Előadó: | Punnany Massif |
---|---|
Album: | FEL #2 |
Megjelenés: | 2016 |
Hossz: | 5:52 |
Szövegírók: |
Felcser Máté (Rendben Man) Farkas Roland (Wolfie) |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | AM:PM Music |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Az ember jelleme fiatalon megmutatkozik
nem szeretném, ha nem tudnál tükörbe nézni
Rendben Man
Láttam emberek élik meg betegen meg szépen a boldogat
Nézegettem az ugrándozó szerepek az énből maradt fakó foltokat
Hisz letépett büszkeségünk kín kabátjának foltjain
Megfázik az önbecsülésünk és oly hideg van odakint.
Megváltoz- állj ahogy a fétis ahogy a nyár a tél is
Az életünk egy körforgás porrá leszünk nő ki a porból más
Aki nincs velünk régóta már egy napon úgyis hazatalál
De nehezékes hova nem jut el onnan jöjj hol a fény s nem a bú kel
Wolfie
Felgyorsult a metronóm, hello viszlát gyerekkorom
Néma félelmek rég torkomon miket belepett a kor de még hordozom (így jó)
Ki az alma? Ki a kígyó? Döntéseink tolla az író
felnőttek játéka én a bíró, senki földjén sorsfordító
ha a tetteim megfoghatnám, elrejteném és zsebre dugnám
googlizott emléktár, tag-elt képek emlékeztetnek hogy még élek
kikopik a perc, hűl ki a karakter, jó hogy nem az élet az idő halad el
apáink szelleme szálljon át, ha már nem csókol szájon át
Refrén
Rajta hát, a szándék fontos barát
Verítékből tavasz, mozaik képkockák,
A fényt hozzák gyerünk, hát elsuhan a gyerekkor,
jó anyám nem hozza haza már édes emlékek, amit kaptam, amit kaptam
Rendben Man
Ha a szolgalélek önérzetre kattan
Sem köpök oda honnan enni kaptam
Problémám egy zsebbe ma már nem fér be
Mert a vége ha nem állok elébe
Csavarni az igazságot hova vezet
Minek okolni azt ami odaveszett
Ha más a szándék mint a tett,
Nem kell a színház álarcban balett
Legyek én az én ez egyszer
Így múljon el ezer szemeszter
Fájdalmam vigye el a mosoly tenger
Nehogy velem ébredjen majd reggel
Felnőve védtelen úgyis meglátom
ahogyan téged úgy magamat bántom
Éljen a jó bennem közös reménnyel
én ő érte de ő vaja' értem
Wolfie
Ahogy jöttünk úgy megyünk majd csendben el
Sok kérdés marad csak a fal felel
Békjók húznak tévhitek szárnyán
Bátor harcos megélni az álmát
Mond te hiszel igaz szerelemben,
Vagy félted a jövőt a jelenedben
Ha igaz hogy a sorsom a tenyeremben
A háborút ellenem te nyered, nem?
Van hogy fáj a szó kimondani kín,
Más vagy odabent mint odakint
Hogy másnap hova mész nincs csoda itt,
A lehetőségnek adod az okait (így jó)
Rajtad meg rajtam áll,
Hogy meghal-e a remény vagy velünk hál (így jó)
Rajtad és rajtam áll,
Csak mond ki mindig amit mondanál
Legyél-legyél részlet gazdag,
a szándék a fontos barátom,
ki tartasz ide ám!
Refrén
Rajta hát, a szándék fontos barát
Verítékből tavasz, mozaik képkockák,
a fényt hozzák gyerünk, hát elsuhan a gyerekkor,
jó anyám nem hozza haza már édes emlékek, amit kaptam
Olykor nekem is betalál,
Hogyan is lesz itt ezután,
Egyenes hát, mondd ha ne tovább!
Ne tartsd magadban mit számít ha derogál.
Egy igaz perc miért ne lépj még
Bátraknak jár ki az erénykép
Behúz az igaz halmaz,
Ha az igazság velünk akkor te is velünk tartasz
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11