Előadó: | Varga Viktor |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Joós István Jánosi Szabó Zoltán |
Szabó Zoltán (Szabó Zé) |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Jazz pop |
Címkék: | Keressük! |
Csak egy-két lámpa ég
Hideg fénytelen éj
A városi szempilla már mély álmot szór
A magányom árnyékán lépkedve, átfázva végiggondolom
Kell-e még szeretni, ha a vágy másnak szól?
A múlt idő már nem visz tovább
Most nincs erőm lépni már
S azon a délután csak egy üzenet várt
Mint olaj a tűzre, úgy ömlött rám
Refr:
Majd holnapra kiderül kibírom egyedül
Monoton napokon senki se vár
Még nem tudom ki mutat magamból kiutat
Van-e még vajon jó irány?
Így ahogy vége van, bennem is béke van
Magamba hátrálok vissza már
A szívem még néha fáj...
Ördög Nóri:
Szia! Már nincs erőm folytatni a múltat
Neked mindig a zene volt az első
Én meg nem akartam második lenni
Még nem tudom, hogy a te szobád vagy az enyém lesz üresebb?
Nagyon vigyázz magadra!
Bocsi, de nincs több pénz a kártyámon...
Ne problémázz, hiszen ez mással is történt így
Holnap is tudom, élni muszáj
Nyújtja a számlát az élet túl drágán
Én fizetném ha tudnám miért
Hogy ellened mit követtem el én?
A múlt idő már nem visz tovább
Most nincs erőm lépni már
S azon a délután csak egy üzenet várt
Mint olaj a tűzre, úgy ömlött rám...
Refr: 2X
Majd holnapra kiderül kibírom egyedül
Monoton napokon senki se vár
Még nem tudom ki mutat magamból kiutat
Van-e még vajon jó irány?
Így ahogy vége van, bennem is béke van
Magamba hátrálok vissza már
A szívem még néha fáj...
Akár egy idegen átnéz a szívemen
Hiába akarom nincs tovább
Vártam rád oly sokat
Öleltem másokat, követtem álmokat már
Egy ráadás kijárna, de sejtem hogy hiába
Igazat hazudni tudom kár
A szívem még néha fáj...
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM