


| Előadó: | Nevenincs |
|---|---|
| Album: | Keressük! |
| Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
| Keressük a zeneszerzőt! | |
| Kiadó: | Keressük! |
| Stílus: | Keressük! |
| Címkék: | Keressük! |

CHAOS:
el! sodor a szél de mindig közelebb visz ahoz
ami a cél de bárvoha vigyen visszahoz
az útad itt kezdted ..vezethet más helyre
de itt vagy otthon lehetsz te bármerre
testvérek a valóságtól elzárva
hosszú napokat töltenek el egy cellában
mindent megbánva , felidézve a sok tett
nem ő döntött így az út ide vezetett
rendes ember lett.. volna ha nem ezt választja
egyedül agyal ezen a rácsokat támasztva
álmokat kerget mert túlzottan fáraszt az
hogy évek telnek el mire mindenre választ kapsz
az út hosszú még.. hidd el,hogy nem késő
hogy boldog legyél a multat temesd és keljő fől
ez út hosszú még.. neked is lépned kell
túl sok az útvesztő sok ember ezért tévedt el !
EMTÉ:
merre vezet az út tesó , nem kell felhergelned magad
mert aki eddig veled volt úgyis melleted marad
ha büszkeséggel vágsz az útnak /méltó veled
lesz az élet , és minden apró jel a célhoz vezet
mindenap hajtasz , de belep a tré
a család zokog téged meg tesó le teper a lé
Nem addhatod fel tesó , eszedbe ne
jusson ez , mert minden megy ha a szíved teszed bele
kell neked a csaj , de majd akkor szabad vagy ha
kitörlöd a szívedből azt túl teszed magad rajta
a büszkeség az benned tesó téged pont ez hajt
mindennap azt hajtogatod hogy egyszer jobb lesz majd
Nem vágod hol a cél , tekered a pedált
van egy igaz barátod de már ö neked aberrált
túl sok lett a habi ezért kulázd le őket mer
mindennap úgyan az úgyan az ami fől hergel
BUKEY:
Adom a zenét.. hiszen nekem ez is elég!
mikor abba vagy ,hogy szeretnek akkor a csajod lelép
ilyen az élet mindennap ugyan az ,fekete
legszívesebben sírnék faszom!-de inkább nevetek-
mindennap ugyan az,ugyan akkor meg ugyan úgy
pörög az élet mindennap a halál fele utazunk
mocsok a világ mindenra szarok így iszok!
nekem ez a menedékem amikor lenyom a piszok..
kivan a faszom ezé írom ezt a sztorit
minden pénzné többet ér ha van aki magához szorít
várom a szépet de a hitem mindent benéz..
ide ne magyaráz tesó hisz tudom mi az a "nehéz"
néha feladnám így visz el a rossz út
én nem utálok senkit az életen állok bosszút
nem irányit senki csak Isten a feletesem
...ne navigáljá te sem... !



