Előadó: | Riddler közre. T-kyd |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: | Keressük a szövegírót! |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Rap |
Címkék: | Keressük! |
T-kyd:
Haver én nem csak úgy születtem engem akartak az emberek,
hogy mossam le a világot mer rég a sárba hempereg,
hogy oltsam le a lámpát aztán gyújtsam fel a házakat,
hogy addig éljünk a mának amíg a holnap ránk szakad,
hogy tekerjük az órát arra amerre mi akarjuk
hogy addig viszkessen az élet amíg szét nem vakarjuk,
hogy úgy feküdj le este, hogy te már rég túl vagy mindenen
itt úgy ismernek megváltó de úgy hívnak, hogy Tom Denem
de nem szakad a szivárvány ha nem dörög az ég alja
az elmém nektek LSD ás minden ember szét nyalja.
Valami rémlik én már voltam itt ez mennyország
Riddler, kapaszkodj belém ne hagyd,hogy a szíved le oltsák
a világ vége volt a kezdet most a többi jön
de tedd össze a két kezed mert soha nem lesz több ilyen
meg mondtam előre ez nem playback ez meg torlás
és azért vágom el a torkod ollóval mert nem volt más
az első nevem Son a második meg Ézsiás
ha tényleg olyan könnyű a keresztem mért nem kéri más?
az egyik kezemben pisztoly a másikban lexikon
de azt súgta sok királynő hogy ő csak pénzér lesz ikon
a rapem ravatal te bele fekszel kis kurva
a tündérek világában a fajtátoknak nincs urna
neked párna nekem pornó nekünk páratlan
és ha rossz emlék vagyok akkor a lelkeden száradtam
én egy törött iránytűvel indultam el felétek,
hogy felégessem azt aki a mérget nyomta belétek
ha a házadba be lépek akkor érezd, hogy meg tisztelsz
és mikor sírva mondod, hogy: Szertesz. látom nem viccelsz
én egy palotában élek mit panelbol vakartak
anyámék Jedit nemzettek pedig embert akartak
és úgy jöttem, a világra, hogy percen múlt az életem
mert már akkor tudtam, hogy nem ide szól a bérletem
refrén: (2x)
Riddler
Ismerős az egész
rémlik minden
vannak hiányzó kockák
mint egy régi filmben
dereng pár részlet lehet csak félig stimmel
a mementót le jegyzi most T-kyd Riddler
Riddler:
Rémlik még a sorom egyik láb után a másik
alatta a pesti beton vagy dél Budán a pázsit
tök mind egy az árnyék utánam mászik
én meg séta közben, hogy a hold sugárral játszik
rémlik a Korridor több mint három éve nyílt ki
valami átjött rajta és azt súgta kéne írni
fél álomban a papír mint a számos jelet vésnék
megint itt van velem érzem a jelenlétét
de nem félek sőt mintha ekkor válnék egésszé
és újra örömmel leszek a szellem játék zerévé
észre se veszem az órák percenként rohannak
a sorok szépen lassan egy trekké olvadnak
a szenvedély kortalan de be érik az arcokban
haver én nem kérem a személyid az ajtóban
azt mondom ami bennem van gyere körbe viszlek
vannak itt lobogó lángok és van pár földel hintett
az emberek csalódtak akik sokkal többek hittek
mégis van sok olyan akit egy szar napján földerítek
hál'istenek több van aki vágja amit mondok
nem kis füves hülye gyerekek meg ötven IQs trollok
hál'istenek több van aki vágja amit mondok
színezem a világot a számmal míg a troll fog
ha elmerülsz meg látod fel ér egy Disneylandel
csak inverzben rémlik amit a T-kyd repel
nem szépítek mert akkor az válna meg szokottá
szép lassan a hétköznap át formál majd robottá
a városom vár tovább lépkedek a sötétben
agyalok mi volt tavaly meg előtte meg öt éve
félek, hogy elfogy minden álmom mint az ön élet
aki föl ébred, melózik, lefekszik, föl ébred
félek, hogy nem jutok el a következő célig,
hogy minden vágyam ra azt mondom majd valami rémlik.
refrén: (2x)
Riddler
Ismerős az egész
rémlik minden
vannak hiányzó kockák
mint egy régi filmben
dereng pár részlet lehet csak félig stimmel
a mementot le jegyzi most T-kyd Riddler
T-kyd Riddler... valami rémlik.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11