adnom magamból,
lehet Te nem szenvedsz
Bennem a bűntudat még tombol,
megbántam már, mert ezt:
Én rontottam el
Minek a szó, hogyha nem figyel
Még maradnék, nem ez a jó irány
De mennem kell tovább…
Bár tudnám merre jársz
Ne várj, ne szólj, ha mennem kell
Egyszer még látsz talán
Ha rossz, csak engedj el
Rossz voltam jól tudom, hogy fáj nagyon
Úgy törtem szét, akár egy hurrikán
Más világ vár rám, már más világ vár ránk
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11