Előadó: | Dinnyés József |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Ady Endre |
Dinnyés József |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Borzolt, fehér Isten-szakállal,
Tépetten, fázva fújt, szaladt
Az én Uram, a rég feledett,
Nyirkos, vak, őszi hajnalon,
Valahol Sion-hegy alatt.
Egy nagy harang volt a kabátja,
Piros betükkel foltozott,
Bús és kopott volt az öreg Úr,
Paskolta, verte a ködöt,
Rórátéra harangozott.
Lámpás volt reszkető kezemben
És rongyolt lelkemben a Hit
S eszemben a régi ifjuság:
Éreztem az Isten-szagot
S kerestem akkor valakit.
Megvárt ott, a Sion-hegy alján
S lángoltak, égtek a kövek.
Harangozott és simogatott,
Bekönnyezte az arcomat,
Jó volt, kegyes volt az öreg.
Ráncos, vén kezét megcsókoltam
S jajgatva törtem az eszem:
„Hogy hívnak téged, szép, öreg Úr,
Kihez mondottam sok imát?
Jaj, jaj, jaj, nem emlékezem.”
„Halottan visszajöttem hozzád
Én, az életben kárhozott.
Csak tudnék egy gyermeki imát.”
Ő nézett reám szomorún
S harangozott, harangozott.
„Csak nagyszerű nevedet tudnám.”
Ő várt, várt s aztán fölszaladt.
Minden lépése zsoltár-ütem:
Halotti zsoltár. S én ülök
Sírván a Sion-hegy alatt.
Több mint 5 éves várakozás után megjelent a power popos, csilingelő gitárzenét játszó pécsi gézakékazég negyedik albuma Fagy dér köd címmel.
A zenekar szerzőpárosa, Dömötör Géza és Pál András a covid miatti lezárások okozta megváltozott világban dalok írásába invesztálta a szabad energiáját. A Fagy dér köd számai 2020-tól kezdtek kibontakozni, majd egy 2022-es demo session és egy hosszúra nyúlt próbafolyamat után 2024 tavaszán vették fel azokat.
A zenekar a jelenlegi felállásában már a második lemezét rögzítette, a magánéleti útvesztőkkel, borús tónusokkal súlyosan áztatott Elviselhetetlen körülményeket követve, zeneileg a kikövezett úton haladva, ám a szövegek terén másféle hangulatokban megmártózva.
"Az előző lemez után elhatároztam, hogy megpróbálok kevesebbet búsongani a dalszövegekben, ami pedig a zenét illeti, szerettem volna egy kicsit az egyszerűbb néhányakkordos powerpop felé fordulni."
– mondta el a Dömötör Géza énekes-gitáros.
Nos, ami a zeneszerzést illeti, a fent vázolt ideáltipikus séma a legtöbb esetben nem jött össze, hiszen ahogy az lenni szokott, a terveket a szerzőpáros alkotási folyamata szippantotta be.
Ahogy Pál András gitáros fogalmazott, “az egyik legizgalmasabb ebben a dalszerzős játékban maga a folyamat megélése, amikor jön egy kezdő gondolat, egy kiinduló téma, amit elkezdünk gyúrni, közben a másiknak már egészen más jut eszébe róla, és a közös munka során az egész önálló életre kel, elvész az ihlető hangulat, érkezik a helyére egy közös új élmény, a dal pedig elnyer egy egészen új formát.”
Herkó Gábor dobos és Weiling Márton basszusgitáros már rutinosan, félszavakból is levéve hozta azt az alapot, amit a zenekar alapítói mindig is szerettek volna a dalaik alatt érezni.
Más dimenziókba kerültek mindannyian a lezárások és covid okozta traumák miatt. Egyénenként is és zenekarként is.
"Nálam ez az időszak nem feltétlenül a tragikussága miatt maradt meg, hanem egy teljesen disztópikusan furcsa kiüresedett érzést hozott, ami egyben felemelően eltérő perspektívát is teremtett. Egyfajta furcsa boldogságot." A szövegekbe ezáltal télies, légüres hangulat került a fentiek miatt, ám az Elviselhetetlen körülmények önsorsrontó melankóliája már nem érhető tetten az új dalcikluson.
Fotók: Gézakékazég