Interjú Keresztes Gáborral, a film zeneszerzőjével
A Csendes barát című film az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezőjének, Enyedi Ildikónak legújabb alkotása. A Zeneszöveg.hu kérdéseire a Csendes barát zeneszerzője, Keresztes Gábor válaszolt az alkotás zeneisége kapcsán.
A Csendes barát rengeteg természeti képpel, tűpontos közelikkel és szuperközeli látószögekkel, végtelenül lassan pergő vizuális elemekkel dolgozik. A filmben a tér állandó, az idő azonban lomhán vánszorog, ugyanakkor az idősíkok váltakoznak, majd egymásba olvadnak. A fekete-fehér és a színes képi megoldások egymásutánja is jelzi ezeket a váltásokat.
Emellett pedig – mivel a filmben szinte túlcsordul a természet – gyakran semmi mást nem hallunk, csak a környezeti hangokat, némi instrumentális zenei aláfestéssel gazdagítva. Ritka az ének a zenei elemek között, s ennek is dramaturgiai szerepe van.A zene, a hangok és a csend meghatározó elemek, amelyek tagolják is az alkotást.
- Hogyan kezdett hozzá a munkához és hogyan építette fel a film zeneiségét?
- Először nyilván a tonalitást kerestem. Mi az a színvilág, hangzásvilág, ami jól működik a filmmel és a képekkel. Olyan atmoszférája van ennek a filmnek, amihez nyilvánvaló volt, hogy ki kell dobni az összes jól bevált ezközt, és egy teljesen egyedi hangzást kell létrehozni, ami csak ennek a filmnek a sajátja. Ez természetesen minden munkára igaz, amin dolgozom, de itt ez hatványozottan érvényes volt.
Az viszonylag gyorsan kiderült, hogy az egyértelműen akusztikus hangszerek hangjai nem azt emelik ki a filmből, amit kerestünk, a túl elektronikus hangok pedig a spektrum túlsó végén okozták ugyanezt. A kettő között volt az igazság:
olyan mintha akusztikus hangokból, hangszerekből származnának, de nem tudnánk megmondani, hogy milyen hangszerek is ezek, és van egy réteg elektronika is rajta, de az is sokszor inkább akusztikus tulajdonságokkal rendelkezik, pedig mégsem az.
Miután ez kialakul, általában a film zeneiségének a felépítése egy elég hosszú folyamat, szorosan együtt dolgozva a rendezővel, hogy megfejtsük, hogy az adott történetet, hogyan, milyen ezközökkel meséljük el.
Keresztes Gábor, a Csendes barát egyik zeneszerzője
Fotó: Mozinet
- Részt vett a forgatáson? Járt a ginkgo biloba-fa közelében? Hogyan inspirálta ez önt az alkotói folyamat során?
- Nem vettem részt a forgatáson, engem jóval később talált meg Ildikó, már hónapok óta vágták a filmet, amikor én bele csöppentem a produkcióba. Szóval a ginkgo fával is sajnos csak a képernyőn találkoztam. Viszont a Városliget mellett laktam, úgyhogy elég sokat jártam ki a fák közé akkoriban, kicsit csendben lenni.
- Mi volt Enyedi Ildikó rendező kérése/instrukciója a film zeneiség illetően?
- Az egyik célkitűzés az volt, hogy azt az végtelen mély energiát teremtsem meg, ami ott lüktet minden növényben, miközben ők némán, mozdulatlanul, síri csendben szemlélnek minket és mindent, ami körül veszi őket. A másik irányból pedig van a három főszereplőnk, akik ezekkel a csendes lényekkel kerülnek egyre szorosabb viszonyba.
Nagyon sok jelenet van, ahol a klasszikus értelemben nincs nagy történetmesélés, hanem természeti képeket látunk, és a zene meséli a történet lelkületét. Sokáig kerestük, hogy mik a megfelelő tónusai ezeknek.
- Milyen arányban beszél a csend, a zene, a természet és az ember a Csendes barát című filmben?
- Szerintem nagyon szép harmóniában áll ez a négy egymással a filmben. Csend nélkül nem érvényes sem a hang, sem a zene. A csend teremti meg azok érvényességét. A csend érvényességét pedig a hang és a zene adja meg. Szerintem sikerült nagyon jó arányban megtalálni, hogy hogyan támogassák egymást ezek az elemek.
- Alkotóként a film mely jelenetiben érzi a leginkább hangsúlyosnak a csend, melyekben a hang és hol a zeneiség hatását?
Nagyon nehéz lenne kiemelni jelenetet ilyen szempontból, mert ebből a nagyon finom hang és csend párosból rengeteg van a filmben. De például, az egyik Grete jelenetben, amikor egy falevelet nézve elsüllyedünk a levél sejtszerkezetében, egyre beljebb zoomolva, egyre mélyebbre a sejtek közé, nagyon szeretem, ahogy az hangban le van követve, igazán finom az a csend, ami ugyanakkor hangokból áll.
Zeneileg a leghangsúlyosabb pillanat számomra, a peyote-jelenet, amikor Tony a peyote hatása alatt a szakadó esőben a fával összekapcsolódik.
- A történelem során született már lemez telis-tele a természet hangjaiból komponált dalokkal. A Csendes barát esetében is így nézne ki egy soundtrack-album?
- Itt nem a természet hangjaiból komponáltunk zenéket, de jól áll egymásnak ez a zene és a film hangja. Még nem esett szó a filmzene kiadásáról, de valószínűleg használnám ezt a gazdag hangi világot a zenék mellett. A film elkészülésének a vége felé Kelemen Kristóf is becsatlakozott a filmzenei munkálatokba és ő is megtámogatta a produkciót a saját zenei világával. Az ő érdeme is a végeredmény.
A Csendes barát című filmről bővebben
A Csendes barátban egy idős fa áll egy botanikus kert közepén. Magányos, ahogy a kert többi lakója is – sok ezer kilométerre az eredeti élőhelyétől, ahol megcsodálhatjuk, megfigyelhetjük őt. Ahogy mi őt úgy ő is megfigyelnek minket. Tanúja rövid, kusza, zajos és zaklatott életünknek. A film három történetet mesél el, ember és növény három tétova találkozását, amikor ez a kétfajta, radikálisan különböző érzékelés egy pillanatra igazán összekapcsolódik. Emberi hőseink, akárcsak a kert növényei, kívülállók, magányos lelkek. És épp úgy vágynak a kapcsolódásra, ahogy ők.
A film főszereplői
Tony Leung Chiu-Wai (Szigorúan piszkos ügyek, Szerelemre hangolva), Luna Wedler – aki a 82. Velencei Filmfesztiválon alakításával elnyerte a legjobb feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat – és Enzo Brumm. A mellékszerepekben olyan nemzetközileg is ismert színészeket láthatunk, mint A feleségem története főszereplője, Léa Seydoux (Spectre – A Fantom visszatér, Nincs idő meghalni), Johannes Hegemann (Új lehetőségek-sorozat), Sylvester Groth (Becstelen brigantyk, Sötétség-sorozat), Rainer Bock (Haneke: Fehér szalag) és Martin Wuttke (Becstelen brigantyk).
A forgatókönyvet Enyedi Ildikó írta, az operatőr Pálos Gergely, a vágó Szalai Károly, a látványtervező Láng Imola, a jelmeztervező Peri De Braganca, a zeneszerző Keresztes Gábor és Kelemen Kristóf, a VFX Supervisor Klingl Béla, a casting director Ascher Irma. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült film a német Pandora Film, a francia Galatee Films és a magyar Inforg-M&M Film koprodukciójában készült, együttműködve a kínai Redience-szel. A vezető producerek Reinhard Brundig és Mécs Mónika.
Fotók: Csendes barát hivatalos/Mozinet/Szilágyi Lenke