Előadó: | Börgyári Capriccio |
---|---|
Album: | Tulsó Oldal |
Megjelenés: | 2010 |
Hossz: | 7:18 |
Szövegírók: |
Bereményi Géza |
Cseh Tamás |
|
Kiadó: | Saját |
Stílus: | Blues-rock |
Címkék: | feldolgozás [+] |
Aztán a HÉV megállt
tudtam a régi szabályt
búcsúhoz inni kell
hagytam, hogy menjen el
Ittam, ne féltsetek,
szemét nő elmehet
másszon a HÉV-re fel
másszon a HÉV-re fel
dobjad az üveget el
dobjad az üveget el
dobjad az üveget el
dobjad az üveget el
Aztán a HÉV kiment
ők vele, én meg lent
nagyon is, nagyon is lent
valami rég kiment
Az üveg eltörött
kövön hátam mögött
a nő a HÉV-re fel
a nő a HÉV-re fel
viszi a gyereket el
viszi a gyereket el
viszi a gyereket el
viszi a fiamat el
Valami rég kiment
ők fenn, én valahol lent
A HÉV-ben lámpa ég,
az állomás sötét
csend lett és rohadt sötét
az asszonyt és gyerekét
elvitte valami HÉV
elvitte valami HÉV
nincs pénzed, hogy igyak még
nincs pénzed, hogy igyak még
nincs pénzed, hogy igyak még
nincs pénzed, hogy igyak még
Nézz rám, hát fázom, fiú,
Mondjuk, hogy du-du-du-du
Te piszok fényes ég,
elnyelt a rohadt sötét
hideg van, pénzem sincs
egy pici pénzt keríts
az üveg eltörött
kövön, hátam mögött
állj meg, állj meg, megőrülök
(állj meg, állj meg, megőrülök)
állj meg, állj meg, megőrülök
(állj meg, állj meg, állj meg)
pénzt adj, az üveg eltörött
(pénzt adj új üvegre, fiú)
szétment a hátam mögött
(szétment, szétment, szétment)
pénzt adj új üvegre, fiú
(pénzt adj új üvegre fiú)
mondjuk, hogy du-du-du-du-du-du
(du-du-du-du-du-du-du-du-du)
állj meg, a régi eltörött,
(állj meg, a régi eltörött)
állj meg, állj meg, megőrülök
Aztán a HÉV megállt
tudjuk a jogszabályt:
a srácot viszi a nő
üveget szét a kő
Miként üveg kövön,
szétmegyek, esküszöm,
hideg van, pénzem nincs,
egy pici pénzt keríts
állj meg, állj meg, megőrülök
(állj meg, állj meg, megőrülök)
állj meg, állj meg, megőrülök
(állj meg, állj meg, állj meg)
pénzt adj, az üveg eltörött
(pénzt adj, az üveg eltörött)
szétment a hátam mögött
(szétment, szétment, szétment)
pénzt adj új üvegre, fiú
(új üvegre fiú)
mondjuk, hogy du-du-du-du-du-du
(du-du-du-du-du-du-du-du-du)
állj meg, a régi eltörött,
(állj meg, a régi eltörött)
állj meg, állj meg, megőrülök
állj meg, állj meg, megőrülök
pénzt adj, az üveg eltörött
állj meg, állj meg, megőrülök
Mit gyűjtöttek a magyar írók a 19. században, a múlt századfordulón, az 1970-es években, és mit gyűjtenek ma? Mi került be mindezekből a Petőfi Irodalmi Múzeumba?
A PIM legújabb kiállítása, A tárgyak társasága – Írók gyűjteményei az írók gyűjtőszenvedélyét járja körül Jókaitól Lázár Ervinig, ezenkívül megszólaltat nyolc kortárs írót, és magát a múzeumot is a gyűjtő szerepében mutatja be, méghozzá egy kiemelt gyűjteményén, az írógépeken keresztül.
A tárlat a PIM alapításának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat második állomása. Az első része, A halandóság törékeny arcai című íróportré-kiállítás már látogatható.
A tárgyak társasága három nézőpontból közelíti meg a gyűjtés fogalmát. A PIM által őrzött írói gyűjteményeket hat tematikus műtárgycsoportba rendezve mutatja be a kiállítás, a csoportok között olyan hívószavak segítik az eligazodást, amelyek utalnak a gyűjtésben megmutatkozó általános emberi motívumokra, ugyanakkor rámutatnak a gyűjtemények egyedi sajátosságaira, a gyűjtő életében játszott meghatározó szerepére is. Az írók tárgyai mellett az érdeklődők abba is bepillantást nyerhetnek, hogy a szépirodalmi szövegekben hogyan jelenik meg a gyűjtőszenvedély.
A kiállításon megtekinthető többek között Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye, néhány festmény Ady Endre és Csinszka egykori Veres Pálné utcai lakásából, továbbá helyet kaptak Tamási Áron szivarosdobozai, Gyurkovics Tibor különböző országokban vásárolt kalapjai, Karinthy Ferenc leányfalusi házának egyik ajtaja neves személyiségek aláírásaival, valamint Tandori Dezső játék medvéi is. A tárlat legkorábbi tárgyai Jókai Mór kagyló- és csigagyűjteményéből, illetve botgyűjteményéből származnak.
A kiállítás második rétegeként a látogatók nyolc kortárs író gyűjteményébe is betekinthetnek: Bartis Attila, Kukorelly Endre, Márton László, Rakovszky Zsuzsa, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Ugron Zsolna és Várady Szabolcs mesélnek tárgyi környezetükről, a tárgyakhoz való viszonyukról, gyűjteményeik és írásaik találkozási pontjairól.
A kiállítás legbelső terében a múzeum maga is mint gyűjtő kerül bemutatásra, méghozzá egy kiemelt gyűjteményével, az írógépekkel. Az írógép szimbolikus tárgyként az író és az elkészült mű között áll, közvetítő szerepben részese a mű keletkezésének. Látható Babits Mihály 1945-ben bombatalálatot ért írógépe is, amelyen életművének legjelentősebb részét írta.
Az írók gyűjteményei jól tükrözik birtokosuk személyiségét, szokásait, kapcsolatait, sőt emlékeit, vágyait, de szólhatnak akár műveinek világáról is. A szépirodalmi szövegekben a gyűjtés témája hangsúlyosan jelen van: kirajzolódnak bennük a gyűjtők különböző típusai, illetve olyan gyűjtemények, amelyeknek csak a képzelet szab határt. Az írók tárgyai eleve különleges aurával bírnak, s ezek között gyűjteményeik darabjai még inkább kitüntetett helyet foglalnak el. A kiállítás az író belső világának rejtettebb, kíváncsiságról, játékosságról, szenvedélyről árulkodó zugába ad betekintést.
A PIM gyűjteményében közel 4500 relikvia található, amelynek többsége hétköznapi tárgy, jelentőségük abban áll, hogy szorosan kötődnek az irodalom szereplőihez, egykor személyes környezetük részét képezték. Az író tulajdonában a tömegtermékek egyedi tárgyakká, a múzeumban hétköznapi tárgyakból relikviákká, kultikus értékű műtárgyakká válnak. Ez a metamorfózis a kiállítótérben folytatódik tovább, ahol eredeti kontextusuktól és rendeltetésüktől megfosztva, addig nem létező összefüggések rendszerébe kerülnek, új jelentéstartalmakkal gazdagodnak.
A kiállítás 2024. december 15-ig tekinthető meg.
A kiállítás kurátora: Zeke Zsuzsanna muzeológus, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: H. Kocsis Annamária, PIM
Fotók: PIM